مزایای شنا کردن در آب سرد برای بدن

شنا در دریاچه، رودخانه یا استخری که دارای آب سرد است برای بدن بسیار مفید است. این کار می تواند فعالیت هیجان انگیزی نیز در فصول گرم باشد. با این حال، این کار ممکن است برای برخی از افراد خطرناک باشد. از این رو باید به درست آن را انجام دهید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به معرفی مزایای شنا کردن در آب سرد و نکاتی که باید در این شرایط رعایت کنید اشاره خواهیم کرد.

مزایای شنا کردن در آب سرد

شنا کردن در آب سرد در تقویت سیستم ایمنی به شما کمک می کند

محققان در جمهوری چک مطالعه ای را در زمینه بررسی مزایای شنا کردن در آب سرد انجام دادند. در این مطالعه، افراد به مدت یک هفته هر روز یک ساعت در آب سرد غوطه ور شدند. محققان فیزیولوژی این افراد را کنترل کردند. در این تحقیق مشخص شد که عوامل مرتبط با سیستم ایمنی در این افراد افزایش یافته و آب سرد علت این افزایش بوده. از این رو، به تدریج به مرور زمان، بدن شرکت کنندگان در استفاده از سیستم دفاعی خود بهتر عمل کرد. به همین دلیل است که شناگرانی که در آب سرد شنا می کنند به ندرت بیمار می شوند.

شنا کردن در آب سرد اندورفین ها را در بدن آزاد می کند

آب سرد سیستم عصبی پاراسیمپاتیک شما را نیز تحریک می کند. تحریک این سیستم به ترمیم بدن کمک خواهد کرد. با توجه به تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک، آزاد شدن اندورفین، سروتونین و دوپامین نیز ممکن است آغاز شود. این ها انتقال دهنده های عصبی هستند که شما را خوشحال می کنند و سطح پایین آن ها با افسردگی همراه است. هنگامی که  وارد آب سرد می شوید، اندورفین به سرعت در بدن آزاد شده و شما را خوشحال می کند.

شنا کردن در آب سرد گردش خون را بهبود می بخشد

طبق شواهد موجود وقتی بدن به طور مرتب سرد می شود، گردش خون در اندام ها و هسته مرکزی بدن بهبود می یابد. شنا کردن در آب سرد به بهبود گردش خون در مویرگ ها، شریان ها و رگ ها منجر می شود. واکنش های مختلف تنفسی و قلبی به علت خنک سازی سریع پوست به وجود می آید. در این حالت افزایش ناگهانی در میزان تنفس رخ خواهد دارد. با شنا کردن در آب خنک ضربان قلب ۵۰٪ و فشار خون تا ۱۷۶/۹۴ افزایش یابد. اگر چه این تغییرات ممکن است در نظر اول برای قلب مضر باشند، اما اگر بدن سالمی داشته باشید، نباید هیچ مشکلی ایجاد شود. اما اگر از فشار خون بالا یا بیماری قلبی رنج می برید، این تغییرات ممکن است برایتان خطرناک باشد.

شنا کردن در آب سرد در بهبود میل جنسی نقش دارد

به طور سنتی آب سرد به عنوان یک روش برای سرکوب میل جنسی استفاده می شود. با این حال محققان کشف کرده اند که، میل جنسی با قرار دادن بدن در آب سرد افزایش می یابد. غوطه ور شدن در آب سرد باعث افزایش تولید تستوسترون در مردان و استروژن در زنان می شود. در نتیجه، افزایش میل جنسی و باروری هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد. با توجه به افزایش میل جنسی، افزایش عزت نفس، افزایش اعتماد به نفس و بهبود حالات روح از دیگر مزایای شنا کردن در آب سرد است.

شنا کردن در آب سرد متابولیسم را افزایش می دهد و کالری بیشتری را می سوزاند

زمانی که در آب سرد شنا می کنید، قلب شما باید سریع تر خون را پمپ کند. بنابراین بدن شما باید سخت تر کار کند تا خود را گرم نگه دارد. به عبارت دیگر، به این ترتیب متابولیسم و ​​گردش خون افزایش می یابد تا حرارت بیشتری به وجود آمده و بدن به این ترتیب گرم شود. بدین ترتیب، بدن شما کالری بیشتری نسبت به زمانی که در آب گرم شنا می کنید می سوزاند. به همین دلیل است که افرادی که در آب سرد شنا می کنند معمولا لاغر هستند.

شنا کردن در آب سرد استرس را کاهش می دهد

هنگامی که شما در آب سرد شنا می کنید، بدن فشار روانی و جسمی را از خود دور می کند. با انجام مکرر این کار می توانید هر دو این عوامل را مدیریت کنید و قوی تر شوید. در تحقیقات اثبات شده است که شناگرانی که در آب سرد شنا می کنند به طور طبیعی آرام تر هستند. هنگامی که با ناراحتی مواجه می شوید، سعی کنید در آب خنک شنا کنید. علاوه بر این، برای شنا کردن در این شرایط، باید به دریاچه ها یا دریا بروید که معمولا توسط درختان احاطه شده است. قرار گرفتن در طبیعت به تدریج میزان استرس شما را کم کرده و خطرات ناشی از بیماری روانی و افسردگی را کاهش می دهد.

شنا کردن در آب سرد درد را کاهش می دهد

از آن جا که یکی از مزایای شنا کردن در آب سرد بهبود گردش خون است، مناطقی از بدن که تحت التهاب هستند به سرعت بهبود می یابند. در نتیجه، درد کمتری ایجاد می شود.

مزایای شنا کردن در آب سرد برای بدن
مزایای شنا کردن در آب سرد برای بدن

چطور بدن خود را با این شرایط هماهنگ کنیم؟

حداقل ۱۰-۱۵ دقیقه بدن خود را گرم کنید

ضروری است که قبل از شنا کردن در آب سرد ماهیچه های خود را گرم کرده و قلب را قبل از ورود به آب سرد آماده کنید. شما می توانید پیاده روی سریع، دویدن یا طناب زدن را انجام دهید.

در صورتی که احساس سفتی عضلات می کنید، حرکات کششی انجام دهید

اگر قبل از گرم کردن احساس سفتی ماهیچه ای دارید، می توانید با حرکات کششی بدن خود را گرم کنید.

ابتدا تا کمر در آب فرو بروید

برای این که بدنتان با آب تنظیم شود، ابتدا تا کمر در آب فرو بروید. هنگامی که تا کمر در آب هستید، صورت خود را داخل آب کنید و هوا را از دهانتان بیرون بدهید. بعد از ۳۰ ثانیه صورت خود را بیرون بیاورید و این کار را تکرار کنید.

به یک باره در آب سرد فرو نروید

این کار ممکن است منجر به هیپوترمی شود که می تواند کشنده باشد.

به تدریج زمانی که در آب سرد هستید را افزایش دهید

بدن شما زمان زیادی می خواهد تا با آب سرد هماهنگ شود. کم کم زمان جلسات شنا کردن در آب سرد را افزایش دهید. در جلسات اول ممکن است کمتر از یک دقیقه بتوانید در آب کمتر از ۲۱ درجه سانتیگراد (یا ۷۰ درجه فارنهایت) شنا کنید.

۳-۴ بار در هفته این کار را تکرار کنید

این کار را به طور مداوم انجام دهید. جلسات ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ای ۳ الی ۴ بار در هفته برای بهره مندی از مزایای شنا کردن در آب سرد مفید است. با این حال، اگر آمادگی این کار را ندارید، تعداد و زمان شنا کردن را کاهش دهید. اگر دچار مشکل تنفسی شده اید یا پوستتان در آب آبی و سفید شد، سریعا از آب خارج شوید.

یخ به وان حمام اضافه کنید

اگر امکان شنا در دریاچه یا رودخانه را ندارید، چند قالب یخ را داخل وان حمام بریزید و بدن خود را در آن خیس کنید.

از نوشیدنی گرم و لباس برای گرم کردن استفاده کنید

برای گرم کردن بدن بعد از استفاده از آب سرد، از آب داغ یا سونا استفاده نکنید.

لباس های مناسب بپوشید

  • از کلاه شنا برای جلوگیری از فرار گرما از طریق سر استفاده کنید.
  • لباس های شنا، کلاه، جوراب و دستکش های ساخته شده از نئوپرن را انتخاب کنید.
  • برای حفظ حرارت بدن، گوش گیر استفاده کنید.
  • بهتر است در هنگام شنا کردن در دماهای کمتر از ۲۱ درجه سانتیگراد (۷۰ درجه فارنهایت)، لباس مخصوص شنا بپوشید.
  • هنگام شنا در آب با دمای بین ۹ درجه سانتیگراد و ۱۶ درجه سانتیگراد (۴۸ درجه فارنهایت و ۶۰ درجه فارنهایت) یا پایین تر، لوازم جانبی اضافی مانند جوراب و دستکش ساخته شده از نئوپرن استفاده کنید. این کار از بی حس شدن دست ها و پاها جلوگیری می کند.
  • برای دماهای پایین تر، از لباس شناهای ضخیم تر استفاده کنید.

منابع:

All You Need to Know about Swimming in Cold Water