امگا ۳ موجود در روغن ماهی خالص برای کودکان و نوجوانان مفید است. دوکوزاهگزانوئیک اسید، یا DHA و ایکوزاپنتانوئیک اسید یا EPA، دو اسید چرب امگا ۳ فراوان در روغن ماهی و خود ماهی هستند و از مولفه های طبیعی برای رشد کودکان می باشند. پس می توان گفت مصرف روغن ماهی برای کودکان و نوجوانان بی ضرر است اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، چگونگی استفاده و دوز مناسب آن است. مصرف روغن ماهی برای کودکان و نوجوانان آن هم در دوز غیر استاندارد می تواند عوارض بالقوه ای در پی داشته باشد.

فواید مصرف روغن ماهی برای کودکان

تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن

امگا ۳ در مواد غذایی زیادی وجود دارد، اما دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) فقط در مکمل های روغن ماهی و ماهی فراوان است. بر اساس گزارش انجمن بارداری آمریکا، کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال نیاز به ۱۵ میلی گرم از DHA به علاوه EPA، به ازای هر پوند وزنشان دارند. نوجوانان بالای ۱۵ سال نیز باید ۵۰۰ میلی گرم از ترکیب DHA به علاوه EPA را روزانه مصرف کنند.

تاثیر بر روی رفتار کودکان

تحقیقات نشان داده است که کودکان و نوجوانان که مکمل روغن ماهی مصرف می کنند رفتارهای عاقلانه تری نسبت به نوجوانی دارند که امگا ۳ را از مواد غذایی دریافت می کنند. با توجه به مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله “روانپزشکی زیستی،” (Biological Psychiatry) منتشر شد، مکمل DHA و EPA در بچه های مبتلا به اوتیسم که کج خلقی داشتند به بهبود این رفتار آن ها منجر شد. محققان در این مطالعه نشان دادند که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است بتواند به کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم کمک کند. MedlinePlus گزارش می دهد که مصرف روغن ماهی برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) منجر به بهبود وضعیت آن ها می شود.

مصرف روغن ماهی برای کودکان و نوجوانان
مصرف روغن ماهی برای کودکان و نوجوانان

تاثیر بر روی ادراک

امگا ۳ موجود در روغن ماهی اثر مثبت بر رشد شناختی کودکان و نوجوانان دارد. با توجه به بررسی سال ۲۰۰۷ مجله Alternative Medicine Review: A Journal of Clinical Therapeutics مشخص شد که DHA برای رشد طبیعی مغز ضروری است، و اختلال شناختی با سطح پایین تر از DHA و EPA در بدن، در ارتباط است. نویسندگان این بررسی نتیجه گرفتند که مکمل امگا ۳ ممکن است عملکرد مغز در کودکان مبتلا به اختلالات شناختی را بهبود بخشد.

نگرانی های موجود در مورد مصرف روغن ماهی برای کودکان

اگر چه بیشتر مکمل های روغن ماهی از طریق یک فرایند خاصی تصفیه می شوند اما هنوز هم برخی از این مکمل ها حاوی مقدار سموم هستند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ توسط عده از محققان انجام و درمجله “مواد غذایی و آلاینده ها” (Food Additives and Contaminants) به چاپ رسید، محقققان ۱۳ نوع از مکمل روغن ماهی را بررسی کردند که همه آن ها شامل مقدار کمی از پلی کلرید بی فنیل یا PCBs بودند. PCBs آلاینده ای است که می تواند بر روی رشد کودک تاثیر منفی داشته باشد. پس اگر می خواهید برای کودک و نوجوانتان از این مکمل استفاده کنید حتما در مورد خطرات و دوز مناسب آن با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.