پسته

پسته حدود ۶۰۰۰ سال پیش در آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا تولید شده است و البته اکثر پسته های امروزه در کشورهای مدیترانه ای تولید می شود. بخشی از پوست پسته در حین رشد از وسط به دو نیم تقسیم می شود؛ که موجب دسترسی راحت تر به مغز پسته می شود. با این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

پسته ها دارای مقدار زیادی از پروتئین، فیبر و مواد مغذی هستند که به سلامت بدن کمک می کنند. همچنین پسته را می توان یک غذای همه کاره نامید که در طیف وسیعی از غذاها و سالاد و… قابل استفاده است.

مزایای پسته برای سلامت قلب

هر ۱ اونس پسته ۰۲۸ گرم) معادل حدود ۴۹ دانه پسته، دارای ۱۳ گرم چربی است که به عنوان یکی از کم چرب ترین آجیل ها شناخته می شود. یازده گرم از چربی های  پسته چربی سالم و غیر اشباع شده است و فقط ۲ گرم از آن چربی های اشباع هستند.

بر اساس یک بررسی از مطالعات پسته، که در سال ۲۰۱۶ در Nutrition Today منتشر شده است؛ تحقیقات گسترده ای نشان می دهد که مصرف این آجیل های کوچک می تواند کلسترول خوب HDL را افزایش و کلسترول بد LDL را کاهش دهد.

علاوه بر این، به نظر می رسد مصرف پسته فشار خون را کاهش دهد که این مسئله در سلامت قلب و عروق تاثیر مثبت دارد.

بررسی تجربیات آزمایشگاهی منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که در میان کلیه آجیل ها، پسته بیشترین پتانسیل را برای کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک نشان می دهد.

پسته و کنترل وزن

اگر پسته زیادی می خورید، به زودی باید شاهد افزایش وزن خود باشید. یک قاشق غذا خوری پسته به میزان ۱۶۲ کالری انرژی ایجاد می کند. با این حال، انتخاب پسته مغز نشده به عنوان یک میان وعده برای کنترل وزن گزینه خوبی است.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در نشریه “اشتها” منتشر شد، افرادی که مجبور به باز کردن پوسته پسته برای رسیدن به مغز آن بودند، ۴۱ درصد کالری کمتری نصب به کسلنی که مغز پسته را مستقیم می خوردند، مصرف کردند. به نظر می رسد علت این مسئله تجمع پوست پسته ها به عنوان یک نشانه روحی و روانی برای متوقف کردن عمل خوردن بوده است.

پسته و مدیریت دیابت

پسته ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید باشد. در مطالعه ای که در مجله بررسی دیابت در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، افراد دیابتی که ۲۵ گرم پسته یا حدود یک اونس پسته را به صورت روزانه به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند، سطح قند خون خود را بهبود دادند. آنها همچنین فشار خون، شاخص توده بدن و پروتئین واکنش پذیر C را که نشانگر التهاب است، در بدن شان کاهش دادند.

مواد مغذی موجود در پسته

پسته ها پروتئین گیاهی را به مقدار ۶ گرم در یک اونس تولید می کنند. این آجیل را برای سایر منابع پروتئین مانند گوشت قرمز و پنیر جایگزین کنید یا محتوای پروتئین ماهی خود را با پوشش پسته خرد شده افزایش دهید.

این آجیل همچنین ۳ گرم فیبر را در هر وعده به همراه می آورد و از این طریق به شما در کنترل وزن کمک می کند.

علاوه بر این، پسته حاوی طیف گسترده ای از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای سلامت کلی بدن، از جمله آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین B و ویتامین E و K است.