مشکلات روحی مبتلایان به سرطان

سرطان بیماری خطرناک و در عین حال غیر قابل باوری است. افراد با شنیدن این جمله که “شما دچار سرطان شده اید” واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند. عموم بیماران مبتلا به سرطان بعد از شنیدن این خبر دچار مشکلات روحی بسیاری می شوند که در کنار مشکلات جسمی ایجاد شده توسط بیماریشان، می تواند تاثیر بدی در روند بهبود آنها داشته باشد. در این مطلب می خواهیم شما را با برخی از مشکلات روحی مبتلایان به سرطان و منشا ایجاد آنها آشنا کنیم.

برخی از مشکلات روحی مبتلایان به سرطان

انکار

بیمار و خانواده وی ممکن است در ابتدا با شنیدن این خبر بیماری را باور نکنند. هر کسی که در چنین شرایطی قرار گیرد برای درک موقعیت نیاز به زمان دارد.

ترس

یک بیمار سرطانی طبیعی است که از مواردی مانند شیوه درمان، درد، وابسته شدن به ابزارهایی نظیر ویلچر و مرگ بترسد.

مشکلات روحی مبتلایان به سرطان
مشکلات روحی مبتلایان به سرطان

خشم

عده زیادی از بیماران مبتلا به سرطان از خود می پرسند چرا من؟ این افراد ممکن است خود را تنبیه کنند و یا در برقراری ارتباط با دیگران خشونت از خود به خرج دهند.

تنفر

سرطان شما را متوقع و حساس می کند. این توقع بیش از حد می تواند دیگران را در مراقبت از یک فرد بیمار دچار تنفر کند.

اضطراب

چنین شرایطی طبیعی است که شما را در رابطه با درآمد، هزینه های درمان، کار و مشکلات خانوادگی دچار اضطراب شوید.

گناه

برخی از بیماران پس از ابتلا به سرطان دچار احساس گناه می شوند و از این که زودتر برای تشخیص بیماری خود به پزشک مراجعه نکرده اند خود را سرزنش می کنند. حتی این افراد ممکن است به خاطر زمان زیادی که از دیگر اعضای خانواده برای نگهداری از خود می گیرند نیز این احساس را داشته باشند.

افسردگی

تمامی فشارهای و مشکلات ایجاد شده در یک فرد مبتلا به سرطان خارج از توان او است. این ناتوانی احساس درماندگی را در بیمار ایجاد می کند و نتیجتا منجر به افسردگی می شود.