خطرات مصرف بیش از حد فیبر

اگر چه توصیه های غذایی رژیمی مشخصی برای میزان مصرف فیبر، به دلیل نبود شواهد کافی، وجود نداشته است. اما هیئت غذا و تغذیه امریکا یک مقدار مناسب برای مواد مغذی را تعیین کرده است. واحد AI مقداری از فیبر است که نیازهای اکثر افراد سالم را در محدوده سنی مشخصی برآورده کند. در حالی که فیبر دارای مواردی از مزایای سلامتی برای بدن است؛ اما مصرف بیش از حد فیبر می تواند منجر به عوارض جانبی ناراحت کننده و عوارض بالقوه جدی شود.

مصرف مناسب فیبر

یک مرد سالم تا قبل از ۵۰ سالگی باید روزانه ۳۸ گرم تا ۵۰ سالگی، و بعد از آن روزانه ۳۰ گرم فیبر مصرف کند. زنان بالغ اما به فیبر کمتری نسبت به مردان نیاز دارند؛ و مصرف روزانه ۲۵ تا ۲۶ گرم تا سن ۵۰ سالگی برای آنها کافی است.

با این حال، زنان باردار و شیرده برای جبران تغییرات بدن موقتی باید کمی مقدار بیشتری فیبر مصرف کنند (حدود ۲۸ تا ۲۹ گرم در روز). و البته پس از سن ۵۰ سالگی، نیاز روزانه زنان به فیبر حدود ۲۱ گرم به صورت روزانه خواهد بود.

منابع فیبر

فیبر رژیمی که از غذاهای گیاهی می آید، اغلب هر دو نوع محلول و نامحلول فیبر را در بر دارد. برخی از بهترین منابع فیبر محلول عبارتند از جو، لوبیا، سیب، هویج و نخود فرنگی. منابع عالی فیبر نامحلول نیز عبارتند از آرد کامل (سبوس دار)، گندم، سیب زمینی، سبوس گندم، لوبیا، آجیل، گلابی، ذرت و کلم بروکلی.

فیبر را همچنین به شکل مکمل نیز می توانید دریافت کنید؛ اما فیبر دریافتی از مواد غذایی همیشه یک گزینه بهتر است.

مزایای فیبر

فیبر محلول در طی فرایند گوارشی به یک ماده ژله ای تبدیل می شود. همانطور که از طریق دستگاه گوارش حرکت می کند، مولکول های کلسترول LDL را جمع آوری می کند و باعث دفع آنها از بدن می شود؛ که عملکرد مفیدی است، زیرا کلسترول LDL در امتداد دیواره های خون، باعث انسداد جریان خون طبیعی و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود.

فیبر محلول همچنین باعث جذب گلوکز می شود؛ که این عملکرد به تنظیم قند خون کمک می کند. از سوی دیگر، فیبر نامحلول، از طریق دستگاه گوارش هضم نمی شود و به طور نسبی تغییر نمی کند. به همین دلیل مقدار مدفوع شما را افزایش می دهد و باعث می شود که مواد زائد از طریق سیستم گوارش شما  بهتر حرکت کنند. این ویژگی حرکات منظم روده را بهبود می دهد و کولون را سالم نگه می دارد و می تواند از سرطان کولورکتال جلوگیری کند.

هر دو نوع فیبر همچنین کمک می کنند که احساس سیری خود را به مدت طولانی حفظ کنید؛ که این ویژگی برای رسیدن یا حفظ وزن سالم، یک مزیت بزرگ است.

مصرف بیش از حد فیبر

حتی اگر فیبر دارای مزایای فراوانی باشد؛ اما مصرف بیش از حد هر چیز خوبی می تواند عوارضی داشته باشد.

از آنجا که فیبر در بدن هضم نمی شود، دستگاه گوارش وظایف سنگین تری برای دفع آن دارد. به طور معمول و میزان مصرف عادی، این مسئله مشکلی برای دستگاه گوارش نیست؛ اما اگر شما شکمتان را با فیبر یش از حد پر کنید، ممکن است دچار ناراحتی هایی مثل گرفتگی شکمی، نفخ، گاز و دردهای شکمی را تجربه کند

همینطور اگر به اندازه کافی آب ننوشید، امکان وقوع یبوست شایع است. بهتر است بدانید اگر یبوست حل نشده باشد، می تواند منجر به انسداد روده شود (که خطرناک ترین عارضه جانبی مربوط به مصرف بیش از حد فیبر است.) وقتی روده مسدود می شود، مدفوع دیگر نمی تواند حرکت کند. انسداد روده می تواند منجر به سوء جذب مواد مغذی و انباشت مواد سمی در بدن شود؛ و در این شرایط اقدام پزشکی ضروری است.