آیا مصرف گوشت قرمز واقعاً باعث ایجاد سرطان می شود؟

شما احتمالاً با هشدارهای متخصصان تغذیه درباره مصرف زیاد گوشت قرمز آشنا هستید. این نوع گوشت شامل گوشت گاو، گوشت گوسفند و گوشت بز می شود. گفته می شود که مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله مشکلات قلبی و عروقی را افزایش می دهد. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

اما چه ادعایی در مورد این موضوع کهمصرف گوشت قرمز باعث سرطان می شود وجود دارد؟ کارشناسان هنوز در حال بررسی این مسئله هستند. اما برخی از تحقیقات ارتباط بالقوه ای را بین این دو عامل شناسایی کرده اند.

ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و سرطان

تفاوت بین گوشت قرمز فرآوری نشده و فرآوری شده

قبل از اینکه به تحقیقاتی که در مورد ارتباط مصرف گوشت قرمز و سرطان بپردازیم، اطلاع از انواع مختلف گوشت قرمز بسیار مهم است.

گوشت فرآوری نشده

گوشت قرمز فرآوری نشده گوشت‌هایی هستند که تغییر داده نشده یا اصلاح نشده اند. برخی از این گوشت‌ها عبارتند از:

  • گوشت تازه گاو
  • گوشت تازه بره
  • گوشت تازه گوسفندی

گوشت قرمز فرآوری نشده به خودی خود می تواند ماده مغذی باشد. این خوراکی غالباً حاوی پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم است. اما گوشت قرمز هنگام پردازش مقداری از ارزش غذایی خود را از دست می دهد.

گوشت فرآوری شده

گوشت فرآوری شده به گوشتی اطلاق می شود که به نوعی اصلاح شده باشد. این اصلاح اغلب به خاطر بهبود طعم، بافت یا افزایش ماندگاری آن انجام می شود. نمک زدن، خشک کردن و دودی کردن روش هایی هستند که برای فرآوری گوشت مورد استفاده قرار می گیرند. گوشت های قرمز فرآوری شده عبارتند از:

  • هات داگ
  • سالامی
  • بیکن و ژامبون
  • سوسیس
  • گوشت کنسرو

در مقایسه با گوشت قرمز فرآوری نشده، گوشت قرمز فرآوری شده به طور کلی حاوی مواد مغذی مفید کمتر و نمک و چربی بیشتری است. کارشناسان تغذیه گوشت قرمز را به عنوان یک عامل احتمالی ایجاد کننده سرطان معرفی می کنند. البته به شرطی که به مقدار زیادی از آن استفاده شود. ارتباط قوی تری بین گوشت فرآوری شده و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد.

آنچه تحقیقات در مورد مصرف گوشت قرمز و تاثیر آن بر روی ایجاد سرطان می گویند

با گذشت سالها، هنوز هم بسیاری از تحقیقات به بررسی اثرات مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده و فرآوری شده بر روی بدن می پردازند. تاکنون نتایج به دست آمده از این تحقیقات به نقطه واحدی نرسیده اند اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوردن زیاد گوشت قرمز ممکن است خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را افزایش دهد.

فرآیند IARC

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) بخشی از سازمان بهداشت جهانی است. این آژانس از گروه از متخصصان بین المللی تشکیل شده است که برای طبقه بندی عوامل سرطان زای احتمالی (عوامل ایجاد کننده سرطان) تلاش می کنند. وقتی شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد یک ماده خاص ممکن است باعث سرطان شود، اعضای IARC چندین روز را صرف مرور مطالعات علمی در مورد احتمال سرطان زا بودن آن می کنند.

آنها عوامل مختلفی از شواهد را در نظر می گیرند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • نحوه پاسخ بدن حیوانات به ماده سرطان زای احتمالی
  • نحوه پاسخ بدن انسان به آن
  • چگونگی بروز سرطان پس از مواجهه

بخشی از این فرآیند شامل طبقه بندی پتانسیل سرطان زا بودن آن ماده بر اساس پتانسیل آن برای ایجاد سرطان در انسان است. عوامل گروه ۱ عواملی هستند که باعث ایجاد سرطان در انسان می شوند. از %