مضرات کراتینه کردن مو و ۶ جایگزین طبیعی برای آن

بیشتر ما وقتی آسیبی بر اثر رنگ کردن مکرر مو یا آسیب های دیگر را شاهد هستیم، اولین چیزی که برای درمان به ذهنمان می رسد کراتیه کردن مو است. هیچ کس نمی تواند انکار کند که این روش درمانی می تواند حداقل به مدت چند ماه ظاهر موها را مرتب نگه دارد. اما این روش زیاد هم خالی از معایب نیست. بنابراین ما تصمیم گرفته ایم تا در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مهمترین مضرات کراتینه کردن مو برای سلامتی و ۶ روش جایگزین برای آن بپردازیم.

کراتین چیست؟ کراتین پروتئینی است که مو، ناخن و پوست شما را تشکیل می دهد. درمان کراتینه به منظور صاف کردن فولیکول های مو آسیب دیده است و موهای مجعد را ابریشمی می کند. از دور به نظر می رسد این درمان کاملا خوب است. اما زمانی که متوجه شوید که بسیاری از مواد کراتینه که برای این کار استفاده می شود حاوی مقدار زیادی فرمالدئید هستند، حتما نظرتان عوض می شود. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها مانند کشورهای اتحادیه اروپا و کانادا، به دلیل مضرات کراتینه کردن مو استفاده از آن را ممنوع کرده اند.

در ایالات متحده استفاده از این روش ممنوع نیست. اما اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای فدرال (OSHA) هشدار های لازم را در مورد مضرات کراتینه کردن مو ارائه کرده و یک سایت اطلاعاتی فقط برای درمان به این روش ایجاد کرده است. این داستان از آنجا شروع شد که بسیاری از مشتریان و سالن داران در مورد مواجهه با فرمالدئید شکایت های متعددی را به اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای فدرال ارائه کردند. به همین منظور OSHA پس از بررسی و آزمایش هوا، متوجه شد که سطح فرمالدئید در هوای سالن های زیبایی به دلیل استفاده از محصولات صاف کننده مانند کراتینه بالا است.

کراتین چیست؟

برای انسان کراتین به عنوان پروتئین ساختاری فیبری در مو، ناخن و سلول های اپیتلیال موجود در لایه های بیرونی پوست تعریف شده است. برای حیوانات، تعریف کراتین یکسان است. اما در حیوانات این ماده می تواند در قسمت هایی مانند سم، شاخ، پشم و پرها نیز وجود داشته باشد. یک تعریف ساده تر این است که کراتین یک ساختار ضروری برای مو، ناخن و پوست ما است. برخی از انواع کراتین نیز فعالیت های سلولی حیاتی مانند تولید پروتئین و رشد سلولی را تنظیم می کنند.

دو نوع پروتئین کراتین وجود دارد: آلفا کراتین و بتا کراتین. کراتین موجود در پوست و مو ما آلفا کراتین است. ویژگی شناسایی کراتین، وجود مقادیر زیادی از سیستئین، اسید آمینه حاوی گوگرد است. حدود ۱۴ درصد از موی انسان از سیستئین تشکیل شده است. یکی دیگر از انواع مواد آلی شناخته شده که با سختی بافت کراتینیزه شده مطابقت دارد کیتین است. کیتین باعث می شود تا اسکلت خارجی خرچنگ دریایی، میگو و حشرات، شکل بگیرد. کراتین یک بلوک ساختمان قوی و اساسی برای صاف نگه داشتن مو است.

مضرات کراتینه کردن مو

آیا درمان کراتین برای موهای شما مناسب است؟

کراتینه کردن مو، یک روش صاف کردن نیمه دائمی مو است که به صورت موقت انجام می شود. این روش باید در سالن زیبایی و تحت نظر متخصص انجام شود و کل فرآیند آن با توجه به اندازه مو، ۹۰ دقیقه یا بیشتر طول می کشد. اثرات صاف کردن به این ترتیب معمولا حدود سه ماه داوم دارد. مهم است که توجه داشته باشید که اگر موهای صافی دارید، نباید از کراتین درمانی استفاده کنید. اکثر افرادی که کاندیدای ایده آل برای درمان با کراتین هستند، دارای موهای فر و ضخیم می باشند.

اصلی ترین شکایت و نگرانی در مورد مضرات کراتینه کردن مو این است که بسیاری (نه همه) از محلول های استفاده شده برای این کار حاوی فرمالدئید و یا مواد تشکیل دهنده فرمالدئید هستند. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان و برنامه ملی سم شناسی، فرمالدئید را به عنوان یک ماده سرطان زا برای انسان معرفی کرده است. طبق گفته های جین هوولیان، می توان این گونه برداشت کرد که مضرات کراتینه کردن مو بسیار معتبر و گسترده است.

در این مصاحبه آمده است که:

“ما ۴۱ سالن برتر را مورد بررسی قرار دادیم و دریافتیم که تقریبا همه آنها از کراتینه مو استفاده می کنند. ضمن این که به صنعت ساخت مواد کراتینه نیز نگاهی داشته ایم و واقعیت این است که در صورت استفاده از کراتینه، قطعا فرمالدئید آزاد می شود.”

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، فقط بوی فرمالدئید می تواند گلو درد، سرفه، خارش چشمان و خونریزی بینی ایجاد کند. متخصصان CDC همچنین می گویند:

“فرمالدئید باعث ایجاد سرطان می شود. بیشترین نگرانی ها در مورد سرطان بینی و گلو است. تحقیقات علمی هنوز نتوانسته اند که میزان فرمالدئیدی که می تواند باعث سرطان شود را تعیین کنند. با این حال، هر چه سطح و زمان قرارگیری در معرض این ماده بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است. قرار گرفتن در معرض فرمالدئید، حتی اگر علائم خفیفی به وجود آورد، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.”

علاوه بر قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به سرطان، یکی دیگر از مضرات کراتینه کردن مو آسیب به سیستم عصبی مرکزی است که ممکن است علائم زیر را به وجود آورد:

  • سردرد
  • افسردگی
  • تغییرات خلقی
  • بی خوابی
  • تحریک پذیری
  • کمبود توجه
  • اختلال در مهارت، حافظه و تعادل

علاوه بر فرمالدئید که در مواد کراتینه وجود دارد، اتو مویی که برای این کار استفاده می شود دمایی بالاتر از ۴۵۰ درجه دارد. این نوع گرما به خصوص برای کسانی که موهای ظریفی دارند خطرناک است. بنابراین ریزش مو بعد از استفاده از این روش می تواند طبیعی باشد. بنابراین قبل از انجام کراتینه مو به خصوص وقتی که روش های طبیعی زیر برای این کار وجود دارد، به مضرات و خطراتی که برای سلامتیتان دارد فکر کنید.

۶ روش جایگزین به جای کراتینه مو

۶ روش بسیاری جذاب و طبیعی که می توانید به جای کراتینه استفاده کنید به شرح زیر است. این روش های نیز ظاهر موهایتان را تقویت می کنند با این تفاوت که در آن ها خبری از مضرات کراتینه کردن مو نیست.

بهبود رژیم غذایی

کارشناسان معتقدند که آن چه می خورید بر روی مو و پوستتان منعکس می شود. به گفته David Babaii، طراح مشهور مو در لس آنجلس، “کلید داشتن موهای درخشان و پوست زیبا رعایت یک رژیم متعادل است که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه می باشد.”

همچنین لازم است مطمئن شوید که مقدار زیادی غذاهای پروتئینی در رژیم غذایی شما گنجانده شده است. چرا این کار برای سلامتی مو مفید است؟ موهای شما به طور عمده از پروتئین (کراتین) تشکیل شده است، بنابراین برای تولید و حفظ شادابی موها نیاز به مصرف پروتئین دارید.

علاوه بر پروتئین، باید به اندازه کافی آهن، ویتامین E و مواد معدنی مانند سلنیوم، مس و منیزیم نیز دریافت کنید تا موهای سالمی داشته باشید.

کراتینه طبیعی

درمان کراتینه به کمک مواد شیمیایی تنها راه موضعی برای بهره مندی از کراتین نیست. با خرید شامپوهای طبیعی و نرم کننده های حاوی کراتین نیز می توانید موهایتان را افزایش دهید. با استفاده مرتب از این محصولات که غنی از کراتین هستند، می توانید از مزایای ترمیمی آن ها بدون ایجاد خطر برای سلامتیتان بهره مند شوید.

ماسک مو خانگی

آیا به دنبال انجام کراتینه هستید، اما از مضرات کراتینه کردن مو وحشت دارید؟ دستور العمل های بسیار جذابی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید ماسک های تغذیه کننده مو تهیه کنید. این ماسک ها ممکن است نیاز به استفاده مکرر داشته باشند اما کاملا ایمن هستند.

  • ماسک مو طبیعی کراتینه: شامل روغن آرگان یا جوجوبا، آووکادو، روغن نارگیل و بیوتین مایع است.
  • ماسک ژلاتین برای موهای آسیب دیده: یکی از ویژگی های ژلاتین این است که این ماده حاوی پروتئین عالی برای سلامت پوست و مو می باشد.

می توانید ترکیبی از منابع رطوبت زا مانند روغن زیتون، عسل یا آووکادو را با منابع پروتئینی مانند تخم مرغ، ژلاتین یا ماست مخلوط کرده و به عنوان ماسک از آن ها استفاده کنید. تمام این مواد، هم مقرون به صرفه هستند و هم کاملا در دسترس.

روغن آرگان

اگر موهای خشک و شکننده ای دارید، یک بار در هفته با روغن آرگان آن ها را ماساژ دهید. کافی است ۱۰ قطره روغن آرگان را در دست ریخته و با مالیدن دست ها به هم آن ها را گرم کنید. سپس آن را به ساقه و ریشه موها بمالید. با یک کلاه رنگ موها را بپوشانید و تا صبح صبر کنید. گرمای طبیعی بدن باعث می شود که روغن جذب مو شود. اگر  شوره یا خشکی پوست سر دارید این درمان را دو بار در هفته به مدت ۲ هفته انجام دهید.

روغن های طبیعی

بسیاری از روغن های طبیعی می توانند شادابی و طراوت را به موها باز گردانند. اما ترکیب روغن رزماری و روغن چوب سدر بیش از هر روغن دیگری برای کراتینه و صاف کردن مو مفید هستند.

روغن نارگیل

موها به راحتی از گرمای بیش از حد آسیب می بینند. خوشبختانه، روغن نارگیل برای حفاظت از موها بسیاری عالی است. روغن نارگیل می تواند از شکستگی مو جلوگیری کند. علاوه بر این، روغن نارگیل یک درمان عالی برای صاف کردن موها مجعد است. ۱/۴ قاشق چای خوری از این روغن را گرم کنید. سپس آن را به ساق مو بمالید. مدت زیادی طول می کشد تا این روغن جذب شود. اما بعد از جذب شدن موها را نرم و لطیف می کند.

اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن مضرات کراتینه کردن مو

اگر می خواهید از فرمالدئید موجود در محصولات مراقبت از مو اجتناب کنید، از محصولاتی استفاده نکنید که حاوی مواد زیر باشند:

  • فرمالین
  • آلکالوئید فرمیک
  • پارافرم
  • متیلن گلیکول
  • متیلن اکسید
  • methanal
  • oxomethane
  • oxymethylene

علاوه بر این، OSHA هشدار می دهد که مواد شیمیایی مانند اسید تینونیکیک که به نام تیازولیدین کربوکسیلیک اسید نیز شناخته می شود، می توانند فرمالدئید را به علت شرایط خاصی مانند فرآورده هایی که در طول روند صاف کردن مو موثر هستند، آزاد کنند.

اگر پسوریازیس یا درماتیت سبوره دارید قبل از کراتینه کردن مو حتما با پزشک مشورت کنید. ضمن این که همیشه قبل از استفاده از روغن های ذکر شده در بالا مقداری از آن را روی پوست آرنج تست کنید تا مطمئن شوید به آن ها حساسیت ندارید.