مصرف شیرین بیان برای پیشگیری از سرطان کولورکتال

محققان مرکز پزشکی واندربیلت گزارش دادند که یک ماده شیمیایی در شیرین بیان وجود دارد که ممکن است یک روش جدید برای جلوگیری از سرطان کولورکتال، بدون ایجاد عوارض جانبی دیگر درمان های پیشگیرانه، باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد مصرف شیرین بیان برای پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان کولورکتال و تحقیقات انجام شده در این زمینه صحبت می کنیم.

در تحقیق منتشر شده در مجله Clinical Investigation، دکتر ریموند هریس و همکارانش نشان داده اند که مهار آنزیم ۱۱β-hydroxysteroid dehydrogenase نوع ۲ (۱۱βHSD2)، با ترکیب طبیعی موجود در شیرین بیان، مانع از پیشرفت سرطان کولورکتال در موش های مبتلا به بیماری می شود. سرطان کولورکتال دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است. در حالی که پیشگیری بهترین روش برای کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال است، برای پیشگیری از بیماری، راهکارهای کمی وجود دارد.

تحقیق انجام شده در مورد مصرف شیرین بیان برای پیشگیری از سرطان

یک نشان امیدوار کننده در مورد مصرف شیرین بیان برای پیشگیری از سرطان ، آنزیم سیکلوکئوکسینژن ۲ (COX-2) است که پیشرفت سرطان کولورکتال را از طریق اثر ضد التهابی کنترل می کند. غلظت این آنزیم در داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا در مهار کننده های انتخابی COX-2 مانند Vioxx یا Celebrex، می تواند تعداد و اندازه پولیپ های روده بزرگ را در موش ها و بیماران مبتلا به به سرطان کولون کاهش دهد. با این حال، این داروها عوارض جانبی جدی نیز دارند.

محققان قبلا کشف کرده بودند که مهار ۱۱βHSD2 در کلیه، بیان COX-2 را در آن ارگان سرکوب می کند.

کولون علاوه بر کلیه یکی از اندام هایی است که ۱۱βHSD2 در آن زیاد است. این موضوع نشان می دهد که این آنزیم ممکن است نقش مهمی در پیشرفت سرطان کولورکتال داشته باشد.

محققان بیان ژن ۱۱βHSD2 در پولیپ های کولون انسان و در کولون موش هایی که مستعد ابتلا به سرطان روده بودند را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که ۱۱βHSD2 در پولیپ های موجود در بدن این موش ها و انسان ها افزایش یافته و با بیان و فعالیت COX-2 مرتبط است.

سپس دانشمندان ۱۱βHSD2 را با اسید گلیسریزیزیک که در شیرین بیان وجود دارد مهار کردند. این ماده تولید پروستاگلاندین E2 (مولکول التهابی تولید شده توسط آنزیم COX-2) را مهار کرده و مانع رشد پولیپ ها (آدرنوم) و رشد تومور و متاستاز می شود.

از آنجا که ۱۱βHSD2 تنها در کلیه و کولون وجود دارد، مسدود کردن این آنزیم باعث ایجاد اثرات خاصی بر روی بافت های این اندام ها می شود. دقیقا بر خلاف NSAID ها، مهار کننده های COX-2 انتخابی و درمان های استروئیدی که می توانند مانع پیشرفت سرطان شوند، اما عوارض جانبی جدی مانند تحریک سیستم گوارشی، حوادث قلبی عروقی و سرکوب ایمنی دارند.

نتایج این تحقیق

مصرف شیرین بیان برای پیشگیری از سرطان کولورکتال
مصرف شیرین بیان برای پیشگیری از سرطان کولورکتال

دکتر هریس اشاره کرد که شیرین بیان، هزاران سال است که به عنوان یک ماده پاک کننده برای بیماری هایی مختلف توسط بشر استفاده می شود. اما حتی شیرین بیان نیز اگر به مدت طولانی استفاده شود می تواند عوارض جانبی مرتبط با مهار ۱۱βHSD2 مانند کاهش پتاسیم خون و افزایش فشار خون را داشته باشد. دکتر هریس گفت: “این عوارض در مقایسه با عوارض قلبی و عروقی مهارکننده های COX-2 نسبتا جزئی اند.”

هریس و همکارانش در حال بررسی مکانیسم مهار ۱۱βHSD2 هستند. ژانگ، استادیار و سرطان شناسی که در این گروه تحقیقاتی خضور داشت، نیز قصد دارد نقش این آنزیم را در سرطان ریه و سایر تومورها بررسی کند.