سیب زمینی شیرین یکی از سبزیجات ریشه ای است که رنگ آن می تواند از زرد کم رنگ تا نارنجی پررنگ باشد. در حالی که اصطلاح “یام” و “سیب زمینی شیرین” اغلب به جای هم استفاده می شون اما این مواد با هم تفاوت دارند. یام از سیب زمینی شیرین قوی تر است. هرچند ظاهر و طعم مشابهی دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد مزایای پنهان سیب زمینی شیرین و ارزش غذایی این ماده صحبت می کنیم.

مزایای پنهان سیب زمینی شیرین

آیا سیب زمینی شیرین ماده غذایی چربی است؟

سیب زمینی شیرین تقریبا بدون چربی است و کمتر از ۱ گرم چربی در هر سیب زمینی وجود دارد. برای به حداکثر رساندن جذب بتا کاروتن که در سیب زمینی شیرین فراوان است، به منبع  چربی نیاز دارید. یک قاشق غذاخوری کره اضافه شده به یک سیب زمینی شیرین، مقدار کافی چربی را برای کمک به جذب بتا کاروتن فراهم می کند.

آیا می توان الکترولیت های بدن را مصرف این ماده متعادل کرد؟

مزایای پنهان سیب زمینی شیرین
مزایای پنهان سیب زمینی شیرین

سلول های بدن سطح الکترولیت ها را در خون و مایعات متعادل نگه می دارند. کلیه ها به طور مداوم جذب و دفع الکترولیت را برای حفظ مقادیر مناسبی از آن ها در خون، بر عهده دارند. با این حال، اگر رژیم غذایی شما در این مواد معدنی کمبود داشته باشد، بدن آنها را از دیگر بافت ها جذب می کند تا غلظت آن ها را در خون حفظ کند. این روش بدن می تواند اثرات منفی داشته باشد. یک سیب زمینی شیرین متوسط:

  • ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم و سدیم
  • ۷ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم
  • ۹ درصد از نیاز روزانه بدن به فسفات
  • ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم

را تامین می کند.

آیا سیب زمینی شیرین می تواند گلوکز شما را افزایش دهد؟

سیب زمینی شیرین به دلیل کربوهیدرات زیادی که دارند برای افزایش سطح قند خون مناسب است. یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​حاوی ۲۳ گرم کربوهیدرات است. با این حال، سیب زمینی شیرین دارای ویژگی هایی دیگر نیز می باشد که به تنظیم قند خون کمک می کنند. نزدیک به ۴ گرم فیبر در آن اثر افزایش دهنده قند خون را کاهش می دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در “Diabetes Care” منتشر شد نیز گزارش داد که عصاره سیب زمینی شیرین، سطح گلوکز خون و حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را بهبود می بخشد.

چه مقدار ویتامین در یک سیب زمینی شیرین وجود دارد؟

سیب زمینی شیرین منبع خوبی از چندین ویتامین، به ویژه ویتامین A می باشد. یک سیب زمینی شرینی حاوی ویتامین های زیر است:

  • ۲۱۹۰۹ واحد بین المللی ویتامین A
  • ۲۳ میلی گرم ویتامین C
  • ۰٫۱۲ میلی گرم تیامین
  • ۰٫۱۲ میلی گرم ریبوفلاوین
  • ۱،۷ میلی گرم نیاسین
  • ۰٫۳ میلی گرم ویتامین B6
  • ۷ میکروگرم فولات
  • ۰٫۸۱ میلی گرم ویتامین E
  • ۲٫۶ میکروگرم ویتامین K

چه مقدار پتاسیم در سیب زمینی شیرین سرخ شده وجود دارد؟

مزایای پنهان سیب زمینی شیرین
مزایای پنهان سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک منبع عالی پتاسیم است. مقداری از این پتاسیم در فرآیند سرخ کردن سیب زمینی از بین رفته می رود. اما سیب زمینی سرخ شده شیرین هنوز منبع مهمی از پتاسیم می باشد. یک وعده متوسط ​​سیب زمینی سرخ شده، حدود ۱۴۰۰ میلی گرم پتاسیم دارد که ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده می باشد.

چقدر ویتامین A در یک سیب زمینی شیرین وجود دارد؟

بتا کاروتن پیش نیاز تولید ویتامین A است. این ویتامین برای بهبود قدرت بینایی، عملکرد ایمنی بدن و تمایز سلولی ضروری است. یک سیب زمینی شیرین حاوی ۳۴۵۹۲ واحد بین المللی ویتامین A است که ۷۶۹ درصد از نیاز روزانه بدن می باشد. این به این معنی است که مصرف یک سیب زمینی شیرین در هر هفته همه ویتامین A مورد نیاز بدن را فراهم می کند.

چقدر پتاسیم در سیب زمینی شیرین بنفش یافت می شود؟

سیب زمینی شیرین بنفش دارای پتاسیمی شبیه به سیب زمینی شیرین نارنجی، یعنی حدود ۵۴۰ میلی گرم یا ۱۲ درصد ارز نیاز روزانه بدن است. تفاوت اصلی میان انواع رنگی سیب زمینی شیرین رنگدانه های موجود در آن ها است. بتا کاروتن رنگدانه ای است که به سیب زمینی شیرین رنگ نارنجی می دهد و آنتوسیانین مسئول رنگ سیب زمینی شیرین بنفش است. هر دو ماده یعنی بتا کاروتن و آنتوسیانین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند.

چقدر پروتئین در یک سیب زمینی شیرین پخته شده وجود دارد؟

سیب زمینی شیرین پر از ویتامین ها و مواد معدنی مهم است. با این حال؛ منبع مهمی از پروتئین نیست. یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​حاوی تنها ۲ گرم پروتئین است. مواد مغذی مهم در سیب زمینی شیرین کربوهیدرات ها هستند که ۲۳ گرم در هر سیب زمینی وجود دارند. برای افزایش محتوای پروتئین سیب زمینی شیرین، گردو خرد شده، پنیر بز و لوبیای سیاه را به آن اضافه کنید.