مزایای اندورفین ‌ها در بدن چه هستند؟

بدن شما به طور طبیعی مواد تسکین دهنده درد به نام اندورفین تولید می کند تا به شما کمک کند تا با درد و استرس کنار بیایید. اندورفین ها همچنین باعث افزایش شادکامی و آرامش شما می شود. درک راه های مختلف برای افزایش سطح اندورفین ممکن است به شما در پیدا کردن راه های موثر، برای مقابله با استرس کمک کند. پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید تا با مزایای اندورفین ‌ها در بدن بیشتر آشنا شوید.

مزایای اندورفین ‌ها

پیش زمینه

بدن شما احساسات ناشی از مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی را کنترل می کند. بدن  شامل انواع مختلفی از انتقال دهنده های عصبی است که هر کدام نقش خود را دارند. اندورفین ها یکی از این انتقال دهنده های عصبی هستند. هنگامی که بدن شما اندورفین ها را آزاد می کند، آنها به گیرنده های اختصاصی متصل می شوند که دو عمل را تحریک می کنند. این فرآیند انتقال دهنده های عصبی که موجب ایجاد احساس درد می شود را مسدود می کند. همچنین باعث می شود مغز شما مقادیر بیشتری انتقال دهنده عصبی دوپامین که موجب لذت بیشتر می شود را آزاد کند.

لازم است که به تفاوت بین اندورفین ها، که شامل اپیوئید های اندوژن و اپیوئید های اگزوژن مانند مورفین یا ویکودین هستند و به گیرنده های مشابه با اندورفین ها متصل می شوند، توجه کنید. اندوژن توصیف کننده موادی است که از درون بدن شما نشات می گیرد. در حالی که اگزوژن نشان دهنده ماده ای است که از خارج از بدن شما می آید. بنابراین اندورفین ها بخشی از روش طبیعی بدن شما برای تعدیل درد هستند، در حالی که داروهای ضد درد این گونه نیستند.

ورزش

شما احتمالا با هیجان و آرامشی که ممکن است پس از یک جلسه ورزش خوب احساس می کنید آشنا هستید. افراد اغلب این حس را سرخوشی ناشی از دویدن می نامند. این اتفاق به این دلیل می افتد که بدن شما هنگامی که تمرین منظم انجام می دهید مقدار بیشتری از اندورفین ها را آزاد می کند. این یکی از دلایلی است که ورزش می تواند به شما برای غلبه بر استرس کمک کند. به جای صرف زمان زیاد برای نگرانی در مورد آنچه که شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث استرس شما می شود، ورزش کنید. افزایش اندورفین ناشی از یک ورزش خوب کمک خواهد کرد که احساس خوبی داشته باشید.

تسکین درد

یکی از وظایف اصلی و مزایای اندورفین ‌ها در بدن، متعادل کردن میزان درد شما می باشد. بر طبق یک مقاله که در مارس سال ۲۰۱۰ در مجله پزشکی هاوایی انتشار یافت بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس زنجیره ای از اتفاقاتی که تولید اندورفین را افزایش می دهد را تنظیم می کند. بالا رفتن سطح اندورفین ها به شما کمک می کند تا درد مزمن را به طور موثرتری مدیریت کنید. به عنوان مثال، افراد بعد از انجام عمل جراحی به عنوان بخشی از پاسخ بدن به درد، اغلب دارای سطوح بالاتری از اندورفین در بدن هستند.

خنده

خنده یکی از ساده ترین راه ها برای لذت بردن از زندگی و فراموش کردن استرس می باشد. هنگامی که شما می خندید، بدن شما اندورفین آزاد می کند، که باعث می شود تجربه لذت بخشی داشته باشید. با توجه به یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ توسط مجله رسمی کنفدراسیون انجمن های بیولوژی آزمایشگاهی منتشر شده، حتی انتظار خندیدن سطح اندورفین ها را در بدن افزایش می دهد. در طول مطالعه، شرکت کنندگان که از آن ها انتظار می رفت بخندند نسبت به افرادی که این انتظار از آن ها نمی رفت، سطوح بالاتری از اندورفین ها را در خون خود داشتند. این مطالعه بیان می کند که بالا رفتن سطح اندورفین ممکن است به کاهش استرس و بهبود خلق و خوی شما کمک کند.