مضرات چربی ترانس مصنوعی در غذاهای فرآوری شده

خوردن غذاهای فرآوری شده از نظر متخصصان تغذیه، به دور از هر فایده ای که برای بدن دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود. این مواد غذایی، به دلیل وجود مواد اولیه مضر که در خود جای داده اند، علاوه بر این که موجب اضافه وزن می شوند مضرات دیگری نیز برای بدن دارند. به عنوان مثال پزشکان معتقدند که ارزش غذایی و فواید یک تکه ماهی تازه در مقابل چند تکه ماهی فرآوری شده چندین برابر است. همین مهم هم باعث شد تا ما در سلسه مطالبی به معرفی ۷ نوع از بدترین مواد اولیه در غذاهای فرآوری شده بپردازیم. اگر بر روی برچسب مواد غذایی، هر کدام از این مواد را دیدید، حتما از خرید آن، اجتناب کنید. در این مطلب می توانید مضرات چربی ترانس مصنوعی در غذاهای فرآوری شده را مطالعه نمایید. شما می توانید در مطالب دیگر مجله پیام سلامت با مضرات سایر مواد اولیه موجود در این غذا ها نیز آشنا شوید.

مواد اولیه مضر در غذاهای فرآوری شده

مضرات چربی ترانس مصنوعی

چربی ترانس مصنوعی در غذاهایی که حاوی روغن نباتی هیدروژنه هستند یافت می شود. تنقلاتی مانند کراکر، چیپس، پفک و بسیاری از محصولات پخته شده با روغن، حاوی این ماده خطرناک می باشند. چربی ترانس مصنوعی یکی از عوامل شناخته شده و مهم ترویج التهاب است. این ماده همچنین می تواند عوارض بسیاری از بیماری های حاد و مزمن دیگر را نیز بیشتر کند.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد مشخص گردید که زنان یائسه ای که از چربی ترانس مصنوعی استفاده می کنند خطر سکته مغزی ایسکمیک در آنها ۳۰ درصد بیشتر از سایر افراد است. همچنین این ماده خطرناک می تواند با موارد زیر نیز مرتبط باشد:

مضرات چربی ترانس مصنوعی در غذاهای فرآوری شده
مضرات چربی ترانس مصنوعی
  • سرطان: چربی ترانس مصنوعی می تواند در کار آنزیم های بدن که در حال مبارزه با سلول های سرطانی هستند اختلال ایجاد کنند.
  • دیابت: این ماده در کار گیرنده های انسولین در غشای سلولی دخالت دارد.
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن: چربی ترانس پاسخ ایمنی بدن را کاهش می دهد.
  • مشکلات باروری: یکی دیگر از مضرات چربی ترانس مصنوعی این است که با دخالت در آنزیم مورد نیاز برای تولید هورمون های جنسی، کار این آنزیم ها را مختل می کنند.
  • بیماری های قلبی: چربی ترانس در ابتلا به بیماری های قلبی نقش مهمی را ایفا می کند.

مصرف این ماده به هیچ وجه حد استانداردی ندارد. شما باید تا جایی که می توانید از خوردن این ماده خرناک ولو به میزان بسیار کم.