هنر تخمیر مواد غذایی یک مفهوم جدید نیست. هزاران سال است که در چندین فرهنگ غنی در سراسر جهان، غذاهای مختلفی طی فرایند تخمیر تهیه می شوند. این تکنیک نگهداری قدیمی از مواد غذایی باعث تقویت مواد مغذی می شود. بنابراین مصرف این مواد غذایی می تواند خواص زیادی برای بدن داشته باشد. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک برای بدن بیشتر آشنا شوید.

فرایند غنی سازی قندهایی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز و تبدیل آن ها به انرژی سلولی در این محصولات، توسط ماده متابولیکی به نام اسید لاکتیک طی می شود. اسید لاکتیک موجود در غذاهای تخمیری، ریز مغذی های موجود در مواد غذایی را بهبود می بخشد، در نتیجه این مواد پر از پروبیوتیک ها، آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

بعضی از رایج ترین مواد غذایی تخمیر شده عبارتند از:

  • ماست
  • آب پنیر
  • کفیر
  • کامبوچا
  • کلم ترشی
  • میسو
  • تمپه
  • ناتتو
  • کیمچی

علاوه بر این که غذاهای تخمیر شده طعم خوبی دارند، برای ذهن و بدن نیز بسیار مفید هستند. این فرایند، عمر مفید مواد غذایی را نیز افزایش می دهد.

مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده

بازسازی سلامت روده

مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک
مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک

گنجاندن مواد غذایی تخمیر شده یا پروبیوتیک در رژیم غذایی، یکی از ساده ترین راه ها برای بازگرداندن سلامت به روده شماست. اسید لاکتیک تولید شده در طول تخمیر باعث رشد فلور سالم در روده می شود. این ماده همچنین در کاهش سطح باکتری های بد در بدن نقش داشته و بیشتر از فرایند حذف سموم در سیستم های مختلف بدن حمایت می کند.

استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک هضم و جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در Therapeutic Advances in Gastroenterology منتشر شده است نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها به عنوان یک اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای حفظ و یا بازگرداندن ترکیب باکتری های سالم در روده بوده و بهبود دهنده عملکرد میکروبیوم روده می باشد.

جدا سازی سموم از بدن

مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک
مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک

بدن شما به طور منظم در طول روز در معرض سموم شیمیایی و بیوشیمیایی مختلف موجود در غذا، آب و محیط زیست است. این مواد بدن را با فلزات سنگین و مواد شیمیایی مواجه می کنند. به مرور زمان، این برخورد می تواند منجر به تجمع سموم در بدن شود و علائم زیر را به وجود آورد:

  • سردرد
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • نوسانات وزن
  • بوی بد دهان
  • مشکلات گوارشی

شما می توانید این تجمع سم های مضر را با خوردن غذاهای تخمیر شده متوقف کنید.

غذاهای تخمیر شده کمک می کنند مواد مغذی موجود در غذاها از طریق عملکردهای میکروارگانیسم های مفید موجود در روده تجزیه شوند. این ویژگی به نوبه خود هضم مواد غذایی و حذف سمومی مانند فلزات سنگین در بدن را بهبود می بخشد.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۸ در Toxicon منتشر شده است گزارش می دهد که ترکیبات خاصی از باکتری های پروبیوتیک موجود در غذاهای تخمیر شده در حذف سیانتوکسین های مختلف از محلول های آبی موثرتر هستند.

پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی

مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک
مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک

روده دارای سلول های ایمنی بیشتری نسبت به بقیه بدن است. با سالم نگه داشتن روده، توسط میکروب های خوب موجود در غذاهای تخمیر شده، می توانید سیستم ایمنی خود را به شدت تقویت کنید.

فقدان این باکتری های مفید در بدن باعث می شود که میکروب های مضر رشد کنند و منجر به التهاب در دیواره روده شوند. این التهاب مرتبط با بیماری هایی مانند موارد زیر است:

  • بیماری های قلبی
  • سرطان
  • دیابت

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ در Clinical Reviews in Allergy and Immunology منتشر شده گزارش می دهد که میکروب های روده ای نقش کلیدی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند و این میکروب ها ممکن است برای درمان برخی از مشکلات مهم بهداشتی که افراد با آن ها روبرو هستند، بسیار مفید باشند.

افزایش سطح سلامت مغز

مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک
مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک

گنجاندن مواد غذایی تخمیر شده در رژیم غذایی برای ارتقاء سطح سلامت مغز نیز مفید است. روده و مغز از طریق محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال با یکدیگر ارتباط دارند. روده با نورون هایی که با ذهن سالم ارتباط دارند، پوشانده شده است.

یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۴ که نتایج آن در مجله Physiological Anthropology منتشر شده است نشان داد که مصرف مواد غذایی تخمیر شده ممکن است میزان مواد مغذی و فیتوشیمیایی های موجود در مواد غذایی که ممکن است با سلامت روان مرتبط باشند را تقویت می کند.

همچنین، میکروب های موجود در غذاهای تخمیر شده ممکن است از طریق مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت مغز تاثیر بگذارند.

علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۵ که نتایج آن در Science Neuroscience منتشر شده است گزارش می دهد که آب پنیر (یک نوع نوشیدنی تخمیر شده است) ممکن است در جلوگیری از اختلالات نوروژنراتیو، مانند بیماری آلزایمر، و افزایش یادگیری و حافظه در افراد سالم مفید باشد. با این حال، به آزمایش های بالینی انسانی برای ارزیابی این مزیت بالقوه نیاز می باشد.

کاهش خطر ابتلا یه سرطان

مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک
مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک

غذاهای تخمیر شده به جلوگیری از سرطان، به ویژه سرطان مثانه نیز کمک می کنند. این ویژگی عمدتا به معرفی باکتری های خوب موجود در غذاهای تخمیر شده نسبت داده می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است گزارش می دهد که مصرف زیاد شیر ترش شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را کاهش دهد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۰ در مجله American Journal of Epidemiology منتشر شده، شواهد ضعیفی را ارائه داده است که نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان مثانه با مصرف کم محصولات لبنی تخمیر شده ارتباط معکوس دارد. این مطالعه نشان دهنده رابطه مثبت مصرف کره با سرطان مثانه در زنان است.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد میزان بروز سرطان پستان در زنانی که غذاهای تخمیز شده را به صورت منظم مصرف می کنند بسیار پایین تر است.

افزایش سطح انرژی بدن

مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک
مزایای استفاده از مواد غذایی تخمیر شده و پروبیوتیک

خوردن غذاهای تخمیر شده و پروبیوتیک با بهبود متابولیسم مرتبط است. این خاصیت به میکروب های موجود در مواد غذایی تخمیر شده که به تجزیه شیمیایی مواد مصرفی و تامین انرژی بدن کمک می کنند، نسبت داده می شود. این غذاها در جذب مواد مغذی درون خوراکی ها کمک کرده و باعث می شوند که در تمام طول روز احساس پرانرژی بودن و شادابی کنید.

علاوه بر این، همان طور که گفتیم غذاهای غنی از پروبیوتیک ها سموم را از بدن خارج می کنند. تجمع سموم می تواند سطح انرژی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین دفع این مواد، به طور مستقیم می تواند شما را پر انرزی کند.