الکل و خونریزی معده

اگرچه دو سوم بزرگسالان آمریکایی حداقل گاهی اوقات الکل مصرف می کنند؛ اما کمتر از ۱۰ درصد آنها را “مصرف کنندگان مشکوک” می نامند و تنها ۲۵ درصد از مصرف کنندگان دچار عواقب جدی مصرف الکل می شوند. مصرف الکل سنگین بر تمام سیستم های بدن شما تاثیر منفی می گذارد و می تواند بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و یا فشار خون بالا را تشدید کند. در این مطلب پیام سلامت به بررسی ارتباط مصرف الکل و خونریزی معده می پردازیم. هر دو اثرات حاد و مزمن مصرف الکل ممکن است بر دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارد و موجب خونریزی معده شوند.

مصرف الکل و گاستریت یا ورم معده

مصرف شدید مقدار زیادی الکل، موجب تحریک دیواره معده می شود و گاهی اوقات موجب خونریزی معده می گردد. اگر مصرف الکل بیش از حد منجر به استفراغ شود؛ فرد ممکن است دچار آسیب به پوشش دیواره مری و معمولا خونریزی آن شود. استفاده طولانی مدت و سنگین الکل در زمان ورم معده، شرایطی است که التهاب و فرسایش پوشش معده شما را نشان می دهد. گاستریت ناشی از مصرف الکل اغلب می تواند به کم خونی و فقر آهن منجر شود؛ اما همچنین می تواند باعث خونریزی ناگهانی و شدید شود، به ویژه اگر این وضعیت به زخم های باز معده تبدیل شود.

واریس ها

سیروز، یا زخم کبدی، عارضه شناخته شده سوء مصرف مزمن الکل است. تحت شرایط عادی، خون ابتدا به قلب شما از دستگاه گوارش و اندام های پایین بدن منتقل می شود تا از کبد شما برای فیلتر کردن و سم زدایی استفاده شود. کبد دچار سیروز کبدی مانند سد عمل می کند و این مسئله خون را مجبور می کند تا مسیر های جایگزین را به قلب شما پیدا کند. این مسیرها اغلب شامل رگه هایی در پوشش روده کوچک، معده و مری است. همانطور که این رگه ها به منظور جابجایی جریان خون اضافی گسترش می یابند، آنها شبیه به هموروئید یا وریدهای واریسی در پاها می شوند که می توانند پاره شده و خونریزی کنند. علائم این مشکل شامل استفراغ خون، مدفوع سیاه، کاهش فشار خون، افزایش ضربان قلب و خونریزی شدید است. خونریزی مویرگی، یک علت شایع مرگ در میان افراد مبتلا به سیروز کبدی ناشی از مصرف الکل است.

سرطان

پوشش معده و کبد شما با یک آنزیم به نام الکل دهیدروژناز متابولیزه می شود که بیشتر الکل مصرفی شما را تجزیه می کند. محصول اصلی این متابولیسم، استالدئید، به عنوان گروه ۱ سرطان در انسان طبقه بندی می شود. یک بررسی در آوریل سال ۲۰۱۱ در مجله بیماری های دستگاه گوارش اشاره می کند که استالدئید مشتق شده از الکل به طور قابل توجهی با سرطان معده و مری مرتبط است. اگرچه این سرطان ها علل غیرعادی خونریزی در افراد مبتلا به الکل هستند (سرطان ها کمتر از گاستریت یا واریس در این افراد رایج هستند.) اما آنها به راحتی پس از ایجاد زخم دستگاه گوارش شما، می توانند خونریزی کنند.

ملاحظات

مصرف الکل وخونریزی معده یک نشانه شوم است. از یک طرف، این مشکل نشان دهنده وجود امکان مشکلات جدی پزشکی است که باید به جد و سرعت مورد بررسی و درمان قرار گیرد. از سوی دیگر، آن را به عنوان شواهد معتبر برای سوء مصرف الکل، همراه با مسائل مربوط به مشکلات روانشناسی و اجتماعی آن در نظر می گیرند. حتی اگر شما یک مصرف کننده تفریحی یا اجتماعی هستید؛ ممکن است از  خونریزی های گوارشی مرتبط با الکل، سیگنال قوی دریافت کنید؛ و مجبور شوید مقدار نوشیدن خود را به حداقل ترین حالت کاهش دهید. در این شرایط اگر نتوانید نوشیدنی خود را محدود کنید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.