مضرات روغن پالم کدام است؟

روغن نخل یا روغن پالم قرن هاست که برای آماده سازی مواد غذایی، به ویژه در مناطق استوایی که در آن درختان نخل بیشتر رشد می کند، به طور طبیعی استفاده می شود. روغن استخراج شده از میوه درخت نخل، غنی از چربی های ترانس، آنتی اکسیدان طبیعی و ویتامین های A و E است اما با این حال، مانند بسیاری از مواد طبیعی، روغن نخل می تواند اشکالاتی نیز داشته باشد که برخی از آنها ممکن است خطرات جدی برای سلامتی محسوب شوند. در ادامه از مهمترین مضرات روغن پالم با شما سخن می گوییم.

مضرات روغن پالم

چربی های اشباع بالایی دارد

در حالی که روغن پالم حاوی چربی های ترانس است، حاوی سطوح بالایی از چربی های اشباع نیز می باشد، که می تواند یک تهدید قابل توجهی برای سلامت قلب و عروق باشد. روغن پالم از نظر محبوبیت در سراسر جهان، دومین روغن محبوب پس از روغن سویا است.

در گزارشی که در سال ۲۰۰۵ تحت عنوان “روغن بیرحمانه ” از طرف مرکز علوم آمریکا ارائه شد، تصدیق شده است که مضرات روغن پالم از روغن سویا هیدروژنه کمتر است، اما در این گزارش اشاره شده که روغن پالم هنوز هم به طور قابل توجهی از سایر روغن های گیاهی مضرتر است. روغن نخل باعث افزایش سطح کلسترول خون می شود. در سال ۱۹۹۷، بر اساس تجزیه و تحلیل بر روی ۱۴۷ آزمایش انسانی، اعلام شد که اسید چرب، یک جزء فعال در روغن نخل است که میزان کلی کلسترول خون را افزایش می دهد. در سال ۲۰۰۳ نیز داده ها ۳۵ مطالعات بالینی بیان می کند که اسید چرب به طور قابل توجهی نسبت به کلسترول یک عامل خطر برای بیماری های قلبی می باشد.

مضرات روغن پالم کدام است؟
مضرات روغن پالم

هضم روغن پالم دشوار است

فرایند پالایش، باعث آلوده شدن بسیاری از مواد مغذی می شود. این فرآیند به طور طبیعی در روغن پالم و بر اثر پخت و پز رخ می دهد و همچنین باعث می شود هضم این روغن ها بسیار دشوار باشد.

روغن پالم می تواند باعث مسمومیت شود

محققان نیجریه ای از وجود برخی از مواد در روغن نخل تازه  تمجید کرده اما در عین حال اشاره می کنند که روغن نخل در حالت اکسیده می تواند با توابع فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی برای بدن تهدید باشد. آن ها اعلام می کنند این در حالی است که از این روغن بیشتر در تهیه غذاهای فرآوری و بسته بندی شده استفاده می کنند پس ما بیشتر با حالت اکسیده آن مواجه هستیم. نوع اکسیده این روغن می تواند منجر به مسمومیت ارگان هایی مانند قلب، کلیه، کبد، ریه ها و دستگاه تناسلی شود.