مزایای مصرف روزانه دارچین برای بدن

دارچین یکی از ادویه های مورد علاقه ما ایرانی ها است. این ادویه عطر و بوی شیرینی دارد به همین دلیل در دسرها هم می توان از آن استفاده کرد. آن چه که در مورد این ادویه شگفت انگیز است این می باشد که دارچین نه تنها بوی خوب و مزه عالی دارد، بلکه پر از خواص دارویی است که می تواند به بهبود سلامتی بدن کمک زیادی کند. در این مقاله مجله پیام سلامت بیماری های اصلی که شما می توانید به کمک مزایای مصرف روزانه دارچین آن ها را درمان کنید را مطرح می کنیم.

بشر هزاران سال است که از ادویه دارچین استفاده می کند. ما از این ادویه به روش های مختلفی استفاده می کنیم.

انواع دارچین

دارچین سیلان (Cinnamomum verum یا Cinnamomum zeylanicum، که به عنوان “دارچین واقعی” نیز شناخته می شود) و دارچین کاسیا (Cinnamomum aromaticaum و Cinnamomum burmannii، که به عنوان “دارچین سایگون” نیز شناخته می شود) دو نوع از دارچین هستند که در آشپزی کاربرد دارد. دارچین سیلان بومی سریلانکا  است، در حالی که دارچین کاسیا بومی برمه است و در چین و ویتنام رشد می کند.

دارچین کاسیا هم ارزان تر و هم در دسترس تر است. اگر چه دارچین کاسیا و سیلان از پوست درونی درختان Cinnamomum مشتق شده است، اما در مجموع می توان گفت که دارچین سیلان بهتر است.

دارچین سیلان معمولا گران تر از کاسیا است و اثرات بالقوه بیشتری بر روی بدن با کمک به تنظیم قند خون دارد. مزیت دیگر دارچین سیلان، میزان کومارین بسیار پایین آن است. کومارین یک سم طبیعی است که اگر زیاد استفاده شود، دارای توانایی آسیب رسانی به کبد می باشد. دارچین کاسیا منبع اصلی کومارین است. بنابراین برای افرادی که می خواهد از مزایای مصرف روزانه دارچین بهره ببرند و مقدار زیادی از دارچین استفاده می کنند، دارچین سیلان بهترین انتخاب است.

تفاوت میان انواع دارچین

دارچین سیلان طعم شیرین تر و ظریف تری دارد، در حالی که دارچین کاسیا رنگش تیره تر است و دارای طعم قوی تر می باشد. مشکل این است که هیچ راهی برای تشخیص تفاوت پودر دارچین سیلان و پودر دارچین کاسیا وجود ندارد. بنابراین سعی کنید از پودر دارچین استفاده نکنید.

اگر دارچین را به صورت چوب خریداری کنید، می توانید تفاوت آن ها را تشخیص دهید. دارچین سیلان بافتی متفاوت از دارچین کاسیا دارد. پوست دارچین سیلان نازک تر است و چوب چند لایه از پوست نازک درخت را تشکیل می دهد. از سوی دیگر، کاسیا چوب ضخیم تری دارای و یک تکه است.

مزایای مصرف روزانه دارچین و خواص دارویی این ادویه

مزایای مصرف روزانه دارچین زیاد است. اول از همه این که این ادویه دارای طیف گسترده ای از خواص دارویی می باشد، که ده مورد از این خواص را در ادامه مطرح می کنیم. نکته دوم این که این ادویه ایمن است و تقریبا ضرری برای بدن ندارد. سرانجام این که مصرف این ادویه یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین راه ها برای بهبود سلامت بدن است.

در زیر فهرستی از مزایای مصرف روزانه دارچین را مطرح خواهیم کرد.

کاهش قند خون

اگر میزان قند خون شما پایدار نباشد، نادیده گرفتن و عدم نظارت بر روی آن ممکن است منجر به عواقب جدی شود. افرادی که در کنترل قند خون خود مشکل دارند، به ویژه دیابتی ها، بهتر است از دارچین استفاده کنند. زیرا این مادهبه بدن کمک می کند که به طور موثر به انسولین پاسخ دهد و باعث افزایش سطح قند خون در محدوده سالم می شود.

کاهش کلسترول

هنگامی که سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا همان کلسترول بد را کنترل نمی کنید، ممکن است با عوارض الی که قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهند، مواجه شوید. شما میتوانید با بهره گیری از مزایای مصرف روزانه دارچین این عامل خطر ایجاد کننده بیماری های قلبی را نیز کنترل کنید.

درمان عفونت مخمر

درمان عفونت های مخمر یکی از مزایای مصرف روزانه دارچین می باشد. مطالعات نشان داده اند که این توانایی برای جلوگیری از عفونت و یا رشد بیشتر آن، حتی زمانی که عفونت به دارو مقاوم است نیز کاربرد دارد. روغن دارچین شایع ترین درمان برای افرادی است که عفونت مخمر مقاوم به دارو دارند.

کاهش التهاب

جدیدا مطالعات پزشکی در دانشگاه تگزاس انجام شده است که در آن به این سوال پاسخ داده شده است. دارچین چگونه می تواند به بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر کمک کند؟ این مطالعات نشان داد که دارچین در واقع باعث جلوگیری از التهاب در بافت مغزی می شود. این خاصیت یک زندگی طولانی و سالم برای مغز شما فراهم می کند.

مزایای مصرف روزانه دارچین برای بدن
مزایای مصرف روزانه دارچین برای بدن

اثرات آنتی اکسیدانی

وقتی که صحبت از آنتی اکسیدان های قوی و موثر می شود، دارچین در واقع جزء ۸ ماده غذایی آنتی اکسیدانی اول است. بدن از آنتی اکسیدان ها برای تمیز کردن خود استفاده می کند و  رادیکال ها آزاد مضر را از خود دور می کند. آنتی اکسیدان ها به سلول های تمام قسمت های بدن کمک می کنند تا از پس از آسیب دیدگی بهبود یابند.

اثرات ضد باکتری و ضد قارچی

وقتی که دارچین در فرم روغن استفاده می شود، دارای خواص ضد باکتری قوی است و در هنگام مخلوط شدن با آب، به یک ماده ضد عفونی عالی تبدیل می شود. این ترکیب معمولا برای مبارزه با عفونت های قارچی مقاوم مانند عفونت پا ورزشکاران استفاده می شود.

کمک به هضم

دارچین از خواص ضد باکتری های ذکر شده در بالا برای کمک به عفونت های دستگاه گوارشی نیز استفاده می کند و موجب بهبود تجزیه مواد غذایی می شود. همچنین تحقیقات نشان داده اند که دارچین به کاهش علائم نفخ، جلوگیری از تهوع، کمک به هضم لبنیات و درمان اسهال نیز کمک می کند. به همین دلیل از این ادویه در طب چینی سال هاست که استفاده می شود.

کاهش درد

دارچین می تواند پروستاگلاندین ها را به طور موثر مهار کند. پروستاگلاندین ها گیرنده هایی هستند که نورون های شما را به درد حساسیت می کنند. مقدار زیادی از منگنز در این ادویه نیز باعث تقویت سلامت استخوان ها و جلوگیری از درد ناشی از آرتریت می شود.

کاهش وزن

اعتقاد بر این است که دارچین می تواند به کاهش وزن کمک کند. بنابراین یکی از مزایای مصرف روزانه دارچین از دست دادن وزن اضافه بدن است. این ادویه گردش خون را افزایش می دهد و منجر به افزایش سرعت متابولیسم بدن می شود. دارچین همچنین با کمک به متابولیسم قندها و سرکوب هوس، گرسنگی را به تاخیر می اندازد.

لخته شدن خون

تحقیقات پزشکی زیادی در زمینه توانایی دارچین برای رقیق کردن خون انجام شده است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که این ادویه از چسبیدن پلاکت خون به هم جلوگیری می کند. چسبیدن پلاکت ها به هم موجب ایجاد لخته خون می شود.

میزان مصرف دارچین

با وجود مزایای مصرف روزانه دارچین که در بالا مطرح کردیم، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که در روز چقدر باید دارچین مصرف کنیم تا از همه این خواص بهره ببریم.

در مورد استفاده از دارچین، دستورالعمل های دقیقی وجود ندارد. بعضی از متخصصان توصیه می کنند که اگر روزانه یک قاشق چای خوری از این ادویه را در قالب پودر مصرف کنید، می توانید تمام خواص آن را دریافت کنید. میزان مصرف روغن ها و کنسانتره های مشتق شده از این ادویه به شدت متفاوت هستند، بنابراین قبل از استفاده از آنها همیشه باید دستورالعمل های درج شده روی آن ها را بخوانید. یادتان نرود که وقتی دارچین بیش از حد استفاده می شود، می تواند سمی باشد. و آخرین نکته ای که باید در مورد مصرف دارچین بگوییم این است که اگر از داروهای رققی کننده خون استفاده می کند، این ادویه را تحت نظر پزشک مصرف کنید.