مزایای پروبیوتیک برای کاهش کلسترول خون

افزایش کلسترول خون علت اصلی ایجاد بیماری های قلبی است. فرد مبتلا به کلسترول خون بالا سه برابر بیشتر از افراد عادی با خطر ابتلا به حمله قلبی مواجه است. بنابراین درمان این عارضه بسیار مهم است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد یکی از این درمان ها یعنی مزایای پروبیوتیک برای کاهش کلسترول صحبت می کنیم.

روش های پیشگیری و درمان های رایج برای کلسترول بالا عبارتند از:

  • رویکرد رژیم غذایی که شامل اجتناب یا کاهش مصرف غذاهای حاوی کلسترول و مصرف غذاهای کاهش دهنده کلسترول است.
  • فعالیت بدنی منظم
  • مداخله پزشکی، مانند داروهای کاهش دهنده کلسترول

علاوه بر این رویکردها، یک رویکرد دیگر که اخیرا برای کاهش کلسترول نتایج امیدوار کننده داشته است، مصرف پروبیوتیک است.

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که به عنوان مکمل ها مورد استفاده قرار می گیرند و از طریق بهبود تعادل میکروبی در روده به بدن ما کمک می کنند. شایع ترین باکتری های پروبیوتیک لاکتوباسیل و بیفیدوباکتریوم هستند. آنها به طور کلی به شکل محصولات لبنی فراوری شده مانند ماست عرضه می شوند.

مزایای پروبیوتیک برای کاهش کلسترول

یکی از اولین مشاهدات ثبت شده در مورد تاثیر باکتری ها در کاهش کلسترول خون، به اوایل دهه ۱۹۶۰ باز می گردد. دانشمندان دریافته اند که ماسایی ها در کنیا سطح کلسترول پایین تری را پس از مصرف ۴ لیتر شیر تخمیر شده با یک باکتری وحشی به نام باکتری Lactobacillus دارند. از آن به بعد، مطالعات متعدد حیوانی و انسان نشان داده اند که پروبیوتیک کلسترول خون و کلسترول LDL را پایین می آورد.

در یک بررسی ۱۰ هفته ای بر روی ۴۸ مرد دارای کلسترول بالا، مصرف روزانه ۲۰۰ گرم ماست حاوی Lactobacillus acidophilus، کلسترول خون را ۲٫۴٪ کاهش می دهد. در یک بررسی دیگر ۴ هفته ای که بر روی ۳۲ نفر که سطح کلسترول آن ها بین ۲۲۰ تا ۲۸۰ میلی گرم بر روی دسی لیتر بود انجام شد مشخص گردید که مصرف ماست کم چرب حاوی Bifidobacterium longum BL1 نه تنها کلسترول LDL و کلسترول تام را کاهش می دهد، بلکه باعث افزایش کلسترول HDL نیز می شود.

در یک بررسی ۶ هفته ای بر روی ۵۸ مرد میانسال، مصرف ۲۰۰ میلی گرم شیر حاوی Enterococcus faecium و دو نوع استرپتوکوک ترموفیلوس، کلسترول کل را ۶ درصد و کلسترول LDL را ۱۰ درصد کاهش داد.

همچنین مطالعات متعددی وجود دارد که مزایای پروبیوتیک برای کاهش کلسترول را نشان نمی دهد. مشخص نیست که آیا یافته های آنها به علت طول مدت درمان با پروبیوتیک است یا سطح کلسترول در بیماران؟

مزایای پروبیوتیک برای کاهش کلسترول خون
مزایای پروبیوتیک برای کاهش کلسترول خون

چگونه پروبیوتیک کلسترول خون را پایین می آورد

فرضیه های متعددی برای پاسخ دادن به این سوال که چگونه پروبیوتیک کلسترول را پایین می آورد؟ وجود دارد. همه این فرضیه ها تنها در شرایط آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفتند. اولین مکانیسم پیشنهادی، آنزیم های آزاد سازی پروبیوتیک ها است که اسید های صفراوی را از کار می اندازند. با کاهش این اسیدها، بدن برای حفظ تعادل اسیدهای صفراوی، از کلسترول سرم خود برای تولید دسته جدیدی از اسید های صفراوی استفاده می کند.

مکانیسم پیشنهادی دوم این است که پروبیوتیک جذب کلسترول را در جریان خون با اتصال به آن در روده کوچک کاهش می دهد.

مکانیسم پیشنهادی سوم می گوید که پروبیوتیک ها میزان ورود کلسترول به جریان خون را کاهش می دهند.

در مکانیسم پیشنهادی چهارم آمده است که پروبیوتیک ها، کلسترول در جریان خون را در روده به فرمی تبدیل می کنند (کاپروستانول) که از طریق مدفوع دفع می شود.

پروبیوتیک ها میکروب هایی هستند که از طریق مدفوع دفع می شوند. بنابراین، برای به دست آوردن مزایای پروبیوتیک برای کاهش کلسترول در دراز مدت، باید آنها را به صورت روزانه مصرف کنید.

عوارض جانبی بالقوه

پروبیتیک ها به طور کلی هیچ بیماری ایجاد نمی کنند، بلکه در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، می توانند خطرناک باشند. بعضی از گونه ها نیز می توانند مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد کنند.

تجزیه و تحلیل که بر روی بیش از ۷۰ مطالعه برای بررسی تاثیر پروبیوتیک ها در سیستم ایمنی بدن کودکان بالای ۱۸ سال انجام شده است نشان می دهد که مصرف این مواد، هیچ اثر منفی بر روی سیستم ایمنی بدن کودکان ندارد.

تحقیقات نشان داده اند که پروبیوتیک ها کلسترول خون را پایین می آورند. اما ابهاماتی در مورد مکانیسم کارکرد و دوز مصرف  آنها هنوز وجود دارد.