مزایای مصرف روزانه بادام برای بدن چه می باشد؟

بادام طبیعی و بدون نمک، یک غذای خوشمزه و مغذی با مقدار زیادی از خواص است. این دانه ها با مواد معدنی بارور شده اند، و در میان لیستی از سالم ترین آجیل های درختی قرار دارند. خوردن چند عدد بادام در روز بدن را غنی از مواد مغذی کرده و برای ارتقای سلامت قلب و جلوگیری از افزایش وزن مفید است و به مبارزه با بیماری هایی نظیر دیابت و آلزایمر کمک می کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد سایر مزایای مصرف روزانه بادام برای بدن صحبت می کنیم.

مزایای مصرف روزانه بادام

ارزش غذایی بادام

خوردن حدود ۲۳ بادام در روز یک راه آسان برای کسب ترکیبی از بسیاری از مواد مغذی حیاتی در رژیم غذایی است. بادام غنی از ویتامین E، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. علاوه بر این، بادام، منبع مهمی از پروتئین و فیبر است و قند کمی دارد. یک وعده ۲۳ عددی از این دانه حاوی ۱۳ گرم چربی غیر اشباع سالم، ۱ گرم چربی اشباع و بدون کلسترول و نمک است. از میان تمام آجیل های درختی، بادام دارای بالاترین میزان پروتئین، فیبر، کلسیم، ویتامین E، ریبوفلاوین و نیاسین است. ۱۶۰ کالری در ۲۳ بادام وجود دارد. در حالی که بخش بسیاری از این کالری  از چربی تشکیل شده است. این چربی ها عمدتا از چربی های غیر اشباع سالم هستند. نه نوع اشباع نامناسب آن.

مزایای مصرف روزانه بادام برای بهبود سلامت قلب

طبق گزارش FDA، خوردن ۱٫۵ اونس بادام در روز، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. بسیاری از مواد مغذی موجود در بادام به افزایش سلامت قلب کمک می کنند.  بادام غنی از منیزیم است، که در جلوگیری از حملات قلبی و فشار خون بالا مفید است. یک مطالعه منتشر شده در مجله American Heart Association در سال ۲۰۱۵ نشان داد که بادام باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، از جمله سطح LDL یا کلسترول بد و چربی شکم می شود.

مزایای مصرف روزانه بادام برای ثابت نگه داشتن وزن

آجیل هایی مانند بادام برای حفظ وزن نیز مفید هستند. میزان فیبر، پروتئین و چربی در بادام، می تواند احساس سیری ایجاد کند. بنابراین از پر خوری جلوگیری می شود. منیزیم در بادام کمک می کند تا قند خون تنظیم شود. تنظیم قند خون نیز عاملی برای کاهش میل به غذا است. بادام ممکن است حتی قادر به جذب کالری بدن باشد. این خاصیت باعث می شود که بین وعده های غذایی کمتر هوس مصرف غذا کنید. از آنجا که بادام به طور طبیعی کالری زیادی دارد، مهم است که در هر وعده به اندازه ۱ اونس یا ۲۳ عدد بادام استفاده کنید.

سایر مزایای مصرف روزانه بادام

بادام می تواند سلامت دستگاه گوارش را ارتقا بخشد و حتی با دیابت مبارزه کند. فیبر در بادام، خواص پری بیوتیک را به همراه می آورد که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. پری بیوتیک مواد غذایی غیر قابل هضمی هستند که به عنوان غذا برای باکتری های خوب در روده استفاده می شوند. بر طبق نتایج مطالعه ای که در American Diabetes Association منتشر شده، رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی آجیل هایی مانند بادام است، حتی بدون تغییرات قابل توجهی در وزن، فعالیت بدنی یا مصرف کالری، به مبارزه با دیابت کمک می کند.

بادام خام یا بو داده

بادام انواع مختلفی دارد. در ایران این دانه بیشتر به دو صورت خام و بو داده استفاده می شود. هم بادام خام و هم بادام برشته شده دوز بالایی از مواد مغذی و مواد معدنی را وارد بدن می کنند. بادام خام دارای چربی های سودمندتری است که طبیعی هستند. بعضی از این چربی ها در فرآیند برشته شدن از بین می روند. می توانید بادام خام را درون آب خیس کرده و بعد از ۲۴ ساعت آن را با مخلوط کنید به خمیری تهیه کرده و صبح ها با نان آن را استفاده کنید.