مزایای ماساژ پا قبل از خواب چیست؟

پس از یک روز طولانی و پر مشغله ماساژ پا می تواند تاثیر زیادی بر وضعیت بدن شما داشته باشد. مزایای ماساژ پا قبل از خواب علاوه بر این که باعث می شود شما بهتر بخوابید می تواند وضعیت سلامت جسمی و روانی شما را نیز ارتقاء دهد.

در رفلکسولوژی، که یک طب جایگزین است، ماساژ پا جزء مهمی محسوب می شود. پاها دارای چندین پایانه عصبی یا همان رفلکس هایی هستند که به سیستم های مختلف و اندام های بدن شما متصل می شوند. این رفلکس ها هنگامی که از طریق ماساژ فعال می شوند، اثرات درمانی زیادی دارند.

در واقع، کارشناسان معتقدند که ماساژ پا سلامت عمومی بدن را بهبود می بخشد. مطالعات بسیاری وجود دارد که از مزایای ماساژ پا قبل از خواب حمایت می کنند. اگر می خواهید در مورد این مزایا بیشتر بدانید با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

به عنوان مثال مطالعه ای در سال ۲۰۰۲ در نشریه Nursing & Health Sciences منتشر شده که نشان دهنده اثرات مثبت ماساژ پا بر روی سبک زندگی در همه گروه های سنی است. این ماساژ گردش خون، آرامش بدن و قدرت بدن را افزایش می دهد.

مزایای ماساژ پا قبل از خواب

بهبود گردش خون

گردش خون در پاها اغلب به دلیل پوشیدن کفش های تنگ دچار اختلال می شود. همچنین، در طول روز عضلات پا کمتر تحرک دارند و این موضوع موجب می شود که گردش خون در این اندام ضعیف شود. ماساژ یکی از بهترین گزینه ها برای بهبود گردش خون در اندام های تحتانی است.

ماساژ پا به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از خواب می تواند گردش خون را در اندام های پایینی بدن بهبود بخشد. این ماساژ برای بیماران دیابتی که در معرض خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی هستند، بسیار مهم است.

نوروپاتی محیطی زمانی رخ می دهد که بافت ها و اعصابی که در اندام هایی مانند دست ها و پاها قرار دارند، به علت گردش خون ضعیف، مواد مغذی و اکسیژن کافی را کسب نمی کنند. این بیماری می تواند منجر به خستگی، احساس سوزن سوزن شدن و سوزش شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در Archives of Physical Medicine and Rehabilitation منتشر شده نشان می دهد که ماساژ در افرادی که ورزش نمی کنند، عملکرد عروقی را بهبود می بخشد. این بدین معناست که ماساژ برای افرادی که فعالیت بدنی کمی دارد مفید است.

محدود شدن جریان خون می تواند به مشکلات زیر منجر شود:

ایجاد خواب آلودگی

چالش هایی که امروزه در زندگی بشر وجود دارد، ذهن را بیش از پیش فعال می کند و مانع از لذت بردن از خواب می شود. ماساژ پا موجب می شود که کیفیت خواب بالا برود. با این حال، ماساژ تمام بدن قبل از خواب نیز چنین خواصی را دارد.

کل روند ماساژ، رفلکس هایی که در امتداد کانال های انرژی وجود دارد را تحریک می کند و موجب آزاد شدن انرژی می شود. این انرژی موجب افزایش آرامش شده و خواب را عمیق می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله ایرانی Iranian Journal of Critical Care Nursing منتشر شده نشان می دهد که ماساژ پا کیفیت خواب را در بیماران قلبی بهبود می بخشد و برای بهبود کیفیت خواب در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی ایسکمی توصیه می شود.

مبارزه با استرس و اضطراب

اکثر ما احساس استرس و یا اضطراب را در طول روز تجربه می کنیم. مزایای ماساژ پا قبل از خواب می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. ایجاد فشار بر روی رفلکس های خاص که بر روی پاها قرار دارند، پاسخ سیستم عصبی را فعال کرده و باعث آرامش می شود. این پاسخ ها ممکن است موجب کاهش استرس و اضطراب شود.

ماساژ رفلکس شبکه خورشیدی، به ویژه، به کاهش استرس کمک می کند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در BMC Nursing منتشر شده است نشان داد که ماساژ پا موجب بهبود خلق و خوی، کاهش اضطراب و کاهش فشار خون در افرادی می شود که از سالمندان مبتلا به زوال عقل به مدت طولانی مراقبت می کنند.

ماساژ پا برای مقابله با استرس و اضطراب روزمره به عنوان یک درمان موثر و ساده عمل می کند.

کاهش کمر درد

کسانی که از کمر درد رنج می برند باید روزانه قبل از خواب، پای خود را ماساژ دهند. ماساژ باید با استفاده از انگشت شست انجام شود و به مدت ۵ دقیقه و در امتداد قوس پا ادامه پیدا کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله ایرانی Nursing and Midwifery Research منتشر شده است گزارش می دهد که رفلکسولوژی پا در کاهش شدت درد مزمن کمری موثر است. طبق اعلام این مطالعه ماساژ پا برای از بین بردن درد کمر حتی بهتر از ماساژ پایین کمر است. کمر درد می تواند کیفیت خواب را دستخوش تغییر قرار دهد.

کاهش درد های مزمن پا

ماساژ پا می تواند عضلات این اندام را شل کرده و تورم را کم کند. تورم معمولا موجب درد می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در Complementary Therapies در Clinical Practice منتشر شده نشان داد که رفلکسولوژی در کاهش درد و القاء آرامش در افرادی که دارای بیماری هایی مانند آسیب دیدگی و درد مزمن هستند موثر است.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۴ که توسط American Society for Pain Management Nursing منتشر شده گزارش می دهد که ماساژ پا در بیمارانی که جراحی پستان انجام داده اند موجب کاهش درد پس از عمل می شود.

کاهش فشار خون

فشار خون بالا می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای دیگر اندام ها شود. ماساژ منظم پا می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. به این ترتیب و با استفاده از مزایای ماساژ پا قبل از خواب خطر ابتلا به بیماری های دیگر کم می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در PLOS One منتشر شده نشان می دهد که ماساژ پا با روغن ها معطر به طور قابل توجهی موجب کاهش متوسط فشار سیستولیک و دیاستولیک می شود. در این مطالعه مشخص شد که ماساژ پا می تواند اضطراب را کاهش و کیفیت سلامت روان را افزایش دهد.

جلوگیری از ورم اندام های تحتانی

ورم اندام های تحتانی به علت انباشت مایعات در پاها اتفاق می افتد و باعث پیدایش تورم، درد و سفتی می شود. حاملگی و ضعف در گردش خون بعضی از علل شایع ورم پاها هستند. ورم کردن پاها حرکت آن ها را دشوار کرده و موجب ایجاد اختلال خواب می شود.

این در حالی است که انجام ورزش های سبک مانند راه رفتن، شنا یا کشش عضلات می تواند کمک زیادی به کاهش ورم کند. ماساز پا قلب از خواب می تواند عوارض ناشی از تورم را نیز کاهش دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در مجله International Journal of Nursing Practice منتشر شده گزارش داد که ماساژ پا در درمان ادم در زنان باردار مؤثر است.

روش انجام ماساژ پا

بر خلاف بسیاری از قسمت های بدن، می توانید ماساژ پا را بدون کمک دیگران و به تنهایی نیز انجام دهید. برای کسب مزایای ماساژ پا قبل از خواب فقط به کمتر از نیم ساعت زمان نیاز دارید.

  • یک کاسه بزرگ را با آب گرم پر کنید و ۲ تا ۵ قطره از اسانس مورد نظر خود را به آن اضافه کنید.
  • پاها را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در این آب خیس کنید و سپس با یک حوله نرم آن ها را خشک کنید.
  • سپس روی یک صندلی راحتی بنشینید.
  • پای راست را از قسمت مچ روی زانو چپ بیاندازید.
  • مقدار کمی از یکی از روغن های مخصوص ماساژ را گرم کنید. می توانید از روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن خردل استفاده کنید.
  • با استفاده از انگشتان دست، کف پا، به خصوص قسمت قوس آن را با روغن ماساژ دهید. انگشت های پا را نیز خوب ماساژ دهید.
  • هنگامی که ماساژ کف پا تمام شد، روی انگشتان پا تمرکز کنید. برای افزایش انعطاف پذیری پا، انگشتان خود را به صورت مکرر سفت و شل کنید.
  • این ماساژ را روی پای دیگر نیز انجام دهید.