مزایای شگفت انگیز ماساژ شکم

ماساژ شکم تکنیکی است که توسط فرهنگ های متعدد، از زمان باستان استفاده می شود. تصور بر این است که برای سلامت عمومی بدن و بسیاری از موارد دیگر از جمله کاهش درد، رهایی از استرس و بهبود کلی عملکرد دستگاه گوارش، ماساژ شکم شیوه ای مفید و موثر است. این تکنیک در عین سادگی به شما کمک می کند در طول عمر خود از سلامت جسم و ذهن برخوردار شوید. شاید بپرسید چطور؟ ما در ادامه علاوه بر تشریح فرآیند ماساژ شکم با شما از خواص و مزایای شگفت انگیز این ماساژ بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فرآیند ماساژ شکم

این روش ماساژ شکم هم ساده است و هم مزایای بسیاری دارد. دکتر استفن چانگ پزشک آموزش دیده در زمینه طب غربی و شرقی است. او یک روش سریع و آسان برای استفاده از ماساژ شکم ابداع کرده است به طوری که هر کسی می تواند آن را در کمتر از پنج دقیقه در روز انجام دهد.

نحوه ی انجام ماساژ شکم

  • بر روی تخت به صورت طاق باز بخوابید. یا تشکی بر روی زمین پهن کرده و به همین صورت روی تشک دراز بکشید.
  • پیراهن خود را از روی شکم بالا بکشید.
  • با کف دست خود بصورت پایدار تمام نواحی زیر سینه تا استخوان لگن را به صورت محکم و به مدت ۱۵ ثانیه ماساژ دهید. این کار باعث می شود احساس گرما کنید.
  • پس از این مدت با نوک انگشتان شکم را از سمت ناف به سمت پهلوها ماساژ دهید. ( تصویر ۱)
  • در این مدت ذهن خود را بر روی عضلات شکم متمرکز کنید.
  • پس از ماساژ ۲ دقیقه ای شکم، با نوک انگشتان خود به صورتی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، به دور ناف خود ۴۰ الی ۵۰ دایره ترسیم کنید. مرکز دایره باید نافتان باشد. ( تصویر ۲)
مزایای شگفت انگیز ماساژ شکم
مزایای شگفت انگیز ماساژ شکم

دکتر چانگ توصیه می کند که این نوع ماساژ شکم  را به طور معمول دو بار در روز، پس از بیدار شدن و درست قبل از به خواب رفتن، انجام دهید. دکتر چانگ اشاره می کند که اکثر مردم نتایج قابل توجه در ۱ هفته پس از انجام ماساژ شکم به این شیوه به دست خواهند آورد.

مزایای ماساژ شکم

ماساژ شکم مزایای بسیاری برای نواحی شکم و اجزای داخلی آن دارد. این فرآیند در صورتی که به طور منظم انجام شود، می تواند بیماری های لحظه ای مانند یبوست و نفخ را درمان کند. در ادامه از مزایای این روش بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کاهش وزن

ماساژ شکم می تواند با باز کردن راه های مسدود شده روده و خارج شدن کامل مدفوع از شکم به کاهش وزن منجر شود. این نوع ماساژ قادر است از طریق ترویج سوخت و ساز مناسب در بدن و پشتیبانی از عملکرد صحیح دستگاه گوارش وزن را کاهش دهد. سیستم سوخت و ساز بدن و دستگاه گوارش از سیستم هایی در بدن هستند که در اغلب افرادی که برای کاهش وزن تلاش می کنند، رژیم می گیرند و فعالیت بدنی دارند اما لاغر نمی شوند، به درستی کار نمی کند. پس ماساژ شکم با به کار انداختن این سیستم ها شما را لاغر می کند.

کاهش نفخ

احساس نفخ و باد در شکم اغلب هنگامی که سوخت و ساز بدن با مانعی رو به رو می شود، ایجاد خواهد شد. انجام ماساژ شکم می تواند در تنظیم عملکرد سوخت و ساز بدن و کاهش تولید مواد زائدی در بدن که به نفخ کمک می کنند، موثر باشد. این اقدام نهایتا منجر به درمان نفخ خواهد شد.

رهایی از یبوست

با توجه به تحقیقاتی که در مجله International Journal of Nursing Studies منتشر شده، ماساژ شکم می تواند یک تسکین طبیعی برای یبوست همراه با درد باشد. برای درمان یبوست به این شیوه باید هر روز شکم خود را ماساژ دهید.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

ماساژ طراحی شده توسط دکتر چنگ برای شکم می تواند مشکلات گذرا دستگاه گوارش مانند یبوست و نفخ را درمان کند. اما استفاده منظم از این روش به حفظ سلامت دستگاه گوارش در طولانی مدت نیز کمک می کند. این فرآیند با افزایش تحریک جریان خون به ناحیه شکم و تحریک روده، سیستم گوارش شما را در اوج بهره وری قرار خواهد داد. منتهی باید به یاد داشته باشید که باید در طولانی مدت و منظم از این روش استفاده کنید.

بهبود علائم قاعدگی

تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine نشان داد که ماساژ شکم با استفاده از روغن های آروماتراپی (روغن هایی مانند روغن میخک، دارچین، اسطوخودوس و گل رز) ممکن است به کاهش گرفتگی  و درد قاعدگی و مشکلات مرتبط با آن مانند خونریزی های شدید قاعدگی که در طول دوره پریود اتفاق می افتد، کمک کند. برای بهره مندی از این مزایا کافی است چند قطره از روغن های ذکر شده در بالا را با یک قاشق غذا خوری ورغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن ناگیل مخلوط کرده و برای ماساژ شکم از آن استفاده کنید.

مزایای روانی

عمل ماساژ شکم نه تنها به جنبه های مختلف سلامتی جسمی کمک می کند بلکه قادر است سلامت روان را نیز به همراه داشته باشد. برخی از افراد که ماساژ شکم دریافت کرده اند، مانند بسیاری از اشکال دیگر ماساژ، بالا رفتن تمرکز ذهنی و کاهش استرس را گزارش کرده اند. پس با این روش نه تنها سلامت فیزیکی خود را به دست می آورید بلکه قادرید روحتان را نیز صیقل دهید.

افزایش عضلات شکم

ماساژ دادن عضلات شکم دو بار در روز می تواند به بهبود عضلانی شکم کمک کند. درست است، این ماساژ آرامش بخش و تسکین دهنده، در واقع می تواند به سفت کردن شکم کمک کند. البته باز هم باید به خاطر داشته باشید که استفاده مکرر و مداوم این ویژگی را به همراه خواهد داشت.

ماساژ شکم برای چه افرادی ممنوع است؟

لازم به ذکر است که ماساژ شکم به شدت برای برخی از افراد منع مصرف دارد. افرادی که باید از ماساژ شکم اجتناب کنند عبارتند از:

  • زنان باردار
  • افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا
  • افراد مبتلا به سنگ کلیه
  • افراد مبتلا به رسوب کلسیم در مثانه
  • زنان مبتلا به هر نوع التهاب در اندام های تناسلی
  • افراد مبتلا به فتق از هر نوع
  • افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با دیواره معده یا اثنی عشر
  • افراد با هر نوع خونریزی داخلی

همانطور که می بینید، ماساژ شکم با قدرت پردازش بسیار زیاد، در عین حال بسیار ساده است. صرف تنها ۵ دقیقه زمان در هر روز حتی برای پر مشغله ترین فرد نیز امکان پذیر است و می تواند مانند مسواک زدن به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شود. انجام منظم ماساژ شکم  به راحتی می تواند به یک روش درمان طبیعی مبدل شده و به صورت مادام العمر مورد استفاده قرار گیرد.

آیا می خواهید از آفات هایی مانند یبوست، عملکرد تنبل متابولیک بدن و یا گرفتگی های قاعدگی رهایی یابید؟ اگر چنین است باید این راه ساده و طبیعی را با درمان های شیمیایی ترکیب کنید. ماساژ شکم یک راه سریع و بدون درد است که به شما کمک می کند سلامت خود را به دست آورید.