آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف آسپرین در دوران بارداری در اغلب موارد بی خطر است. زنانی که در حال حاضر باید به خاطر بیماری خود از دوز معینی آسپرین استفاده کنند باید مصرف خود را پس از بارداری نیز ادامه دهند. اما در برخی از زنان با مشورت پزشک مصرف آسپرین در دوران بارداری قطع می شود.

تعداد کمی از مطالعات نشان می دهد که مصرف آسپرین در دوران بارداری در زمان لقاح و اوایل این دوران، می تواند منجر به سقط جنین شود. برخی از محققان نیز معتقدند که مصرف دوز بزرگسالان از آسپرین می تواند رشد کودک را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از خطرهایی که با مصرف آسپرین در دوران بارداری ممکن است برای جنین پیش بیاید جداشدن زودرس جفت از دیواره رحم است.

در نهایت، مصرف آسپرین با دوز کامل در دوران بارداری ممکن است زایمان را به تاخیر انداخته و خطر ابتلا به مشکلات قلبی و ریوی در نوزاد و خونریزی مادر را افزایش دهد. به یاد داشته باشید که آسپرین خون را رقیق می کند.

برخی از پزشکان نیز معتقدند که اگر مادری در دوران بارداری آسپرین استفاده کند ممکن است به بیماری به نام سندرم فسفولیپید مبتلا شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به پره اکلامپسی قرار دارند ممکن است درمان با آسپرین با دوز پایین برایشان مفید باشد. اگر چه همه موافق این نظر نیستند. این مخالفان معتقدند که وضعیت فعلی مادر، زمانی که باید درمان شروع شود و دوز مناسب آن در انتخاب این روش درمانی موثر است.

در هر صورت آسپرین مانند دیگر داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن سدیم (Aleve)، و کتوپروفن (Orudis) بوده و می تواند اثرات مشابه داشته باشد.

در هنگام خرید این داروها دقت کنید زیرا گاهی آسپرین با نام سالیسیلات یا اسید استیل سالیسیلیک شناخته می شود. اما به یاد داشته باشید که اگر در دوران بارداری نیاز به دارویی دارید که دردتان را تسکین دهد هیچ دارویی بهتر است استامینوفن نیست.