سیگار کشیدن می تواند جان شما را به خطر بیاندازد. اما همان طور که می دانید، حتی اگر سیگاری نباشید اما با فرد سیگاری زندگی کنید باز هم در معرض مضرات دود دست دوم سیگار هستید. منظور از دود دست دوم دودی است که در زمان سیگار کشیدن تولید شده و ذرات معلق و مضر ناشی از آن در هوا و روی وسایل خانه، رستوران یا هر مکان دیگری که می توانید تصور کنید، جای گرفته است.

هنگامی که افراد غیر سیگاری به طور غیرمستقیم هوای آلوده به این ذرات را استنشاق می کنند، یعنی در معرض دود دست دوم سیگار بوده و ممکن است سلامتیشان به خطر بیافتد. با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، در هر سال حدود ۴۱۰۰۰ مرگ و میر را در بین بزرگسالان غیر مسن و ۴۰۰ نوزاد ایجاد می کند.

دود دست دوم سیگار بسیار سمی است و حاوی بیش از ۴،۰۰۰ ماده شیمیایی شامل بنزوپیرن، فرمالدئید، سیانید هیدروژنی و آمونیاک است. هنگامی که کودک یا بزرگسالانی که سیگار نمی کشند در معرض مواد شیمیایی سمی موجود در دود دست دوم قرار می گیرند، ممکن است مشکلات مختلفی برایشان ایجاد شود.

اگر  نیاز به متقاعد کردن یکی از عزیزان و یا دوستان سیگاری خود دارید که با این کار، دیگران را نیز در معرض مضرات دود دست دوم سیگار قرار می دهد، فقط کافی است که این مقاله مجله پیام سلامت را به او نشان دهید.

مضرات دود دست دوم سیگار

عفونت ریه

افراد، به ویژه کودکانی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند، شانس بیشتری برای ابتلا به عفونت های ریوی مانند برونشیت مزمن و پنومونی دارند.

دود سیگار بسیار سمی است و قرار گرفتن در معرض آن به صورت منظم، می تواند به ریه ها و سلامت کلی بدن آسیب برساند. تجمع مواد شیمیایی سمی در ریه ها می تواند عبور هوا را کاهش دهد و تنفس را دشوارتر کند. همچنین این دود باعث التهاب مزمن یا تورم در ریه می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۰ در BMC Public Health منتشر شده است نشان می دهد که علاوه بر سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، عامل مهمی برای ایجاد برونشیت مزمن در زنان تایوانی است.

سرطان ریه

مضرات دود دست دوم سیگار برای بدن
مضرات دود دست دوم سیگار برای بدن

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار می توانند به DNA سلول های شما آسیب برسانند. این آسیب می تواند شامل ژن های کلیدی شود که از بدن در برابر سرطان محافظت می کنند.

سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر اولیه برای ایجاد سرطان ریه است، اما قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز می تواند شانس شما را برای ابتلا به سرطان افزایش دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در Lung Cancer منتشر شده نشان داد افرادی که در معرض دود دست دوم سیگار قرار دارند، شانس ابتلا به سرطان ریه در آن ها نسبت به افراد عادی به شدت بالا است. علاوه بر این، این مطالعه نشان می دهد افرادی که قبل از ۲۵ سالگی در معرض مضرات دود دست دوم سیگار هستند، نسبت به افرادی که بعد از ۲۵ سالگی با این پدیده مواجه می شوند، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه دارند.

یک تحقیق که در سال ۲۰۱۶ در مجله Japanese Journal of Clinical Oncology منتشر شده است نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار در خانه در طول بزرگسالی باعث افزایش قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان ریه می شود.

به استثنای سرطان ریه، سرطان دهانه رحم و مثانه، دو سرطان دیگری هستند که می توانند در افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند، ایجاد شوند.

آسم

هر گونه دودی می تواند ریه های شما را تحریک کند، مخصوصا اگر مبتلا به آسم هستید. در حقیقت، دود عاملی است که برای جلوگیری از حملات آسم باید از آن اجتناب کنید. کودکان مبتلا به آسم بیشتر در معرض دود دست دوم هستند. اما حتی بزرگسالانی که مبتلا به آسم هستند، ممکن است به علت قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، مشکلات تنفسی شایع داشته باشند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در گزارش Thorax منتشر شده است نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، با بدتر شدن آسم مرتبط است. این نتایج از قانون ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان های عمومی حمایت می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Annals of Allergy، Asthma & Immunology منتشر شده است نشان داد که کودکان مبتلا به آسم که در معرض دود سیگار قرار دارند تقریبا دو برابر بیشتر در معرض تشدید آسم قرار گرفته و در بیمارستان بستری می شوند و بیشتر احتمال دارد که نتایج تست عملکرد ریه آن ها پایین تر باشد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ در PLOS ONE منتشر شده است نشان داد، کودکانی که در معرض دود سیگار هستند، دارای شدت آسم بیشتری می باشند. محققان بر این باورند که شانس ابتلا به این بیماری با قرار گرفتن در معرض دود سیگار، بر اساس نژاد و قومیت متفاوت است.

بیماری قلبی

هم کسی که سیگار می کشد و هم کسی که در معرض دود آن قرار دارد، شانس ابتلا به بیماری های قلبی را دارند. اثرات تنفسی دود ثانویه می تواند موجب افزایش ضربان قلب، کاهش اکسیژن رسانی به قلب و تحریک عروق خونی شود. تمام این عوامل فشار خون را افزایش می دهند و باعث می شوند که قلب سخت تر و بیشتر کار کند.

مواد شیمیایی مضر در دود تنباکو به سلول های خونی نیز آسیب می رسانند و می توانند بر عملکرد قلب و عروق خونی تاثیر بگذارند. این روند به نوبه خود خطر ابتلا به آترواسکلروز را افزایش می دهد و می تواند احتمال ابتلا به حمله قلبی یا سکته را بیشتر کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در مجله American Heart Association منتشر شده است، از ارتباط قرار گرفتن در معرض دود دست دوم با ایجاد التهاب و بیماری شریانی محیطی حمایت می کند.

وزن کم نوزاد هنگام تولد

نوزادان متولد شده در مادرانی که با افراد سیگاری زندگی می کنند معمولا هنگام تولد وزن کمتری دارند. مصرف سیگار توسط زنان باردار منجر به کاهش میزان اکسیژن رسانی و مواد مغذی به جفت می شود. این کمبود مانع از رشد کودک در داخل رحم شده و منجر به وزن کم نوزاد هنگام تولد می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله Maternal and Child Health منتشر شده نشان داد که قرار گرفتن مادر در معرض دود سیگار در دوران بارداری  با افزایش احتمال ابتلا به کمبود وزن نوزاد و زایمان زودرس همراه است.

مطالعه دیگری که در مجله International Journal of High Risk Behaviors & Addiction در سال ۲۰۱۳ منتشر شده نشان داد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار در زنان باردار به طور قابل توجهی با زایمان زودرس ارتباط دارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در Scientific Reports منتشر شده نتیجه گرفته است که قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران بارداری ممکن است سبب کاهش وزن نوزاد هنگام تولد شود.

زنان بارداری که در معرض دود دست دوم قرار می گیرند با شانس بیشتری برای سقط جنین و زایمان زودرس مواجه می شوند.

به علاوه، نوزادانی که دود سیگار را تنفس می کنند، شانسشان برای مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) بیشتر است. بنابراین، برای داشتن بارداری سالم، از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

ضعف در سیستم ایمنی

مضرات دود دست دوم سیگار برای بدن
مضرات دود دست دوم سیگار برای بدن

یکی از مضرات دود دست دوم سیگار ایجاد ضعف در سیستم ایمنی است. مواد شیمیایی سمی موجود در دود سیگار می توانند با سرکوب سلول های ایمنی بدن، این سیستم  را تخریب کنند.

هنگامی که این مواد شیمیایی سمی وارد بدن می شوند، تعدادی از سلول های ایمنی مختلف را تغییر می دهند که موجب ایجاد اختلال در عملکرد دیگر سلول ها می شود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند شما را بیشتر در معرض عفونت های تنفسی، آلرژی ها و حتی سرماخوردگی قرار دهد.

همچنین دود سیگار می تواند عضلات شما را سریعتر تخریب کند.

پیری زودرس پوست

قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا سیگار کشیدن برای پوست شما بسیار بد است.

دود سیگار باعث التهاب در بدن افراد سیگاری و افراد در معرض دود می شود. همچنین باعث ایجاد آسیب های رادیکال آزاد و نابودی غشای سلولی در پوست شده و چین و چروک ایجاد می کند. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم باعث کاهش تولید کلاژن شده و نرمی پوست را از بین می برد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در Biochemical and Biophysical Research Communications منتشر شده است گزارش می دهد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند باعث از دست رفتن کلاژن پوست شود. علاوه بر این، ممکن است بر روی ظاهر پوست تاثیر بگذارد یا روند پیری پوست را تسریع کند.

نکات مهم برای پیشگیری از مضرات دود دست دوم سیگار

  • برای خانه و ماشین خود قانون گذاشته و اجازه ندهید کسی در خانه و ماشین شما سیگار بکشد.
  • اجازه ندهید کسی در حضور نوزاد یا کودکتان سیگار بکشد.
  • فرزندتان را به مکان هایی که سیگار کشیدن در آن جا ممنوع نیست نبرید.
  • اطمینان حاصل کنید که کسی در مهد کودک فرزندتان سیگار نمی کشد.
  • رستوران هایی را انتخاب کنید که سیگار کشیدن در آن جا ممنوع است.
  • کودکان خود را آموزش دهید تا از دود دست دوم سیگار دور بمانند.
  • هنگام مسافرت، به هتلهایی بروید که سیگار کشیدن در آن جا ممنوع است.
  • علاوه بر ترک سیگار باید از کشیدن قلیان یا هر محصول دیگری که تنباکو دارد، دوری کنید.