اشت و تمایل به نگهداری از گیاهان نه تنها غذای سالمی را برای خودتان و خانواده تان فراهم می کند بلکه حیاط خانه را نیز بسیار زیبا می کند. اما آیا می دانید این فعالیت به ظاهر معمول می تواند زندگی شما را طولانی تر کند؟ جهت کسب اطلاع از مزایای باغبانی برای بدن و تاثیر این فعالیت بر روی افزایش طول عمر با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

باغبانی به عنوان یک نوع ورزش، دارای مزایای متعددی برای سلامت اجتماعی، جسمی و روحی شما است و می تواند سال های زیادی را به زندگی تان اضافه کند. عمل باغبانی، برای بدنتان به شکل مدیتیشن عمل می کند. این کار جادویی، آرامش بخش و معنوی است.

مطالعات متعدد نشان می دهد که باغبانی با افزایش طول عمر مرتبط است. مطالعه ای که در سال ۱۹۸۸ در Activities, Adaptation & Aging منتشر شده می گوید که باغبانی دارای مزایای درمانی برای سالمندان است.

این فعالیت بر ارتباط با طبیعت جهت توانبخشی ذهنی و فیزیکی تمرکز دارد. باغبانی موجب بهبود عملکرد حرکتی، هیجانی، شناختی و یا حسی شده و سبب افزایش مشارکت اجتماعی، سلامت و رفاه و رضایت از زندگی می شود. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در Pediatric Rehabilitation منتشر شده اثربخشی درمان باغبانی بر سلامت بدن اثبات شده است.

مزایای باغبانی برای بدن

کاهش استرس

تسکین استرس یکی از اثرات فوری باغبانی است. در واقع هیچ فعالیت تفریحی آرامش بخشی بیشتر از باغبانی در مبارزه با استرس موثر نیست. بوی گل و گیاهان احساس آرامش ایجاد می کند. صدای برگ ها و هوایی که در آن ها جریان دارد دارای تأثیرات درمانی است که ذهن را خالی از استرس می کند و موجب بهبود خواب می شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید در هنگام باغبانی موجب افزایش ترشح سروتونین (یک ماده ضد افسردگی طبیعی) و ملاتونین (هورمون خواب) در مغز می شود. بنابراین مغز متعادل و بدون استرس شده و چرخه خواب و ریتم روزانه (ساعت بیولوژیک داخل مغز) بهبود می یابد.

علاوه بر این، باغبانی ذهنتان را از مشکلات دور می کند. این امر مستلزم تمرکز ذهنی عمیق بر کارهای باغبانی است که به شما در فراموش کردن یا کنار گذاشتن مشکلات شخصی در هنگام انجام وظایف کمک می کند.

در گزارش سال ۲۰۰۵ دانشگاه علوم کشاورزی سوئد، محققان تأثیرات موجود در باغ یا فضای طبیعی را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق مشخص شد افرادی که به باغ دسترسی داشتند، در طول سال به طور قابل توجهی کمتر از افراد سالم معمولی دچار استرس می شوند.

مطالعات سال ۲۰۱۱ منتشر شده در Health Psychology ادعا می کند که باغبانی موجب ترویج نوروآندوکرین و ترمیم عاطفی ناشی از استرس می شود. این تحقیق بیان می کند که باغبانی منجر به کاهش سطح کورتیزول (هورمون استرس) در مغز می شود و باعث ایجاد حالت های مثبت بدون استرس خواهد شد.

مبارزه با افسردگی

یکی از مزایای باغبانی برای بدن بهبود علائم افسردگی است. فعالیت باغبانی به کاهش ترشح کورتیزول کمک می کند و منجر به بهبود افسردگی می شود.

مطالعه سال ۲۰۰۷ منتشر شده در Neuroscience نتیجه گیری می کند که نوع خاصی از باکتری های موجود در خاک در افزایش متابولیسم سروتونین در مغز تاثیر گذار هستند. این روند به نوبه خود باعث بهبود خلق و خوی و درمان افسردگی می شود.

تحقیقات دیگر منتشر شده در سال ۲۰۰۹ نشان می دهد که باغبانی می تواند برای درمان افسردگی بالینی استفاده شود. این فعالیت می تواند شدت افسردگی را کاهش دهد و ظرفیت توجه درک شده را با توجه به کم توجهی در این بیماری بهبود بخشد.

بر اساس نتایج یک مطالعه که اخیر و در سال ۲۰۱۵ در Rehabilitation Sciences and Research منتشر شده، فعالیت هدفمند باغبانی تأثیر مثبتی بر کاهش افسردگی در دانشجویان افسرده دارد. دانشمندان حتی از باغبانی به عنوان یک درمان برای بیماری های روانی جدی استفاده می کنند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Journal of Therapeutic Horticulture منتشر شده نشان داد که باغبانی به افراد کمک می کند که دید مثبتی نسبت به خود داشته باشند. این فعالیت به آنها کمک می کند تا مسائل احساسی و رفتاری را به نحوی بهتری مدیریت کنند.

بهبود سلامت شناختی

نتایج چندین مطالعه نشان می دهد که فعالیت بدنی مرتبط با باغبانی در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مفید است.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در مجله Medical Journal of Australia منتشر شد، محققان ۱۱۵ مورد ابتلا به زوال عقل را در ۱۲۳۳ مرد (۹٫۳ نفر از هر ۱۰۰ نفر) و ۱۷۰ مورد در ۱۵۷۲ زن (۱۰٫۸ نفر از هر ۱۰۰) مورد تحلیل قرار دادند. محققان پس از تجزیه و تحلیل طولانی مدت به این نتیجه رسیدند که باغبانی به صورت روزانه میزان شیوع زوال عقل را ۳۶ درصد کاهش می دهد.

یک مطالعه دیگر که نتایج آن در سال ۲۰۰۷ در International Journal of Geriatric Psychiatry منتشر شده بیان داشت که باغبانی در محیط داخلی خانه برای بهبود خواب و تحریک قدرت شناختی بیماران مبتلا به دمانس موثر است.

یک مطالعه جدید در سال ۲۰۱۶ در Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شده که گزارش داده است که فعالیت های مختلف فیزیکی، از باغبانی گرفته تا رقصیدن می تواند حجم مغز را بهبود بخشد و خطر بیماری آلزایمر را ۵۰ درصد کاهش دهد.

افزایش میزان فعالیت بدنی

باغبانی برای شما مانند شنا یا دویدن مفید است. این فعالیت جریان خون را افزایش داده و باعث می شود که زیر نور آفتاب هوای تازه استشمام کنید.

کارهای مختلف باغبانی مانند بلند کردن، کشیدن، راه رفتن، ایستادن، زانو زدن و نشستن، نیاز به حرکات بدنی دارند. به همین دلیل باغبانی کردن مزایای ورزش را برای بدن دارد. در حقیقت، فعالیت هایی مانند حفاری و برداشت، جزء فعالیت های بدنی شدید و متوسط محسوب می شوند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در HortTechnology منتشر شده ادعا می کند که فعالیت های باغبانی همان تاثیر ورزش متوسط ​​تا شدید را برای بدن دارد. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۴ توسط مرکز BioMed منتشر شده است، پتانسیل باغبانی در مدرسه را برای افزایش فعالیت جسمانی کودکان و کاهش کم تحرکی آن ها اثبات کرد.

فعالیت باغبانی یک فرم عالی برای ورزش است که نیاز به قدرت تکراری و کشش دارد و بدن شما را قادر می سازد حرکت کند.

همانطور که متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در آمریکا می گویند، ۲٫۵ ساعت فعالیت ورزشی شدید و متوسط در هر هفته موجب کاهش خطر ابتلا به موارد زیر می شود:

  • فشار خون بالا
  • چاقی
  • افسردگی
  • دیابت نوع ۲
  • پوکی استخوان
  • بیماری قلبی
  • سکته مغزی
  • سرطان روده بزرگ
  • مرگ زودرس

CDC باغبانی را به عنوان فعالیت متوسط در نظر می گیرد که می تواند به شما در دستیابی به هدف ۲٫۵ ساعت ورزش در هفته کمک کند.

برداشت محصولات ارگانیک

مزایای باغبانی برای بدن
مزایای باغبانی برای بدن

یکی دیگر از مزایای باغبانی برای بدن به دست آوردن میوه و سبزیجات با کیفیت بالا و بدون سموم است. مواد غذایی که خودتان پرورش می دهید تازه تر، سالم تر، بدون سموم، بدون آفت کش ها، بدون نگهدارنده، خام و ارگانیک هستند.

باغبانی فرصتی برای برداشت مواد غذایی در فصل خودشان است. در نتیجه تمام مواد مغذی درون گیاهان که معمولا بر اثر نگهداری طولانی مدت و شیوه های حمل و نقل از بین می روند، برای شما قابل دسترس است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در NJAS – Wageningen Journal of Life Sciences منتشر شده از تجزیه و تحلیل چندین مطالعه توانست اثرات بالقوه مواد غذایی ارگانیک را اثبات کند. همچنین یافته ها نشان می دهد که افرادی که خودشان مواد غذایی مورد نیازشان را می کارند، بیشتر از دیگران میوه و سبزیجات مصرف می کنند.

سوزاندن کالری

باغبانی فعالیت بدنی است که شامل استفاده از قسمت فوقانی و پایینی بدن در طیف وسیعی از وظایف مانند حفاری، چمن زنی، کندن علف هرز، مخلوط کردن خاک، کاشت و بسیاری از فعالیت های دیگر است. این فعالیت ها موجب کالری سوزی می شوند.

تحقیق سال ۲۰۱۳ که در مجله American Journal of Public Health منتشر شده نشان داد که شاخص توده بدنی (BMI) زنان و مردان باغبانان به مراتب پایین تر از افراد عادی که باغبانی نمی کنند می باشد.

در این تجزیه و تحلیل مشخص شد که در زنان باغبان BMI حدود ۱٫۸۴ و در مردان باغبان این شاخص ۲٫۳۶ کاهش دارد.

در گزارش سال ۲۰۱۴ که به بیان دیگر مزایای باغبانی برای بدن پرداخته بود آورده شده است که انجام منظم باغبانی، می تواند سطح کلی فعالیت های بدن را افزایش دهد و موجب تناسب اندام شود. اگر می خواهید کالری بسوزانید و موجب کاهش خطر ابتلا به چاقی شوید، باغبانی کنید. یک ساعت باغبانی حدود ۳۳۰ کالری می سوزاند. بنابراین کافی است که ۵ روز در هفته و روزی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باغبانی کنید.

بهبود سلامت قلب

مزایای باغبانی برای بدن
مزایای باغبانی برای بدن

باغبانی یک فرم عالی از ورزش است که کمک می کند تا شانس ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و چندین بیماری جدی دیگر کاهش یابد.

این فعالیت نیاز به قرار گرفتن در معرض نور خورشید دارد و به این ترتیب ویتامین D بدن را تامین می کند. بنابراین مزایای باغبانی برای بدن خطر بیماری های مختلف را کاهش می دهد. کارشناسان برای بهبود سلامت قلب توصیه می کنند حداقل ۲٫۵ ساعت فعالیت بدنی شدید تا متوسط در هفته داشته باشید.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در British Journal of Sports Medicine منتشر شده اعلام کرد که باغبانی می تواند خطر سکته  مغزی و حملات قلبی را در افراد ۶۰ ساله تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

باغبانی نه تنها برای بهبود سلامت قلب، ریه و خون بلکه برای مبارزه با فشار خون نیز عالی است.

مبارزه با پوکی استخوان

باغبانی یکی از بهترین تمرینات برای مبارزه با پوکی استخوان است. کاشت و کندن علف هرز نیاز به قدرت دارد و بیشتر گروه های عضلانی را فعال می کند. این فعالیت ها باعث کشش و انقباض تکراری عضلات می شوند.

پوکی استخوان بیماری است که موجب ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می شود. این بیماری معمولا به دلیل عدم فعالیت فیزیکی در بزرگسالان بالای ۵۰ ساله اتفاق می افتد. بنابراین باغبانی یک راه موثر برای مبارزه با این بیماری است.

علاوه بر این، باغبانی جذب ویتامین D بدن را افزایش می دهد. این ویتامین باعث افزایش جذب کلسیم در بدن می شود. بنابراین باغبانی به طور غیر مستقیم به بهبود تراکم و استحکام استخوان و عضلات کمک می کند.

در مقاله منتشر شده در Osteoporosis & Women’s Health توصیه شده است که سعی کنید باغبانی را برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان انجام دهید.

حتی محققان دانشگاه ورمونت می گویند که بین تمام فعالیت های عادی، فقط باغبانی شامل حرکت های وزنه ای است که به ایجاد تراکم استخوان ها و تقویت عضلات کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی

مزایای باغبانی برای بدن
مزایای باغبانی برای بدن

باغبانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طی باغبانی به بدن شما در تولید ویتامین D کمک می کند. تامین این ویتامین در بدن در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا نقش دارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Journal of Investigative Medicine منتشر شده معتقد است که ویتامین D دارای وظایف مهم تری از آنزیم های کلسیم و هوموستاز استخوانی است که شامل مدولاسیون پاسخ های ذاتی و اکتسابی ایمنی بدن می شود.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که قرار گرفتن در معرض خاک در طول باغبانی می تواند برای سلامت شما مفید باشد؟ بله! گونه هایی از میکروب های خنثی مانند Mycobacterium vaccae در خاک وجود دارد که به کاهش علائم آسم، پسوریازیس و آلرژی کمک می کند. این میکروب ها سبب افزایش سطح سیتوکین در مغز می شوند و به افزایش تولید سروتونین (ماده شیمایی مفید در مغز) کمک می کند.

بهبود قدرت عضلانی

برای بهبود قدرت و انعطاف پذیری دست های خود از مزایای باغبانی برای بدن بهره ببرید. برای کسانی که بیش از ۶۰ سال سن دارند، از مهارت کمتری برخوردارند و دست ها و پاهای ضعیف و ناپایداری دارند، باغبانی بسیار مفید است.

با کار کردن دست ها و فعال نگه داشتن آن ها، می توانید به تقویت قدرت و مهارت های ماهیچه ها کمک کنید.

فعالیت های باغبانی مانند برداشت گیاهان، کندن علف های هرز و جابجایی خاک با دست ها، به گردش خون و انعطاف پذیری عضلانی کمک کرده و در نتیجه موجب افزایش قدرت دست ها می شود.