مصرف مکمل های آنزیم های گوارشی

آنزیم های گوارشی به بدن شما در شکستن سلول های چربی، پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند. سیستم گوارش شما از آنزیم های طبیعی استفاده می کند؛ اما در برخی موارد مکمل های آنزیمی خاص می توانند به بهبود هضم کمک کنند. این آنزیم ها عبارتند از پاپائین و برملائین که از پاپایا و میوه آناناس به دست می آید؛ و به هضم پروتئین ها کمک می کنند. اگر شما دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستید؛ پزشک ممکن است مکمل های لاکتاز را توصیه کند. این مکمل ها آنزیم هایی هستند که قندهای شیر را هضم می کنند. یکی دیگر از آنزیم های گوارشی که آمیلاز نامیده می شود، باعث کاهش نفخ و گاز معده می شود؛ و به شما کمک می کند تا قندهای پیچیده موجود در حبوبات و سبزیجات را هضم کنید. در این مطلب پیام سلامت به معرفی روش مصرف مکمل های آنزیم های گوارشی برای دریافت حداکثر کارایی و اثربخشی آنها می پردازیم.

مرحله ۱

به برچسب روی بسته بندی مکمل آنزیم گوارشی خود دقت کنید. دوز صحیح را که باید مصرف کنید، تعیین کنید و تاریخ انقضا را بررسی کنید تا مطمئن شوید مصرف مکمل ایمن است. بهتر است بدانید هیچ دوز استانداردی وجود ندارد. مقدار مصرف بر اساس نوع و قدرت مکمل آنزیم متفاوت خواهد بود. بیشتر مکمل های آنزیمی گوارشی بدون نسخه تجویز می شوند، در حالی که بعضی از آنها مانند لاکتاز نیز ممکن است توسط پزشک شما تجویز شوند.

مرحله ۲

زمانی مصرف آنزیم ها را تعیین کنید. این مورد باید به وضوح در برچسب دستورالعمل محصول ذکر شده باشد. اگر مطمئن نیستید، از داروساز یا متخصص تغذیه بخواهید. بعضی از انواع مکمل های گوارشی باید با وعده غذایی خود مصرف شود، در حالی که موارد دیگری باید قبل از خوردن غذا مصرف شوند. به عنوان مثال، یک مکمل آنزیمی لاکتاز برای کمک به هضم شیر باید بلافاصله قبل از مصرف شیر و سایر محصولات لبنی مصرف شود.

مرحله ۳

دوز آنزیم گوارشی را با یک لیوان آب برای بلع بهتر مصرف کنید. اگر از قطره های آنزیم استفاده می کنید؛ از قطره چکانی استفاده کنید تا مقدار صحیح مکمل مایع را به آب یا شیر اضافه کنید. و البته قرص های جویدنی باید با دقت و کامل جویده شود و از بلعیدن درسته آنها پرهیز شود.

نکات

اگر یک اختلال گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر را تجربه کنید؛ پزشک ممکن است آنزیم های گوارشی خاصی را برای کاهش علائم توصیه کند. مصرف این آنزیم را دقیقا همانطور که برای درمان شما تجویز شده است، انجام دهید.

هشدارها

بعضی از انواع مکمل های آنزیمی گوارشی، مانند آنهایی که از میوه ها دریافت می شوند، می توانند با داروهای کاهش دهنده فشار خون واکنش نشان دهند و خطر خونریزی و کبود شدن را افزایش دهند. اگر شما داروی خاصی را مصرف می کنید؛ قبل از مصرف این مکمل ها، با پزشک خود مشورت کنید.

در برخی موارد آنزیم های گوارشی می توانند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، اسهال یا واکنش آلرژیک ایجاد کنند. پس اگر در معرض هرگونه عارضه جانبی قرار گرفتید، بلافاصله مصرف مکمل را قطع کنید و از پزشک خود کمک بخواهید.