مصرف بیش از حد پروتئین

هر سلول و ارگان موجود در بدن شما نیاز به پروتئین دارد؛ اما مصرف بیش از حد پروتئین باعث ایجاد علائم ناخوشایند مانند تهوع و اسهال می شود.

بر اساس گزارش محققان استرالیایی که در سال ۲۰۰۶ در مجله بین المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم ورزش، ارائه شده است؛ مصرف بیش از حد پروتئین حتی می تواند مشکلاتی جدی ایجاد کند. زیرا پروتئین بیش از حد منجر به ایجاد آمینو اسید، انسولین یا آمونیاک در جریان خون شما می شود.

پس برای حفظ سلامتی مطلوب، فقط مقدار توصیه شده پروتئین از منابع غذایی کم چرب و کم کالری را دریافت کنید.

افزایش وزن

بدن شما فقط می تواند مقدار مشخصی از پروتئین را در هر روز استفاده کند. پس اگر پروتئین بیش از حد مصرف کنید، وزن شما افزایش می یابد.

هر گرم پروتئین دارای ۴ کالری انرژی است. اگر شما ۱۰۰ گرم پروتئین مصرف کنید، اما بدن شما تنها ۵۰ گرم آن استفاده کند؛ بدن شما ۲۰۰ کالری ارزش پروتئین را به عنوان چربی ذخیره می کند. انجام این کار به صورت روزانه می تواند موجب دریافت ۱۴۰۰ کالری اضافی در هفته شود و در نتیجه موجب افزایش وزن تقریبا ۲ پوند (۱٫۸ کیلوگرم) در ماه شود.

کاهش عملکرد کبد و مغز

مصرف بیش از حد پروتئین می تواند برای کبد، مغز و سیستم عصبی مضر باشد. طبق گفته متخصصان Medline Plus، هنگامی که شما پروتئین می خورید، بدن شما آمونیاک تولید می کند، سمی که به کبد شما آسیب نمی زند.

اما خوردن بیش از حد پروتئین طی مدت زمانی طولانی می تواند باعث شود که کبد شما بیش از حد کار کند و آمونیاک و دیگر مواد سمی را در جریان خون وارد کند.

این مسئله می تواند منجر به انسفالوپاتی کبدی شود.  انسفالوپاتی کبدی وضعیتی است که با کاهش عملکرد مغز و سیستم عصبی خود را نشان می دهد.

کلسترول بالا

بسیاری از غذاهایی با پروتئین بالا، به ویژه از منابع حیوانی، حاوی مقدار فراوانی کلسترول هستند؛ که باعث ایجاد سخت شدن شریان های خونی بدن می شوند. این مسئله می تواند به بیماری های جدی مانند حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود.

موسسه ملی قلب، ریه و خون توصیه می کند میزان مصرف کلسترول خود را تا حداکثر ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید. یک استیک ظریف حدودا ۱۵۰ گرمی حاوی ۱۲۶ میلی گرم کلسترول و نصف یک سینه مرغ حاوی ۸۳ میلی گرم کلسترول است.

خوردن بیش از حد پروتئین حیوانی می تواند شما را از دستورالعمل های موسسه ملی قلب، ریه و خون دور کند و در معرض شرایط خطرناک قرار می دهد.

نکاتی درباره مصرف پروتئین

بهتر است غذاهای غنی از پروتئین ۱۰ تا ۳۵ درصد کالری روزانه شما را تامین کنند. به طور متوسط زنان باید حدود ۴۶ گرم پروتئین در روز دریافت کند و مردان باید روزانه حدود ۵۶ گرم پروتئین دریافت کنند.

البته افراد فعال نیاز به پروتئین بیشتری نسبت به افراد بی حرکت دارند. بنابراین اگر تمرینات متوسط و شدید را به صورت منظم انجام دهید، با پزشک خود مشورت کنید تا میزان مصرف پروتئین شما را به اندازه کافی افزایش دهید.