ارتباط مصرف فیبر و کاهش خطر ابتلا به آرتروز

آرتروز میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان را درگیر خود کرده است. تحقیقات جدید نشان می دهد که داشتن رژیم غذایی غنی از فیبر ممکن است خطر ابتلا به آرتروز دردناک زانو را کاهش دهد. آرتروز (OA) رایج ترین نوع آرتریت است که بیش از ۳۰ میلیون بزرگسال در ایالات متحده به آن مبتلا هستند. برآورد شده است که در سراسر جهان حدود ۱۰ درصد از مردان و ۱۸ درصد زنان بالای ۶۰ سال، علائم OA را دارند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد ارتباط مصرف فیبر و کاهش خطر ابتلا به آرتروز صحبت کنیم.

مصرف فیبر و کاهش خطر ابتلا به آرتروز ، چه ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

آتروز که یک بیماری تقریبا فرسایشی است، به ورم مفاصل نیز معروف است. این بیماری در بین زنان بالای ۵۰ سال بیش از سایر گروه ها شایع است. در تحقیقات جدید که در مجله Annals of the Rheumatic Diseases منتشر شده ارتباط بین مصرف فیبر و کاهش خطر ابتلا به آرتروز بررسی شده است.

مطالعه جدید متشکل از یک متاآنالیز بررسی بر روی دو مطالعات طولانی مدت بر روی مزایای رژیم غذایی غنی از فیبر می باشد. این مطالعه یک تلاش مشترک بین محققان دانشگاه تافتز در بوستون، و محققان دانشگاه منچستر در انگلستان بود.

اولین نویسنده مطالعه دکتر Zhaoli Dai متخصص مرکز Human Nutrition Research Center on Aging and Friedman School of Nutrition Science and Policy at Tufts University است.

مطالعات قبلی نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از فیبر دارای خواص مختلفی از جمله کاهش فشار خون، کاهش وزن، کاهش التهاب و بهبود سطح قند خون می باشد.

منابع غنی از فیبر عبارتند از:

  • آجیل
  • حبوبات
  • میوه
  • غلات کامل
  • سبزیجات غیر نشاسته ای

بررسی ارتباط بین OA و فیبر دریافتی

مطالعاتی جدید که بر روی ارتباط مصرف فیبر و کاهش خطر ابتلا به آرتروز انجام شد در مجموع شامل بررسی اطلاع ۴۷۹۶ نفر بود. در ابتدا محققان میزان فیبر مصرفی بیماران را اندازه گیری کرده و سپس رادیوگرافی از بدن و علائم آتروز را نیز سنجیدند. برای تعیین علائم و تشخیص بیماری در این افراد از عکس اشعه ایکس استفاده شد و شایع ترین علامتی که گزارش شد نیز درد زانو، سفتی و تورم بود.

شرکت کنندگان، ۴۸ ماه، بخشی از مطالع اول (مطالعه OAI) بودند و پس از آن نیز به مدت ۹ سال در مطالعه دوم (مطالعه فرامینگهام) شرکت کردند. محققان همچنین داده های بالینی را بر روی عوامل دیگر از جمله آسیب دیدگی زانو، دارو، شیوه زندگی، مصرف الکل، و ورزش انجام داده و جمع آوری کردند.

مصرف زیاد فیبر باعث کاهش خطر ابتلا به آرتروز از ۳۰ تا ۶۱ درصد می شود

بیماران به طور متوسط ​​۱۵ گرم فیبر در هر روز در مطالعه OAI، و ۱۹ گرم در هر روز در مطالعه فرامینگهام مصرف می کردند.

در مطالعه OAI، در پایان دوره ۴ ساله، در مجموع ۸۶۹ نفر علائم آرتروز را داشتند و ۱۵۲ نفر نشانه هایی از آتروز را در اشعه ایکس نشان دادند. علاوه بر این، در ۱،۹۶۴ نفر نیز درد زانو بدتر شد.

در مطالعه فرامینگهام، در پایان دوره ۹ ساله، ۱۴۳ نفر علائم آتروز زانو را داشتند و ۱۷۵ نفر نیز نشانه هایی از آتروز را در اشعه ایکس نشان دادند.

به طور کلی، تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که ارتباطی بین مصرف فیبر و کاهش خطر ابتلا به آرتروز دردناک وجود دارد.

شرکت کنندگانی که در مطالعه OAI و افرادی که در مطالعه فرامینگهام فیبر بیشتری استفاده کرده بودند، نسبت به کسانی که حداقل میزان فیبر را استفاده کرده بودند، به ترتیب ۳۰ و ۶۱ درصد با خطر کمتری برای پیشرفت بیماری مواجه بودند.

علاوه بر این، مطالعه نشان داد که مصرف فیبر بیشتر، به طور خاص فیبر غلات، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بدتر شدن درد زانو را کاهش می دهد.

دکتر دای و همکارانش نتیجه گیری کردند که:

“یافته های حاصل از دو مطالعه طولانی مدت به طور مداوم نشان داد که مصرف فیبر ببشتر به کاهش خطر ابتلا به علائم آرتروز منتهی می شود. این در حالی است که تاثیر مصرف این ماده بر روی رادیوگرافی هنوز مشخص نیست.”