مصرف الکل همراه با فلومکس

همانطور که مردان مسن تر می شوند، غده پروستات تمایل به بزرگ شدن دارد. این وضعیت را به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH می شناسند. تامسولوزین یا فلومکس، یک دارو از یک کلاس به نام بلوک های آلفا آدرنرژیک است؛ که برای مردان با پروستات بزرگ شده، تجویز می شود. مصرف الکل می تواند علائم بزرگی پروستات را کاهش دهد، اما مصرف الکل همراه با فلومکس و یا هرگونه نوشیدنی الکلی در هر شکل می تواند عوارض جانبی داروی فلومکس را افزایش دهد.

پروستات بزرگ شده

بزرگ شدت غده پروستات باعث فشار بر مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه به بیرون بدن می برد) می شود و باعث می شود تا مثانه کامل تخلیه نشود. در این شرایط بافت ماهیچه ای صاف پروستات در یک حالت دائمی انقباض باقی می ماند، که باعث افزایش فشار داخل مجرای ادرار می شود و باعث می شود بیمار به طور کاذب احساس کند که ادرار دارد. فلومکس عضلات موجود در گردن مثانه و در اطراف پروستات را شل می کند، که در نتیجه عمل ادرار کردن را راحت تر می کند.

اثرات جانبی فلومکس

فلومکس فشار خون شما را کاهش می دهد و ممکن است شما را دچار سرگیجه کند. این عوارض به ویژه هنگامی که شما برای اولین بار شروع به مصرف آن کنید یا اگر بعد از مدت زمان طولانی مصرف آن را متوقف کنید؛ و دوباره شروع به مصرف آن کنید، بیشتر رخ می دهد.

همچنین اگر به طور ناگهانی از موضع بنشینید یا بلند شوید، به احتمال زیاد احساس سرگیجه می کنید. با توجه به گزارش وبسایت Drugs.com، در ۱۵٪ از بیماران مصرف کننده فلومکس، سرگیجه می تواند رخ دهد. فلومکس همچنین می تواند توانایی شما در فکر کردن کاهش دهد یا موجب کند شدن زمان واکنش شما شود. در نهایت این دارو ممکن است عوارض جانبی گوارشی مانند اسهال، درد معده و حالت تهوع را نیز ایجاد کند.

شراب و پروستات

استفاده از الکل معتدل باعث کاهش میزان سختی عضلات پروستات شده و ممکن است باعث ادرار شود. یک مطالعه منتشر شده در آوریل ۲۰۰۸ “مجله آمریکایی اپیدمیولوژی” گزارش داد که مصرف متوسط شراب کاهش خطر ابتلا به علائم بزرگی پروستات را تا ۳۸ درصد کاهش می دهد. یک مطالعه منتشر شده در شماره دسامبر ۲۰۰۹ مجله “Practitioner” نیز نتایج مشابهی را گزارش کرد.

شراب و فلومکس

تحقیقات در مورد بزرگی پروستات ممکن است شما را به فکر استفاده از ترکیبی از شراب و فلومکس کند. اما بهتر است رد این فکر تجدید نظر کنید. وقتی شراب با فلومکس تعامل دارد، هر دو باعث سرگیجه می شوند. ترکیبی از شراب و فلومکس ممکن است موجب قش یا ضعف شود. تمام اشکال الکل شامل شراب همچنین می تواند قضاوت شما یا زمان واکنش شما را آهسته کرده و کاهش دهد و فلومسک نیز می تواند اثر مشابهی داشته باشد. ترکیب الکل و فلومکس همچنین می تواند یک اثر تحریک کننده بر سیستم دستگاه گوارش و تهوع و استفراغ ایجاد کند.

ملاحظات و هشدارها

مصرف الکل، حتی در مقادیر کوچک، می تواند قضاوت شما و توانایی انجام کارهایی مانند رانندگی با ماشین را از بین ببرد. اگر چه تحقیقات نشان می دهد که شراب تاثیر مثبتی بر خطر ابتلا به پزرگی پروستات دارد؛ اما هیچ توصیه پزشکی برای نوشیدن شراب برای این منظور وجود ندارد. اگر کسی برای شما قبلا نوشیدنی شراب و مصرف فلومکس را تجویز کرده است، باید فورا نوشیدن شراب را متوقف کنید.