مزایای گوش دادن به موسیقی

موسیقی یک هنر است. ما معمولا از موسیقی برای پر کردن اوقات فراغت و لذت بردن از لحظات استفاده می کنیم. علاوه بر این کاربردها، موسیقی به عنوان یک دارو برای روح و بدن عمل می کند. هنگامی که نوع مناسب آن انتخاب شود، تاثیرات شگفت انگیزی بر ذهن و بدن دارد. اگر می خواهید با مزایای گوش دادن به موسیقی آشنا شوید با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

به نظر می رسد که موسیقی به روش های مختلف بر روی سلامت جشم و روح تاثیر می گذارد. مزایای گوش دادن به موسیقی تا حدی است که بسیاری از متخصصان از آن به عنوان درمان استفاده می کنند.

مزایای گوش دادن به موسیقی

کاهش استرس و اضطراب

بسیاری از افراد هر روز در حال مبارزه با استرس و اضطراب هستند. برای مقابله با این مشکلات، یکی از ساده ترین گزینه ها گوش دادن به موسیقی آهسته، با صدای کم و بدون کلام است. چنین موسیقی حتی در زمانی که استرس زیادی دارید، می تواند ذهن را آرام کند.

موسیقی به کاهش سطح کورتیزول، که نشانگر بیولوژیکی استرس است کمک می کند. جالب است بدانید که یکی از مزایای گوش دادن به موسیقی آرامش است. موزیک به شما کمک می کند تا خوش بین شده و احساسات مثبتی داشته باشید.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در Applied Psychophysiology and Biofeedback منتشر شده یادآور می شود که گوش دادن به موسیقی آرامش بخش کلاسیک، در مقایسه با گوش دادن به موسیقی های تند، پس از قرار گرفتن در معرض  استرس موجب کاهش اضطراب، خشم و تحریک پذیری سیستم عصبی سمپاتیک و افزایش آرامش می شود.

یک تحقیق دیگر که در سال ۲۰۰۹ در Heart & Lung منتشر شد، تأثیر موسیقی در پاسخ استرس بدن به جراحی قلب را بررسی کرد و نشان داد که این عامل به کاهش استرس کمک می کند.

علاوه بر این، مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در Acta Anaesthesiological Scandinavica منتشر شده نشان داد که در بیمارانی که جراحی می شوند، اثرات کاهش دهنده استرس در موسیقی موثرتر از اثر داروهای خوراکی تجویزی برای آنژین است.

کلید تسکین استرس از طریق موسیقی، انتخاب موسیقی است که متناسب با خلق و خوی شما است.

کاهش درد

موسیقی، هنگامی که با درد مواجه می شوید، توانایی های منحصر به فردی برای کاهش این حس دارد. اما مکانیزمی که این اتفاق را ایجاد می کند هنوز مشخص نشده است. با این حال، کارشناسان معتقدند که موسیقی بر انتشار دوپامین، انتقال دهنده عصبی که برای شادی و آرامش حیاتی است، تاثیر می گذارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Journal of Clinical Nursing منتشر شده نشان می دهد که موسیقی درمانی تأثیر مثبتی بر سطح اضطراب و درد در بیمارانی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته اند دارد.

یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ در Journal of Pain منتشر شده است یادآوری می کند که گوش دادن به موسیقی می تواند پاسخ بدن به درد را کاهش دهد. افراد مضطرب که جذب موسیقی می شوند، احساس درد کمتری دارند.

یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۱۳ در Pain Management Nursing منتشر شده نشان داد که موسیقی در کاهش درد و افسردگی در افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند تاثیر مثبتی دارد. فیبرومیالژی بیماری است که با درد شدید اسکلتی عضلانی مرتبط است و عموما غیرقابل تحمل می باشد.

بهبود عملکرد ایمنی

یکی دیگر از مزایای گوش دادن به موسیقی این است که می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. هنگامی که به موسیقی گوش می دهید، ایمونوگلوبولین A در بدن افزایش پیدا می کند. این آنتی بادی نقش مهمی در سیستم مخاطی دارد و سلول ها را سالم نگه می دارد.

این کار حتی هورمون کورتیزول که مربوط به استرس است و می تواند منجر به کاهش پاسخ ایمنی شود را کاهش می دهد.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در Journal of Behavioral Medicine منتشر شده، محققان  نتیجه گیری کردند که گوش دادن به موسیقی منجر به کاهش سطح کورتیزول می شود. در این تحقیق آمده است که حتی آواز خواندن تاثیر مثبتی روی حالات عاطفی و قابلیت های ایمنی بدن دارد.

مطالعات دیگر که در سال ۲۰۰۷ در مجله Music Therapy منتشر شد یادآور می شود که موسیقی درمانی ارتباط بین ذهن و بدن را برقرار می کند. موسیقی تاثیر مثبت بر احساسات، سیستم ایمنی و پارامترهای غدد درون ریز در طی درمان بیماران مبتلا به بیماری های عفونی ریه دارد.

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود را شروع کنید تا سیستم ایمنی خود را قوی نگه دارید و از بیمار شدن جلوگیری کنید.

ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

موسیقی می تواند به بهبود عملکرد ورزشی نیز کمک کند. این بهبود عملکرد از طریق کاهش احساس خستگی، افزایش سطح تحریک روانی و بهبود هماهنگی حرکتی ایجاد می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در Ergonomics منتشر شده گزارش می دهد که موسیقی سریع و با صدای بلند، زمانی که روی تردمیل احساس خستگی می کنید ممکن است موجب ارتقاء انگیزه برای ادامه ورزش شود.

یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۰۸ توسط محققان دانشگاه برونل انجام شد ارتباط قوی بین موسیقی و عملکرد ورزشی قلب را نشان داد.

موسیقی مناسب می تواند استقامت فیزیکی فرد را حدود ۱۵ درصد افزایش دهد و تجربه ورزش های مناسب قلب و عروق را بسیار مثبت تر کند.

یکی دیگر از مطالعات که در سال ۲۰۰۹ در Journal of Sport and Exercise Psychology منتشر شده بر این واقعیت تاکید می کند که موسیقی می تواند انگیزه ورزش کردن ایجاد کند و در طول ورزش های استقامتی بر کارایی بدن تاثیر مثبت بگذارد.

تقویت حافظه

موسیقی برای سلامت شناختی نیز مفید است. هنگامی که در هنگام مطالعه به موسیقی گوش می دهید، بهتر اطلاعات را به خاطر می سپارید. موسیقی کمک می کند تا دوپامین که ارتقاء دهنده انگیزه یادگیری است، آزاد شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در Brain منتشر شده، ارتباط قوی بین گوش دادن به موسیقی و رشد مغز را اثبات کرد. این یافته ها نشان می دهد که کودکانی که موسیقی کار می کنند و ساز می زنند، در مقایسه با کودکانی که ساز نمی زنند، پیشرفت های مختلفی را در مغز و حافظه خود در طی یک سال تجربه می کنند.

موسیقی حتی به افراد مبتلا به مشکلات مربوط به حافظه کمک می کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در Brain منتشر شد دریافت که بیماران مبتلا به سکته مغزی که روزانه به موسیقی انتخاب شده خود گوش می دادند، بهبود قابل توجهی در حافظه کلامی و تمرکز خود داشتند.

یکی دیگر از مطالعاتی که اخیر و در سال ۲۰۱۴ در Gerontologist منتشر شده است دریافت که آواز خواندن و گوش دادن به موسیقی موجب بهبود روحیه و حافظه در بیماران مبتلا به زوال عقل می شود.

بهبود کیفیت خواب

اگر دچار بی خوابی هستید، قبل از خواب، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید. اما از گوش دادن به موسیقی راک و موسیقی های تند اجتناب کنید. این موسیقی ها می تواند اثر متضادی بر روی کیفیت خواب داشته باشد.

موسیقی کلاسیک تسکین دهنده و آرامش بخش، فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را کاهش می دهد، اضطراب را کم می کند، ماهیچه ها را شل می کند و از منحرف شدن افکار که باعث بی خوابی می شود، جلوگیری می کند.

با بهبود کیفیت خواب، خستگی، افسردگی و مشکلات عملکردی در طول روز نیز کم می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در Journal of Advanced Nursing منتشر شده است نشان می دهد که موسیقی کلاسیک آرامبخش، از طریق آرامش عضلات و جلوگیری از انحراف افکار، مداخله موثری در کاهش مشکلات خواب است.

مزایای گوش دادن به موسیقی
مزایای گوش دادن به موسیقی

جلوگیری از پرخوری

یکی از مزایای گوش دادن به موسیقی کاهش حجم مواد غذایی مصرفی است. پخش شدن موسیقی در زمان خوردن غذا باعث می شود که زودتر از سیر شدن آگاه شوید.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Psychological Reports منتشر شده نشان می دهد که همراه با نورپردازی رستوران، موسیقی می تواند به کاهش مصرف کالری و افزایش سیری مشتریان کمک کند.

به علاوه، موسیقی باعث کاهش اضطراب می شود. در پاسخ به کاهش اضطراب، بدن گرلین اضافی که باعث می شود بیشتر از کربوهیدرات ها و چربی ها استفاده کنید، را حذف می کند. بنابراین، با کاهش اضطراب که از مزایای گوش دادن به موسیقی است، غذاهای سالمتر و کمتری می خورید.

هنگام غذا خوردن، روشنایی اتاق را تنظیم کنید و به موسیقی های آرام گوش دهید تا کالری کمتری مصرف کنید و از غذا بیشتر لذت ببرید. مصرف کالری کمتر باعث خواهد شد تا وزن خود را کنترل کند.

افزایش عملکرد عروق

هنگامی که به موسیقی شاد گوش می دهید، احساس خوشحال می کنید. این احساسات در هنگام گوش دادن به موسیقی تاثیری مثبت بر روی عملکرد قلب و عروق خونی دارند.

موسیقی اثر اندوتلیوم بدن که لنت های سلول های خونی را تشکیل می دهند را تحت تاثیر قرار می دهد. عملکرد بهتر این بخش، سیستم عروقی را سالم نگه می دارد.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۸ که توسط مرکز پزشکی دانشگاه مریلند انجام شد، نشان می دهد که احساسات مثبت که به واسطه گوش دادن به موسیقی شاد ایجاد می شود، تاثیر مثبتی بر روی عملکرد رگ های خونی دارد. موسیقی شاد، FMD را ۲۶ درصد افزایش می دهد. FMD عملکرد اندوتلیوم را اندازه گیری می کند. در این تحقیق مشخص شد که مزایای موسیقی درمانی مشابه با خنده درمانی است.

موسیقی حتی تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهد. این ماده باعث انقباض عروق خونی و انعطاف پذیری آن ها می شود.

کاهش فشار خون

با شنیدن موسیقی آرامش بخش هر روز صبح و عصر به مدت ۳۰ دقیقه،  فشار خون بالا به طور قابل توجهی بهبود پیدا می کند. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در نشریه ۲۹ ام کنفرانس بین المللی سالانه انجمن مهندسی پزشکی و زیست شناسی IEEE منتشر شد، اثر موسیقی در بیماران ۶۳ تا ۹۳ ساله مبتلا به فشار خون بالا را بررسی کرد.

این مطالعه به این نتیجه رسید که ۲۵ دقیقه گوش دادن به یک نوع خاصی از موسیقی به مدت چهار هفته فشار خون سیستولیک بالا (SBP) را کاهش می دهد.

یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در Indian Heart Journals منتشر شده، اثرات مفید موسیقی در کاهش فشار خون سیستولیک، فشار خون دیاستولیک و ضربان قلب پیش از عمل جراحی و در بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه را اثبات کرد.

موسیقی همچنین نقش مهمی در تقویت قلب و تسریع زمان بهبودی بیماران مبتلا به بیماری های قلبی ایفا می کند.

بهبود بیماران مبتلا به سکته مغزی

یکی دیگر از مزایای گوش دادن به موسیقی این است که بیماران مبتلا به سکته مغزی با گوش دادن به موسیقی زودتر خوب می شوند. گوش دادن به موسیقی در حالی که به دلیل سکته مغزی در رختخواب بستری هستید موجب کاهش سطح استرس می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در مجله Brain منتشر شده است نشان داده که گوش دادن به موسیقی در مراحل اولیه پس از سکته مغزی می تواند به بهبود بیماران کمک کند. این مطالعه نشان داد که سه مکانیسم عصبی پشت این واقعیت وجود دارد:

  • موسیقی لذت ایجاد کرده و به بدن انگیزه می دهد.
  • موزیک به طور مستقیم باعث بهبودی بخش های آسیب دیده مغز می شود.
  • توانایی مغز برای ترمیم و تجدید شبکه های عصبی را پس از آسیب، تحریک می کند.

یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در Annals of New York Academy of Sciences منتشر شده می گوید که گوش دادن به موسیقی می تواند حافظه شنوایی و کلامی، تمرکز، توجه و خلق و خو را بهبود دهد و  تغییرات ساختاری در بخش خاکستری مغز را در مرحله پس از سکته مغزی بهبود بخشد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۳ در American Journal of Occupational Therapy منتشر شده نشان می دهد که گوش دادن به گزیده ای از موسیقی های کلاسیک باعث کاهش بی توجهی در بیماران مبتلا به سکته مغزی می شود.