مضرات و خواص سرکه سیب

سرکه سیب، از تخمیر سیب له شده به دست می آید و حاوی مواد معدنی مثل پتاسیم، کلر، سدیم، منیزیم، آهک، گوگرد، آهن، فلوئور وسیلیسیوم می باشد. از این ماده پر خاصیت خواص درمانی بسیاری دارد. در این مطلب به بررسی مضرات و خواص سرکه سیب خواهیم پرداخت.

خواص سرکه سیب

مطالعات متعدد نشان داده اند که سرکه سیب، ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. این می تواند یک مزیت برای افراد مبتلا به دیابت باشد. برخی از انواع سرکه سیب نیز نشاط و انرژی بخش هستند. در طب سنتی نیز برای کاهش وزن از این ماده ارزشمند استفاده می شد. کابردهای دیگری از سرکه سیب نیز در بین مردم رواج دارد. گاهی از سرکه سیب برای کاهش التهاب واژن و گاهی نیز برای سم زدایی از کبد و بدن استفاده می کنند. سرکه سیب فوایدی نیز برای پوست داشته و سلامت آن را تضمین می کند. البته هیچ کدام از این کابردهای سنتی در طب جدید نه رد شده و نه کاملا پذیرفته شده است.

در مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی شواهدی وجود دارد که این سرکه ممکن است کلسترول و فشار خون را پایین تر آورده و در کند کردن رشد برخی از سلولهای سرطانی کمک کننده باشد. با این حال، این تحقیق تنها در مراحل اولیه است به همین خاطر هنوز خیلی زود است که بگوییم نتایج مشابهی در افراد دیده می شود.

چقدر سرکه سیب استفاده کنیم؟

از آنجا که مصرف این سرکه درمان اثبات نشده است، هیچ توصیه رسمی در نحوه استفاده از آن وجود ندارد. برخی از افراد ۲ قاشق چای خوری یا بیشتر از سرکه را با یک لیوان آب میوه و یا آب معمولی مخلوط کرده و به صورت روزانه استفاده می کنند. اما میزان دقیقی برای مصرف وجود ندارد.

مضرات و خواص سرکه سیب
سرکه سیب،

مصرف سرکه سیب چه خطراتی دارد؟

در صورتی که از این ماده غذایی به میزان کم و در کوتاه مدت استفاده کنید خطراتی جانبی را برای شما در بر ندارد. اما دوز زیاد و طولانی مدت از این ماده می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال خوردن سرکه سیب طبیعی می تواند مینای دندان را دچار آسیب کرده و موجب ساییده شدن آن شود. این ماده به دلیل اسیدی بودن گاهی موجب سوزش شدید گلو و دهان نیز می شود. زنان مبتلا به پوکی استخوان باید با احتیاط از سرکه سیب استفاده کنند. زیرا مصرف مداوم سرکه می تواند تراکم استخوان را کاهش دهد. کاهش سطح انسولین در بدن یکی از عملکردهای سرکه است پس افراد مبتلا به دیابت حتما با توصیه و مشورت پزشک از آن استفاده کنند. افرادی که از ملین ها، دیورتیک ها و دارویی برای بیماری های قلبی و دیابت استفاده می کنند نیز قبل از استفاده از سرکه سیب به عنوان یک مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنند.