مزایای مصرف خرما چیست؟

اگر به دنبال یک میان وعده غنی از انرژی هستید، می توانید بر روی ارزش غذایی خرما حساب کنید. این میان وعده بافت شیرین و عمر مفید بی نهایت دارد. بنابراین به آسانی قابل حمل و نگهداری است. اما چرا انقدر بر روی مصرف این ماده غذایی تاکید می شود و مزایای مصرف خرما چیست؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با مزایای مصرف خرما بیشتر آشنا شوید.

مزایای مصرف خرما

غنی از فیبر برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش

اگر مانند بسیاری از مردم جهان که کمبود فیبر دارند، نیاز به افزایش مصرف فیبر خود دارید، خرما یک راه خوب برای انجام این کار است. نصف فنجان خرما، حدود ۲۰۰ کالری و ۶ گرم فیبر دارد. البته ممکن است این اعداد در انواع خرما کمی متفاوت باشد. اما در هر صورت این خوراکی خوشمزه مقدار قابل توجهی از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند. بدن ما بسته به سن و جنسیت بین ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر در روز نیاز دارد. این مقدار فیبر خیال شما را از بابت کاهش کلسترول و جلوگیری از ایجاد یبوست جمع می کند.

غنی از پتاسیم برای بهبود سلامت قلب

فیبر تنها ماده مغذی موجود در خرما برای بهبود سلامت قلب نیست. پتاسیم نیز برای این کار عالی است. پتاسیم یک الکترولیت طبیعی است که نقش مهمی در عملکرد عصب، از جمله اعصابی که وظیفه ضربان داشتن قلب را به عهده دارند، دارد. این الکترولیت مخالف با سدیم است و به مبارزه با خواص افزایش دهنده فشار خون در سدیم کمک می کند. بنابراین فشار خون با مصرف این ماده بهبود پیدا می کند.

پتاسیم دارای مزایای دیگری از جمله کمک به بدن برای تبدیل کربوهیدرات ها، از جمله کربوهیدرات های موجود در خرما، به سوخت قابل استفاده است. مصرف یک وعده خرما در روز حدود ۵۰۰ میلی گرم پتاسیم یا ۱۱ درصد از نیازهای روزانه بدن به این ماده را تامین می کند.

مزایای مصرف خرما چیست؟
مزایای مصرف خرما چیست؟

غنی از منیزیم برای تقویت استخوان ها

به لطف وجود منیزیم در این میان وعده، یکی از مزایای مصرف خرما تقویت استخوان ها است. در حالی که کلسیم به عنوان سازنده استخوان شناخته می شود، منیزیم عملا نقش مشابه ای با کلسیم در سلامت استخوان دارد. این ماده همراه با کلسیم و فسفر، هیدروکسی آپاتیت را در بدن تشکیل می دهد که ماده معدنی مهمی برای سفت کردن استخوان ها است.

منیزیم مزایای دیگری از جمله موارد زیر را دارد:

  • حمایت از رشد سلول ها در بدن
  • تولید انرژی
  • تقویت ارتباطات سلولی

بدن ما هر روز به ۳۲۰ تا ۴۲۰ میلی گرم منیزیم نیاز دارد. البته این مقدار بسته به جنسیت شما متفاوت می باشد. هر وعده خرما حدود ۳۲ میلی گرم از این ماده معدنی را وارد بدن می کند.

مراقب قند اضافه این ماده باشید

درست است که خرما برای سیستم گوارش و قلب مفید است، اما این ماده یک منبع متمرکز انرژی بوده و قند زیادی دارد. در هر وعده خرما ۴۷ تا ۴۸ گرم قند یافت می شود. در حالی که قندهای طبیعی خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش نمی دهند اما بهتر است که در مصرف این نوع قندها نیز حد اعتدال را رعایت کنیم. البته یکی از راهکارهای عملی برای محافظت از سلامت بدن، جانشین کردن خرما با قند معمولی است.

اگر به جای قند از خرما برای خوردن چای استفاده می کنید، باید به شما تبریک بگوییم.