معرفی برخی بیماری های زبان

زبان یکی از اعضای اصلی بدن است که نقش مهمی را در چند دستگاه مهم بدن مانند دستگاه گوارش و … ایفا می کند. اما هرگز به آن میزان که نقشش پر رنگ است به زبان و بیماری های زبان توجه نمی کنیم. بیایید امروز در مورد این عضو بدن بیشتر صحبت کرده و با برخی از بیماری های زبان آشنا شویم.

بیماری های زبان

برفک

این بیماری ناشی از عمل تخمیر در دهان است. برفک در بزرگسالان شایع تر است اما در نوزادان نیز امکان ابتلا وجود دارد. تضعیف سیستم ایمنی بدن، آنتی بیوتیک، دیابت، برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدهای استنشاقی می تواند یک فرصت برای ایجاد برفک بر روی زبان ایجاد کند.

معرفی برخی بیماری های زبان
بیماری های زبان

سیاه و سفیدی پرز دار زبان

این بیماری بدون درد زمانی رخ می دهد که باکتری ها مدت زمان زیادی در دهان شما زندگی و رشد کرده اند. مانند تصویر زیر این بیماری موجب سیاه و سفید شدن زبان و پرز دار و برجسته شدن آن می شود. علل این بیماری می تواند شامل استفاده از آنتی بیوتیک، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن، نوشیدن مقدار زیادی چای یا قهوه و عدم تولید بزاق کافی در دهان باشد. این بیماری دارای درمان های دارویی است اما مسواک زدن روی زبان نیز می تواند موجب بهبود بیماری گردد.

معرفی برخی بیماری های زبان
بیماری های زبان

لیکن پلان دهانی

جوش های دانه ای نادری است که به شکل تکه های سفید و قرمز براق در دیواره دهان و یا روی زبان شکل می گیرد. تا کنون هیچ علت مشخصی برای این بیماری یافت نشده است. لیکن پلان خفیف هیچ درمان نیاز ندارد. ولی در صورت همراه بودن با درد و زخم، می توان آن را با دارو خوراکی و موضعی درمان کرد. لیکن پلان دهانی می تواند مزمن باشد تا جایی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. لیکن پلان همچنین می توانند پوست، سر، ناخن و اندام تناسلی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

معرفی برخی بیماری های زبان
بیماری های زبان

زبان جغرافیایی

این بیماری را حالتی گویند که در آن برجستگی هایی بر روی زبان ایجاد می کند به طوری که با لمس آنها این برجستگی های مانند نقشه جغرافیایی حس می شود. این بیماری معمولا نیاز به درمان ندارد و خطرناک نیست. در صورتی که با درد زیادی همراه بود با خوردن مسکن و داروهای ضد التهاب می تواند درد را کاهش داد.

معرفی برخی بیماری های زبان
بیماری های زبان

سرطان دهان

زخم های دهان که از بین نمی رود، بی حسی غیر قابل توضیح در صورت، دهان، یا گردن، مشکلات جویدن، صحبت کردن یا بلع از علائم سرطان دهان هستند. علل این بیماری شامل کشیدن سیگار و استفاده از توتون بدون دود، نوشیدن مشروبات الکلی و داشتن سابقه خانوادگی از این نوع سرطان می باشد. سرطان دهان به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV مرتبط است. سرطان دهان می تواند با تشخیص به موقع درمان شود.