پوست و مو بخش اعظمی از ظاهر هر فرد را تشکیل می دهد. در واقع فردی که موهای زیبا و سالم و همچنین پوست صاف و درخشانی داشته باشد، قطعا تا زیبایی و کمال ظاهری فاصله چندانی ندارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت قصد داریم شما را با اطلاعات کلی در مورد مراقبت از پوست و مو آشنا کنیم. در ادامه، عناوینی جداگانه در مورد مراقبت از پوست و مراقبت از مو را می خوانید.

مراقبت از پوست و مو

مراقبت از پوست

پوست نشان دهنده سلامت بدن شماست و یکی از با ارزش ترین دارایی ها در زندگی شما می باشد. برای مراقبت از پوست باید عاداتی که قبلا داشته اید را ترک کرده و از چند راهنمایی زیر برای بهتر شده ظاهر پوستتان استفاده کنید:

تمیز و مرطوب کردن روازنه پوست: برای تمیز نگه داشتن پوست روزی دو بار، یک بار صبح و یک بار شب، صورتتان را بشویید. پس از شستشو نیز با یک تونر و مرطوب کننده پوست را آبرسانی کنید. شستن صورت کمک می کند که خاک، چربی اضافی و مواد آرایشی که روی پوستتان مانده است از بین برود. دقت کنید که مرطوب کردن پوست حتی برای افرادی که پوست های چرب دارند ضروری است. این افراد فقط هنگام خرید مرطوب کننده باید مرطوب کننده مخصوص پوست های چرب را تهیه کنند.

مراقبت از پوست در برابر خورشید: با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از خورشید باعث تغییرات زیادی در پوست، از جمله چین و چروک، تغییر رنگ، کک و مک و یا لکه های سن، رشد بافت خوش خیم (غیر سرطانی) و پیش سرطانی یا سرطانی هایی مانند سرطان سلول بازال ، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم می شود. در واقع، بسیاری از سرطان های پوست با قرار گرفتن در برابر نور خورشید ایجاد می شود. برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدودیت زمانی تعیین کنید. به خصوص در زمان هایی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در زیر آفتاب قرار نگیرید. همیشه قبل از بیرون رفتن از خانه از کرم ضد افتاب با SPF30 استفاده کنید. علاوه بر این لباس های محافظ، مانند پیراهن آستین بلند، شلوار و کلاه های لبه پهن بپوشید.

درمان مشکلات پوست: برای حل مشکلات پوستی و مراقبت از پوست و مو خود حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. مسائلی مانند خشکی و چربی، خارش و آکنه و سایر بیماری های پوستی می توانند صدمات جبران ناپذیری به پوست وارد کنند.

غربالگری: هر گونه تغییری که در پوستتان ایجاد شده مثل بزرگ شدن خال ها یا تغییر شکل و رنگ آن ها را باید به متخصص پوست و مو اطلاع دهید. این تغییر رنگ می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو
همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو

خشکی پوست

پوست اولین خط بدن برای دفاع در برابر عناصر خارجی است. هنگامی که خورشید، باد، و سرمای هوا وجود داشته باشد پوست اولین عضوی است که در معرض آن قرار می گیرد. یکی از تاثیرات محیط بر روی بدنمان ایجاد پوست خشک و زبر است. در ادامه مهمترین علل خشکی پوست را معرفی می کنیم:

آب و هوای زمستانی

هنگامی که دمای محیط کم می شود، میزان رطوبت نیز طبعا افت خواهد داشت. به همین خاطر است که معمولا در زمستان هوا خشک و خشن است. این خشکی هوا موجب می شود که پوست بدنمان نیز خشک شده و خارش داشته باشد. یکی دیگر از علل خشکی پوست در زمستان استفاده از سیستم های گرمایشی مثل شوفاژ است. این وسیله نیز رطوبت هوا را کم کرده و پوستمان را خشک می کند. برای جلوگیری از تاثیر خشکی هوا بر روی پوست پیشنهاد می کنید در محیط خانه از بخور استفاده کنید. میزان حرارت مطلوب برای پوست بین ۴۵ تا ۵۵ درصد و حرارت مناسب نیز ۶۸ درجه فارنهایت می باشد.

دوش آب گرم

دوش گرفتن با آب داغ خستگی ما را از بین می برد. اما به همان میزان نیز می تواند پوست را خشک کند. برای جلوگیری از تاثیر حمام کردن بر روی خشکی پوست سعی کنید از آب ولرم و آن هم حداکثر ۵ دقیقه استفاده کنید.

صابون ها

همه صابون ها برای همه پوست ها تاثیر یکسانی ندارد. گاهی اوقات صابونی که استفاده می کنید علت خشکی پوستتان است. پس سعی کنید از صابون های مخصوص به نوع پوستتان استفاده کنید. به عنوان مثال شخصی که به صورت ذاتی پوستش خشک است نباید از صابون های خشن استفاده کند. این فرد باید با صابون های حاوی روغن های گیاهی مثل روغن نارگیل پوست خود را بشوید.

چروک پوست

شاید بتوان عدد سن را از دیگران مخفی کرد اما چروک ها صورت را نمی توان. چروک صورت عموما به دلیل بالا رفتن سن ایجاد می شود اما گاهی ایجاد چروک های زودرس که مناسب سن فرد نیستند به دلیل شیوه زندگی و عادات غلطی است که او دارد. برای جلوگیری از ایجاد چروک بر روی پوست می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو
    همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو

    از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

  • سیگار نکشید.
  • دمر نخوابید.
  • از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • الکل مصرف نکنید.
  • رژیم غذاییتان سرشار از میوه و سبزیجات باشد.
  • غذاهایی حاوی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا ۳ را بخورید.
  • ویتامین A، C، E، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین و سلنیوم نقش مهمی در سلامت پوست بازی می کنند.
  • از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • اسیدهای آلفا هیدروکسی تولید کلاژن را تحریک می کند. از این اسیدها بیشتر استفاده کنید.
  • آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر رادیکال های آزاد مخرب محافظت می کند. پس از میوه و سبزیجات تیره و روغن زیتون بیشتر استفاده کنید. عصاره چای سبز، ویتامین A، ویتامین C و کوآنزیم Q-10 نیز برای این کار مناسب هستند.
  • غذاهای حاوی ویتامین C و A و محصولات مراقبت از پوست حاوی این ویتامین ها را بیشتر استفاده کنید.
همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو
همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو

۵ اختلال پوستی شایع

آکنه شایع ترین بیماری پوستی است، اما معمولا شدید نمی باشد. از آنجا که پوست بزرگترین ارگان بدن است، اثر بیماریهای روانی بیشتر بر روی آن تاثیر می گذارد. بنابراین از یک طرف بیماری های خود پوست و از طرف دیگر مشکلات روانی و استرس، بر روی آن تاثیر گذار است. آکنه، اگزما، درماتیت سبورئیک، سرطان پوست و پسوریازیس پنج اختلال پوستی شایع هستند.

آکنه

آکنه یک اختلال پوستی است و زمانی که گذرگاه منافذ پوست متصل به غدد چربی مسدود می شود، باعث ایچاد برآمدگی قرمزی به نام جوش می شود. آکنه، اغلب در صورت، گردن، شانه ها، قفسه سینه و کمر مشاهده می شود و می تواند در اشکال مختلف مثل سرسفید و سرسیاه باشند. جوش سر سیاه و سر سفید شایع ترین آکنه ها هستند اما ندولر و آکنه کیستیک از آکنه های شدید می باشند. این نوع از آکنه ها می توانند زخم های عمیق در پوست ایجاد کنند. هشتاد درصد از کل افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار آکنه زده اند و ۶۰ درصد این افراد در بزرگسالی نیز جوش می زنند. درست است که هورمون ها مهمترین عامل در شکل گیری جوش است اما وراثت نیز در این بین نقش بازی می کند.

اگزما

سه شکل شایع از اگزما وجود دارد:

  • درماتیت آتوپیک شایع ترین نوع اگزما است و اغلب در کودکان دیده می شود. یک تا سه درصد بزرگسالان در مقایسه با ۱۰ تا ۲۰ درصد از کودکان از این بیماری طولانی مدت ژنتیکی، که باعث خارش، در مناطقی از بدن مانند آرنج و پشت زانو می شود رنج می برند.
  • درماتیت تماسی آلرژیک در بزرگسال و توسط عوامل محیطی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و فلزات در جواهرات ایجاد می شود.
  • درماتیت نومولار  تکه های سکه ای شکل به رنگ قرمز و پوسته پوسته شده پوست است و به علت خشکی ایجاد می شود. این تکه ها می تواند بسیار خارش دار باشد.
درماتیت شوره ای (سبورئیک)

درماتیت سبورئیک، تکه های مومی شکل چرب در پوست سر ایجاد می کند و متمایز از دیگر اشکال درماتیت است. این نوع درماتیت در ۵ درصد از افراد مشاهده شده است. درماتیت سبورئیک در نوزادان معمولا در شش ماه اول زندگی  تاثیر می گذارد. بعد از آن نیز به ندرت دوباره تا زمان بلوغ عود می کند.

سرطان پوست

سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است. بر اساس گزارش آکادمی درماتولوژی آمریکا، سالانه یک میلیون نفر در آمریکا به سرطان پوست مبتلا می شوند. در واقع از هر ۵ آمریکایی ۱ نفر سرطان پوست را در طول عمر خود تجربه می کند. کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی شایعترین انواع سرطان پوست هستند. اما ۷۵ درصد از مرگ و میر های ناشی از سرطان پوست ملانوم، سوم شکل رایج سرطان است.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن ژنتیکی است. این بیماری باعث تجمع بافت پوست اضافی در بدن می شود که ظاهر پوست را قرمز، ضخیم و فلس دار می کند. این بیماری بیشتر بر روی آرنج و زانو ایجاد شده و با پیشرفت بیماری به سایر نقاط بدن گسترش پیدا می کند.

مراقبت از مو

همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو
همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو

برای ارائه یک راهنمای کامل جهت مراقبت از مو، از نظر متخصصان پوست و مو بهره برده ایم و نکات زیر را در اختیارتان قرار داده ایم:

شستن موها: موهای معمولی نیاز به یک بار شستشو در روز دارند اما اگر موهایتان چرب است باید بیشتر آن ها را بشویید. یا برای شستشو از شامپوها مخصوص موهای چرب استفاده کنید. علاوه بر این با بالا رفتن سن طبیعتا میزان چربی تولید شده توسط بدن کم می شود. این حالت می تواند مشکلاتی مثل شوره سر ایجاد کند. بنابراین میزان شستشوی موها را متناسب با نوع و سنتان انتخاب کنید.

نحوه شستشو: اکثر افراد تصور می کنند که باید برای شستشو تنها ساقه مو را بشویند این در حالی است که بیشتر مشکلات مربوط به مو از پوست سر ناشی می شود. پس بهتر است پوست سرتان را بیشتر بشویید.

استفاده از نرم کننده: استفاده از شامپوهای چند منظوره ۲ در ۱ که هم موها را تمیز و هم نرم می کنند موجب می شود که موهای آسیب دیده ظاهری بهتر پیدا کنند، درخشش بیشتری داشته باشند، الکتریسیته ساکن کمتر شود و از تاثیر اشعه های مضر UV جلوگیری شود.

به حداقل رساندن استفاده از مواد شیمیایی: عوامل محیطی مثل گرد و غبار، آلودگی ها و اشعه های مضر خورشید به اندازه کافی بر روی مو اثر گذار هستند پس سعی کنید کمتر از مواد شیمیایی مثل رنگ مو استفاده کنید. ضمن این که استفاده از حرارت زیاد برای فرم دادن یا خشک کردن مو، باعث می شود رطوبت داخل تارهای مو کاهش یافته و موها خشک و شکننده شوند.

همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو
همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو

خشکی مو

شاید بارها از شامپوهای گران قیمت برای ابریشمی کردن موها استفاده کرده اید اما نتیجه ای نگرفتید. در این مواقع علت خشکی و شکنندگی مو عوامل خارجی نیست بلکه علت ریشه ای دیگری وجود دارد و تا زمانی که این علت بر طرف نشود، خشکی مو به قوت خود باقی است. شایع ترین علل خشکی مو این است که یا پوست قادر به تولید رطوبت کافی نیست یا رطوبت کافی تولید می شود اما مو قادر به نگهداری از این رطوبت نمی باشد.

عدم تولید رطوبت کافی

علت اول در خشکی موها عدم تولید رطوبت کافی از طریق پوست سر است. پوست سر حاوی غددی است که برای مرطوب نگه داشتن پوست سر و موها باید چربی تولید کند. اگر این غدد به درستی کار نکنند، میزان چربی تولید شده کم شده و پوست سر و موها خشک می شوند. البته با بالا رفتن سن، میزان تولید چربی توسط این غدد نیز کم می شود. این مشکل نیز می تواند موها را خشک کند. برای جلوگیری از تاثیر آن نیز باید از مواد طبیعی مثل روغن زیتون و روغن نارگیل ۱ تا ۳ ساعت قبل از استحمام استفاده کنید. ضمن این که استفاده از شامپوی مخصوص موها خشک نیز در درمان این حالت موثر است.

عدم توانایی در نگهداری از رطوبت

هر رشته از مو سالم دارای یک لایه محافظ به نام کوتیکول است. زمانی که این لایه محافظ آسیب ببیند مو قادر نیست در برابر عوامل محیطی به خصوص نور خورشید از خود مراقبت کند. بنابراین زودتر رطوبت خود را از دست می دهد. چند علت مختلف برای از بین رفتن این لایه محافظ وجود دارد:

  • شستن بیش از حد مو با استفاده از شامپوهای خشن و بدون روغن های طبیعی
  • استفاده از محصولات آرایشی تهیه شده با الکل
  • استفاده از اتو مو و یا دستگاه فرمو
  • قرار دادن بیش از حد مو در معرض نور خورشید، باد و یا هوای خشک
  • استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ مو

برای درمان این حالت می توانید از اقدامات زیر استفاده کنید:

  • موهایتان را کمتر بشویید. برای مثال به جای شستن هر روزه آن هفته ای یک الی ۲ بار موها را با شامپو حاوی روغن های گیاهی بشویید.
  • از مواد شیمیایی حاوی الکل روی موها استفاده نکنید.
  • قبل از استحمام برای باز گرداندن رطوبت به پوست سر، روغن جوجوبا یا روغن نارگیل را به پوست سر ماساژ دهید.
همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو
همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو

ریزش مو

ریزش مو در مردان شایع تر از زنان است چون الگوی تاسی در مردان متفاوت از زنان می باشد. البته نازک شدن تارهای مو و ریزش مداوم و رشد مجدد مو در زنان بیشتر متداول است. بیشتر علل مربوط به ریزش مو در زنان مربوط به تغییرات هورمونی و استرس است. البته گاهی اوقات کمبود ویتامین و بیماری زمینه ای نیز از علل پیچیده تر ریزش مو هستند. در ادامه به مهترین علل ریزش مو در زنان و مردان اشاره می کنیم:

  • استرس های فیزیکی
  • بارداری
  • ازدیاد بیش از حد ویتامین A
  • کمبود پروتئین
  • طاسی ناشی از الگوی مردانه
  • وراثت
  • هورمون های زنانه
  • استرس عاطفی
  • کم خونی
  • کم کاری تیروئید
  • کمبود ویتامین B
  • ریزش مو مربوط به بیماری های خود ایمنی
  • لوپوس
  • کاهش شدید وزن
  • شیمی درمانی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • استفاده از داروهای ضد افسردگی و رقیق کننده خون
  • کشیدن بیش از حد مو
  • تریکوتیلومانیا (جنون کندن مو)
  • پیر شدن
  • استروئیدهای آنابولیک