آیا مصرف نوشابه گازدار علت ایجاد سنگ کلیه است؟

شما ممکن است طعم پر گاز نوشابه گازدار را دوست داشته باشید، اما اگر سنگ کلیه دارید، چند نوع نوشابه وجود دارد که باید از مصرف آنها اجتناب کنید. در حالی که بعضی از مردم به علت ژنتیک در معرض سنگ کلیه هستند، اما در برخی از افراد غذاهایی که می خورند و نوشیدنی هایی که می نوشند، احتمال تشکیل سنگ کلیه را بیشتر می کند. با این وجود، تمام انواع نوشابه ها منجر به تشکیل سنگ کلیه نمی شوند. به طوری تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو مزایایی را در نوشیدن نوشابه های رژیمی مرکبات یافته اند. اما چرا مصرف نوشابه گازدار علت ایجاد سنگ کلیه می شود؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید.

چرا مصرف نوشابه گازدار علت ایجاد سنگ کلیه است؟

نوشابه های کولا تیره ترین نوشیدنی های بدون الکل هستند. نوشابه کولا حاوی اسید فسفریک است که با افزایش شیوع سنگ کلیه و بیماری کلیوی ارتباط دارد. اسید فسفریک با سنگ کلیه مرتبط است. زیرا باعث ایجاد محیط اسیدی در دستگاه کلیه می شود. وقتی ادرار شما بیش از حد اسیدی می شود، سنگ کلیه راحت تر تشکیل می شود. به همین علت، پزشکانی مانند دکتر آر.لورنس هچت متخصص اورولوژی در جنوب ایلینویز توصیه می کنند که از نوشیدن نوشابه های سیاه به علت پتانسیل آنها برای ایجاد سنگ های کلیوی اجتناب کنید.

پاسخ کوکا کولا

شرکت کوکا کولا، تولید کننده نوشابه های سیاه مانند کوکا کولا، پاسخی به شایعاتی مبنی بر اینکه نوشیدنی های بدون الکل باعث سنگ کلیه می شوند، منتشر کرده است. با توجه به نوشته وب سایت شرکت، اعلام شده است کخ:

“ما می خواهیم به شما اطمینان دهیم که نوشیدنی های بدون الکل باعث سنگ کلیه نمی شوند. علل متعددی برای ایجاد سنگ های کلیه وجود دارد و ثابت نشده است که مواد تشکیل دهنده در نوشیدنی های کولا سبب ایجاد این بیماری می شود.”

شرکت کوکا کولا اشاره می کند که محصولات کوکاکولا دارای ۱۷ میلی گرم فسفر در هر ۱۰۰ میلی لیتر است، در حالی که شیر کامل ۹۳ میلی گرم و پنیر چدار ۵۱۲ میلی گرم فسفر در همان حجم مساوی دارند. این شرکت می گوید عوامل بسیاری برای ایجاد سنگ کلیه وجود دارد. از طرفی مصرف نوشیدنی های بدون الکل به دریافت مایعات کافی در بدن منجر می شود که می تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند.

تعادل بهترین روش است

اگر قبلا سنگ کلیه داشته باشید، در معرض خطر بیشتری برای تجربه دوباره آن هستید. بنابراین ممکن است لازم باشد از اقدامات احتیاطی در برابر سنگ کلیه استفاده شود. در حالی که شرکت کوکا کولا به مقادیر پایین اسید فسفریک در برابر سایر غذاها اشاره می کند، میزان مایعات مورد نظر در این نوشیدنی ۱۰۰ میلی لیتر است که تقریبا ۳٫۳۸ اونس می باشد. از آنجا که یک کولا حدود ۱۲ اونس است، مقدار اسید فسفریک آن می تواند به سرعت افزایش یابد. اگر شما معمولا چندین وعده نوشابه را در طی روز می نوشید، ممکن است در رژیم روزانه خود بیش از حد اسید فسفریک دریافت کنید. بنابراین دفعه بعد که از خواستید زیاد از این نوشیدنی استفاده کنید به فکر خطر ابتلا به سنگ کلیه باشید.

نوشابه های رژیمی با طعم مرکبات

در حالی که مصرف نوشابه گازدار علت ایجاد سنگ کلیه است، نوشابه های رژیمی با طعم مرکبات ممکن است به جلوگیری از این بیماری کمک کنند. مطالعه ای که در نشست انجمن ارولوژی آمریکا در سال ۲۰۰۹ ارایه شد، نشان داد که سیترات موجود در نوشابه های رژیمی با طعم مرکبات مانند نوشابه سون آپ رژیمی و آب پرتقال سانسکریت رژیمی ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کنند. هنگامی که سیترات در دستگاه ادراری وجود دارد، اثر قلیایی ایجاد می شود که می تواند مانع تشکیل سنگ کلیه شود. این در حالی است که نوشیدنی های معمولی مرکبات نیز حاوی سیترات هستند. اما محققان این مطالعه به دلیل محتوی کالری و قند زیاد موجود در آن ها در مورد نوشیدن این نوشیدنی ها نیز هشدار داده اند.