مضرات شیرین کننده های مصنوعی در غذاهای فرآوری شده

خوردن غذاهای فرآوری شده از نظر متخصصان تغذیه، به دور از هر فایده ای که برای بدن دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود. این مواد، به دلیل وجود مواد اولیه مضر در آنها، علاوه بر این که موجب چاقی می شوند مضرات دیگری نیز برای بدن دارند. به عنوان مثال پزشکان معتقدند که ارزش غذایی و فواید یک تکه ماهی تازه در مقابل چند تکه ماهی فرآوری شده چندین برابر است. همین مهم هم باعث شد تا ما در سلسه مطالبی به معرفی ۷ نوع از بدترین مواد اولیه در غذاهای فرآوری شده بپردازیم. اگر بر روی برچسب مواد غذایی، هر کدام از این مواد را دیدید، حتما از خرید آن ماده غذایی اجتناب کنید. در این مطلب می توانید مضرات شیرین کننده های مصنوعی در غذاهای فرآوری شده را مطالعه نمایید. شما می توانید در مطالب دیگر مجله پیام سلامت با مضرات سایر مواد اولیه موجود در این غذا ها نیز آشنا شوید.

مواد اولیه مضر در غذاهای فرآوری شده

مضرات شیرین کننده های مصنوعی

آزمایش ها نشان داده است که طعم شیرین، بدون در نظر گرفتن محتوای کالری زیادی که در آن ها است، موجب افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن می شوند. معروف ترین شیرین کننده های مصنوعی عبارتند از آسپارتام، پتاسیم آسه سولفام، سوکرالوز و ساخارین. در صورتی که هر کدام از این مواد بر روی برچسب غذاهای شیرین وجود داشت از خرید آن خودداری کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا نباید از غذاهای حاوی شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنید.

افزایش وزن تنها آغاز این سوال است که چرا نباید از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کرد؟ هر کدام از این شیرین کننده ها علاوه بر افزایش اشتها دارای ترکیبات بعضا خطرناکی هستند. به عنوان مثال آسپارتام، سم شیرین مزه ای است که ساختار غیر طبیعی آن، بدن شما را مجبور به پردازش متفاوتی از اسیدهای آمینه موجود در خود می کند.

مضرات شیرین کننده های مصنوعی در غذاهای فرآوری شده
مضرات شیرین کننده های مصنوعی

اسیدهای آمینه در آسپارتام به معنای واقعی کلمه به سلول های بدن حمله می کنند. این مواد حتی می توانند از سد خونی مغزی عبور کرده و خود را آماده برای حمله به سلول های مغز کنند. این ماده می تواند منجر به یک نوع از تحریک سلولی سمی، به نام excitotoxicity شوند این تحریک شبیه به فرمول شیمیایی MSG ( مونوسدیم گلوتامات ) است.

علاوه بر این، بیماری های التهابی روده ممکن است با مصرف منظم از شیرین کننده های مصنوعی بدتر شوند. به عنوان مثال، سوکرالوز، یکی از محبوب تریت شیرین کننده های مصنوعی، می تواند آنزیم های فعال گوارشی را تغییر داده و مانع از عملکرد درست روده شود.

پژوهش های قبلی نیز نشان داده است که سوکرالوز می تواند تا ۵۰ درصد از فلورا مفید روده ( باکتری های مفید روده ) را از بین ببرد. تمام این مضرات در حالی اتفاق می افتند که شما می خواهید برای اجتناب از خوردن قند و فروکتوز به محصولات رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی پناه ببرید. پس مراقب مضرات شیرین کننده های مصنوعی باشید.