مضرات غذاهای آماده با فروکتوز بالا

فروکتوز یکی از سوخت های اصلی بدن است. این ماده، قند مفید بدن شناخته می شود که میزان کافی از آن می تواند باعث کاهش ترشح انسولین شود. اما میزان زیاد این ماده می تواند خطراتی نیز به همراه داشته باشد. مواد غذایی آماده یکی از گزینه هایی است که می تواند حاوی میزان زیادی از فروکتوز باشد. در ادامه می توانید مضرات ناشی از مصرف فروکتوز بالا در مواد و غذاهای آماده را مطالعه نمایید.

مضرات فروکتوز بالا

فروکتوز در درجه اول توسط کبد متابولیزه می شوند، در واقع کبد تنها اندامی است که این ماده را حمل می کند. به همین دلیل معمولا مضرات میزان بالای فروکتوز را با مصرف الکل و سایر مواد سمی مقایسه می کنند. میزان مصرف بیش از حد این ماده درست مانند الکل به طور مستقیم به چربی متابولیزه می شود و در سلول های چربی بدن ذخیره می شود. ذخیره این چربی منجر به نقص در عملکرد میتوکندری، ابتلا به چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی می شود.

مضرات غذاهای آماده با فروکتوز بالا
فروکتوز بالا

پس مصرف بیش از حد این ماده می تواند کبد، بزرگترین غده بدن را از کار بیاندازد. اما چه میزان از این ماده در طول روز استاندارد است و چقدر باید استفاده کرد؟ متخصصان توصیه می کنند میزان مصرف عادی و مناسب از فروکتوز در طول روز نباید بیش از ۲۵ گرم باشد. اما نکته مهم این است که شما باید ۱۵ گرم از این ۲۵ گرم را از میوه ها به دست آورید پس به طور مثال خوردن یک ماده غذایی آماده که ۲۰ گرم فروکتوز دارد، تنها ۵ گرم برای شما باقی خواهد گذاشت این در حالی است که شما در غذاهای معمول خود حداقل ۱۰ گرم فروکتوز مصرف می کنید پس در این شرایط شما ۵ گرم بیش از حد معمول از این ماده استفاده کرده اید. این ۵ گرم فروکتوز اضافی معادل ۵ گرم چربی و آسیب های دیگر کبدی است.

۱۵ گرم فروکتوزی که باید از میوه ها دریافت کنید معادل ۲ عدد موز یا یک سوم فنجان کشمش و یا دو خرما است. اما به یاد داشته باشید در حالی بخواهید این ۱۵ گرم را از خوردن نوشابه به دست آورید تنها باید ۶۰ گرم نوشابه مصرف کنید این در حالی است که یک لیوان ۳۴۰ گرمی نوشابه که معمولا در یک وعده مصرف می شود، ۴۰ گرم قند دارد که نیمی از آنفروکتوز است.