در هنگام مسمومیت غذایی در دوران بارداری چه باید کرد؟

اگر دچار مسمومیت غذایی شدید، به این معنی است که چیزی را مصرف کرده اید که حاوی باکتری، ویروس یا سموم بوده که باعث واکنش منفی بدن شما گردیده است. مسمومیت غذایی اغلب با استفراغ، حالت تهوع یا اسهال مشخص می شود و برای هرفردی یک تجربه ناخوشایند است. مسمومیت غذایی در دوران بارداری می تواند باعث اضطراب بیشتر شود.

ابتلا به مسمومیت در این دوران علاوه بر احساس بیماری، شما را در مورد سلامت و ایمنی کودک نیز نگران می کند. به همین دلیل سلامت غذا یک مسئله مهم برای زنان باردار است. مسمومیت غذایی در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد. مسمومیت غذایی در بدترین حالت، می تواند باعث سقط جنین، تولد نوزاد مرده یا زایمان زودرس شود.

اگر در دوران بارداری دچار مسمومیت غذایی شدید مهم است که بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. متأسفانه مسمومیت غذایی به علت تغییرات متابولیسم و گردش خون، بیشتر در زنان باردار مشاهده می شود. در این مقاله مجله پیام سلامت به بررسی علائم و گزینه های درمان مسمومیت غذایی در دوران بارداری می پردازیم.

علائم مسمومیت غذایی در دوران بارداری

علاوه بر تهوع، استفراغ و اسهال، دیگر علائم رایج مسمومیت غذایی در دوران بارداری عبارتند از:

  • سردرد
  • تب
  • درد شکم یا احساس ناراحتی در این ناحیه
  • کمبود آب
  • مدفوع خونی

با تغییرات دائمی بدن در حین بارداری، ممکن است تشخیص این موضوع که نشانه هایی مانند تهوع و استفراغ طبیعی هستند یا در اثر مسمومیت غذایی به وجود آمده اند دشوار باشد. اما یک راهنمای کلی برای تشخیص و افتراق بین طبیعی بودن یا غیر طبیعی بودن نشانه ها می گوید که برای تشخیص مسمومیت به دنبال علائمی باشید که ناگهان بروز می کنند یا احساس غیر طبیعی دارند. اگر به این موضوع مطمئن نیستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا عفونت یا ویروس را رد کنید.

علل مسمومیت غذایی در حین بارداری

با توجه به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA، در دوران بارداری شما در معرض ابتلا به بیماری های غذایی هستید. زیرا سیستم ایمنی بدن شما تغییر می کند. بخش زیادی از این حالت ناپایدار ایمنی به دلیل تغییرات هورمونی است. اولویت بدن شما کمک به رشد زندگی انسانی دیگر به نام جنین است. رشد کودک، ماموریت اصلی بدن شما است و بیشتر انرژی شما برای این کار مصرف می شود. به همین علت، زنان باردار باید در مورد آن چه که می خورند و نحوه آماده سازی غذاها دقت بیشتری داشته باشند و مراقب باشند. علاوه بر این، سیستم ایمنی کودک شما رشد نکرده است. پس اگر دچار مسمومیت غذایی شوید، می تواند برای جنین خطرناک باشد.

درمان مسمومیت غذایی در دوران بارداری

یکی از شایع ترین عوارض مسمومیت غذایی، چه در زمان بارداری و چه در شرایط عادی کم آبی بدن است. این موضوع به خاطر اسهال و استفراغی است که دچار آن می شوید. برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته، مهم است که میزان مصرف آب خود را در طول روز افزایش دهیم. اگر مدام استفراغ می کنید، ابتدا با مقادیر پایین آب آشامیدنی شروع کنید تا بدن شما قادر به تحمل مایعات شود. سپس میزان آن را به آرامی افزایش دهید.

به خاطر داشته باشید که بدن شما عمدتا از آب تشکیل شده است. آب مهم ترین تمیز کننده و سم زدای بدن است. مصرف مداوم مایعات در بازیابی بدن از بیماری بسیار موثر است. آب مؤثرترین و اقتصادی ترین راه برای کمک به بهبود بدن شما است. در حالت ایده آل، باید آب تمیز و تصفیه شده توسط فیلترهای خانگی مورد اعتماد یا آب معدنی مصرف کنید. اگر دچار کمبود آب هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. کم آبی شدید در دوران بارداری ممکن است نیاز به بستری شدن و یا تزریق وریدی برای افزایش مایعات بدن داشته باشد.

انواع مسمومیت غذایی

شایع ترین انواع مسمومیت غذایی عبارتند از:

  • لیستریا
  • اشرشیا کلی
  • سالمونلا

همه این مسمومیت ها چنان چه درمان نشوند می توانند برای بارداری خطرناک باشند. اگر فکر می نید مسمومیت غذا را از مصرف یک غذای آلوده دریافت کرده اید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. اگر فکر می کنید پس از خوردن غذا در رستوران بیمار شده اید، حتما با متخصص مشورت کنید. مراجعه زودهنگام به پزشک می تواند از بسیاری از عوارض پیشگیری کند.

عوارض مسمومیت غذایی در دوران بارداری

لیستریا ممکن است باعث مشکلات درازمدت رشد عصبی در کودک شما شود. اشرشیا کلی می تواند موجب تخریب عروق خونی یا نارسایی کلیه شود که اغلب با مدفوع خونی نشان داده می شود. سالمونلا نیز دارای پتانسیل ایجاد مننژیت، آرتریت واکنشی و باکترمی (باکتری در جریان خون) است. در موارد شدید، مسمومیت غذایی می تواند باعث سقط جنین یا مرده زایی شود. به این دلایل مهم است که در مورد مواد عذایی که در حین بارداری مصرف می کنید مراقب باشید.

جلوگیری از مسمومیت غذایی در حین بارداری

سلامت غذا در حاملگی مهم است. برای جلوگیری از بیماری، از دستورالعمل های پزشک خود برای تهیه غذا پیروی کنید و از مصرف غذاهایی که از سلامت آن ها مطمئن نیستید در طول بارداری اجتناب کنید. اقدامات احتیاطی متعددی وجود دارد که شما می توانید به منظور کاهش شانس خود برای تجربه مسمومیت غذایی در دوران بارداری از آن ها استفاده کنید. این اقدامات عبارتند از:

در هنگام تهیه غذا، این نکات را در ذهن داشته باشید:

  • غذاهای خام را از غذاهای آماده پخته شده جدا کنید.
  • گوشت خام را کاملا طبخ کنید. در صورت نیاز از دماسنج گوشت استفاده کنید. بعضی از باکتری های مضر نمی توانند در دمای بالا زندگی کنند.
  • غذاهای فاسد شدنی را در مکان های امن نگهداری کنید.
  • به تاریخ انقضاء روی مواد غذایی توجه کنید.
  • برای حفظ طراوت مواد غذایی آن ها را در فریزر نگهداری کنید.
  • به جای این که آن ها را در دمای اتاق بگذارید تا یخشان باز شود، از یخ زدایی مایکروویو استفاده کنید.
  • تا حد ممکن، از مصرف گوشت بسته بندی شده اجتناب کنید.
  • از مصرف لبنیات خام یا غیر پاستوریزه اجتناب کنید.
  • قبل از غذا خوردن میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید.

مواد غذایی که بهتر است از مصرف آن ها در دوران حاملگی اجتناب کنید عبارتند از:

  • گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، تخم مرغ خام یا نیمه پخته
  • آب میوه یا سبزی غیر پاستوریزه
  • پنیر و گوشت
  • گوشت بسته بندی شده

غذای آماده

درمان علائم مسمومیت خفیف می تواند شامل دوره ای از آزمون و خطا به ویژه در دوران بارداری باشد. با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید بهترین شیوه درمان چیست؟ متاسفانه، مسمومیت غذایی همیشه در خانه قابل درمان نیست. پزشک شما ممکن است برای شما دارو را توصیه و تجویز کند. موارد جدی مسمومیت غذایی ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشند. لیستریا در دوران بارداری معمولا از طریق بستری شدن و مصرف آنتی بیوتیک وریدی درمان می شود.