مزایای آب برای بدن

همیشه از متخصصان شنیده اید که باید روزانه ۸ فنجان آب مصرف کنیم. در واقع متخصصان معتقدند که باید در طول روز مایعات از دست داده بدن را جایگزین کنید. این کار را می توانید با مصرف آب آشامیدنی یا سایر مایعات انجام دهید. از طرفی غذاهای زیادی وجود دارد که حاوی آب هستند. اگر در محیطی با آب و هوای گرم و ارتفاع بالا زندگی می کنید یا ورزش های شدید در طول روز انجام می دهید باید آب بیشتری از افراد معمولی بخورید. دلیل اینکه ما به آب نیاز داریم این است که آب مزایا و کارکردهای زیادی در بدن ما دارد. در این مقاله مجله پیام سلامت در مورد مزایای آب برای بدن و راهنمای تامین نیاز روزانه بدن به این ماده صحبت می کنیم.

مزایای آب برای بدن چیست؟

تعادل مایعات بدن

آب آشامیدنی برای اطمینان از حفظ تعادل مایعات در بدن ضروری است. به خاطر داشته باشید که ۶۰ درصد از وزن بدن از آب تشکیل شده است و این مایعات برای

  • حفظ دمای بدن
  • حمل مواد مغذی
  • ایجاد بزاق
  • گردش خون
  • جذب و هضم

لازم هستند. مغز (از طریق هیپوفیز خلفی) به کلیه ها می گوید که چه مقدار آب باید در بدن حفظ شود و چقدر باید در قالب ادرار دفع شود. اگر در بدن شما مایعات کافی وجود نداشته باشد، مغز احساس تشنگی را القا می کند. هر گاه تشنه هستید، باید به حرف بدن خود گوش کنید و چیزی برای نوشیدن تهیه کنید. این نوشیدنی می تواند هر چیزی به جز الکل باشد. نوشیدن الکل باعث می شود کلیه ها مایعات بدن را دفع کرده و کم آبی ایجاد شود.

کنترل کالری

آب به خودی خود به کاهش وزن کمک نمی کند، اما هنگامی که این نوشیدنی را به جای نوشیدنی های دیگر انتخاب می کنید، مصرف کل کالری دریافتی تان کم می شود. در نتیجه با افزایش وزن مواجه نخواهید شد. اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، همیشه باید آب یا نوشیدنی دیگری بدون کالری را انتخاب کنید. همچنین خوردن غذاهای غنی از آب نیز توصیه می شود. زیرا این غذاها معمولا بیشتر شما را پر می کنند و احساس سیری به وجود می آورند.

از طرفی جویدن زیاد غذا نیز راهی برای کاهش وزن است. هنگامی که شما بیشتر چیزی را می جوید، بدنتان آهسته تر غذا را جذب می کند. در نتیجه شما احساس سیری خواهید کرد. به همین دلیل انتخاب غذاهای غنی از آب مانند موارد زیر به کاهش وزن کمک می کنند:

  • خوراک لوبیا
  • بلغور جو دوسر
  • سوپ
  • میوه و سبزیجات
مزایای آب برای بدن
مزایای آب برای بدن

انرژی دادن به عضلات

یکی از مزایای آب برای بدن تامین انرژی برای عضلات است. آب همچنین باعث تقویت عضلات ما می شود. اگر سلول های ما الکترولیت ها و مایعات ها کافی را در اختیار نداشته باشند، زودتر خسته شده و عملکردشان دچار افت می شود. به همین دلیل همیشه باید مطمئن باشید که در حین ورزش کردن مایعات کافی مصرف می کنید. در حالت ایده آل، قبل از شروع ورزش باید ۱۷ اونس آب را در حدود دو ساعت مصرف کنید. ضمن این که باید در طول تمرین و با فواصل منظم نیز این کار را ادامه دهید.

درخشش پوست

اگر آب بدن کم شود، پوست چروکیده و خشک می شود. وقتی به اندازه کافی مایعات مصرف می کنید پوستتان مرطوب شده و کمتر احتمال دارد که دچار خشکی و پیری زودرس شود. فراموش نکنید که مصرف بیش از حد آب، نمی تواند مشکلات پوست شما را حل کند. در واقع میزان مصرف آب تا حدی بر روی پوست تاثیر می گذارد. در عوض، کلیه های شما به راحتی مایعات اضافی را تخلیه می کنند. اگر می خواهید به رفع خشکی پوست کمک کنید، علاوه بر مصرف آب کافی می توانید از مرطوب کننده استفاده کنید. زیرا این ماده باعث ایجاد یک مانع فیزیکی در پوست می شود و نمی گذارد پوست رطوبت وارده شده از طریق مصرف آب را از دست بدهد.

بهبود عملکرد کلیه

مایعات در بدن شما برای حمل مواد زائد بین سلول ها استفاده می شوند. کلیه ها مسئول پاک کردن بدن از هر گونه سموم مانند نیتروژن اوره خون است که محلول در آب می باشد. اما برای اینکه کلیه ها به درستی کار کنند، باید آب کافی در اختیار داشته باشند. اگر در بدن شما مایعات کافی وجود داشته باشید، ادرارتان بدون بو و بدون رنگ است. اما اگر از بی آبی رنج ببرید، ضایعات بیشتری در ادرارتان متمرکز شده و کلیه ها سعی می کنند آب بدن را حفظ کنند. به این ترتیب رنگ ادرار تیره و بوی آن قوی می شود. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، خطر ابتلا به سنگ کلیه در بدنتان افزایش پیدا می کند.

بهبود حرکات روده

یکی از مزایای آب برای بدن تسهیل حرکات روده است. به همین دلیل است که اگر مایعات کافی در بدن وجود نداشته باشد، کولون آب داخل مدفوع را بیرون می کشد و این موضوع منجر به یبوست می شود. در حالت ایده آل شما باید مقدار زیادی مایعات و همچنین فیبر استفاده کنید.

پاک کردن و سم زدایی کردن بدن

آب آشامیدنی موثرترین راه برای سم زدایی از بدن است. کلیه های شما به تنهایی قادر نخواهند بود که سموم را از بین ببرند. هنگامی که این اتفاق می افتد، عملکرد کلیه ها و کبد شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و این موضوع باعث تجمع سموم در خون می شود. می توانید در کنار آب از آب تازه میوه هایی مانند لیمو برای سم زدایی از بدن استفاده کنید.

تنظیم دمای بدن

آب، بدن را خنک نگه می دارد. به همین دلیل است که همیشه باید هنگام ورزش کردن، یعنی زمانی که دمای پایه بدن افزایش پیدا می کند، آب زیادی استفاده کنید. اگر برای افزایش وزن ورزش می کنید، باید به جای آب خالی، نوشیدنی دارای شکر یا کربوهیدرات ها را انتخاب کنید، زیرا بدن شما در این حالت بیشتر این مواد را جذب می کند.

روان کننده مفاصل

آب جزء مهمی در مایعاتی است که مسئول ایجاد خاصیت ارتجاعی و روانکاری مفاصل هستند. اگر چه عوامل دیگری نیز در این قابلیت ها درگیر هستند، اما کمبود آب در بدن می تواند خطر ابتلا به گرفتگی عضلانی را افزایش دهد و به همین دلیل است که در هنگام ورزش کردن هیدراتاسیون بدن بسیار مهم است.

مزایای آب برای بدن
مزایای آب برای بدن

تحویل مواد مغذی به بدن

بدن ما اکسیژن و مواد مغذی را از طریق جریان خون دریافت می کند و از آنجا که خون ۹۲٪ از آب تشکیل شده است، هیدراته ماندن بدن بسیار حیاتی است. هنگامی که ما غذا می خوریم، سیستم گوارش ما غذا را در آب حل می کند و سپس همین آب باعث می شود مواد مغذی بین مویرگ ها حرکت کنند و وارد سیستم گردش خون شوند.

بدن ما چقدر آب نیاز دارد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، توصیه استاندارد این است که حدود ۶۴ اونس (۱٫۹ لیتر) یا ۸ فنجان آب در روز بنوشید. با این حال، متخصصان مایو کلینیک توصیه می کنند که مردان حدود ۳٫۰ لیتر  و زنان حدود ۲٫۲ لیتر آب در روز مصرف کنند. مهم است که به یاد داشته باشید که نیازهای شخصی شما به چندین عامل از جمله میزان فعالیت و آب و هوایی که در آن زندگی می کنید بستگی دارد.

بهترین منابع تامین آب برای بدن چیست؟

آب تازه بهترین منبع تامین مایعات برای بدن است. زیرا هیچ کالری ندارد. گزینه های دیگر شامل مایعات دیگری مانند موارد زیر هستند:

  • شیر
  • سوپ
  • قهوه
  • نوشابه
  • آب معدنی

آب بسته بندی شده معمولا فلوراید ندارد. اما آب شرب داخل شیر در بسیاری از نقاط جهان حاوی این ماده است و می تواند به تقویت دندان ها و استخوان های شما کمک کند. شیر یک گزینه عالی با حدود ۹۰٪ آب است و چای نیز یک منبع عالی از مایعات و همچنین پلی فنل ها و آنتی اکسیدان ها برای کمک به پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی است.

اگر حق انتخاب داشته باشید، باید به جای آب میوه های تجاری با میوه های تازه آب میوه خانگی تهیه کنید. زیرا شکر کمتری دارد و مواد مغذی و فیبر بیشتری در آن یافت می شود. شما باید مصرف نوشیدنی های شیرین (مانند نوشابه ها و انواع آب میوه های تجاری) را تا حد ممکن کاهش دهید. زیرا این مواد کالری زیادی دارند.

نکاتی برای افزایش مصرف آب

مزایای آب برای بدن
مزایای آب برای بدن
  • کمی آبلیمو را به هر لیوان آب معمولی که مصرف می کنید اضافه کنید تا عطر و طعم بیشتری به آب بدهید.
  • همیشه در کیف خود یک بطری آب بگذارید.
  • سعی کنید تکه های میوه یخ زده تازه را به آب خود اضافه کنید.

محدود کردن مصرف آب معدنی

آب معدنی معمولا حاوی نمک است و باعث می شود مایعات در بدن حفظ شود. همچنین می تواند تورم و فشار خون شما را افزایش دهد. بنابراین باید گزینه های کم سدیم آب معدنی را انتخاب کرده یا مصرف خود را از این نوشیدنی محدود کنید.