داروهای بیماری عروق محیطی (PVD)

داروهای بیماری عروق محیطی زمانی کاربرد دارند که تنها تغییر در سبک زندگی، بخصوص در شیوه تغذیه و فعالیت، برای کنترل بیماری کافی نباشد. در این حالت پزشک داروهایی را برای بیمار تجویز می کند.

داروهای بیماری عروق محیطی شامل داروهای ضد پلاکت، داروهای کاهنده کلسترول، داروهای افزایش جریان خون و داروهای کنترل فشار خون، هستند. در این مطلب پیام سلامت به معرفی این گروه ها می پردازیم.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره بیماری های قلبی

داروهای ضد پلاکت بیماری عروق محیطی

این داروها از جمله آسپرین و کلوپیدوگرل با کاهش پلاکت خون، خطر لخته شدن خون را کاهش می دهند. برای این بیماران و با هدف لخته نشدن خون آسپرین را با دوز پایین و به مدت نامحدود، تجویز می کنند. این دارو در کاهش خطر سکته قلبی و مغزی موثر است.

کلوپیدوگرل یا (پلاویکس) نیز یک دارو جاگیزین آسپرین است؛ که در افرادی که دارای حساسیت به آسپرین هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

در نهایت داروهای ضد پلاکت جهت جلوگیری از انسداد عروق خون پس از آنژیوپلاستی یا عمل جراحی بای پس مورد ساتفاده قرار می گیرند.

داروهای ضد انعقاد بیماری عروق محیطی

داروهای ضد انعقاد از جمله هپارین و وارفارین (کومادین، Jantoven) همانطور که از نامشان پیداست عملکرد ضد انعقادی داشته و مانع از انعقاد خون (لخته شدن خون) می شوند. این داروها گاهی برای افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی تاجویز می شود. اما به طور معمول میزان تجویز آن بسیار کمتر از داروهای ضد پلاکت است.

داروهای کاهنده کلسترول بیماری عروق محیطی

این داروها که در طبقه بندی استاتین ها قرار می گیرند؛ در مطالعات بالینی بسیاری در زمینه بیماری عروق میحطی مورد سنجش قرار گرفته اند. این داروها می توانند خطر عمله قلبی و مغزی را تا حدود زیادی کاهش داده و تداوم زندگی در بیماران مبتلا به آترواسکلروز را ممکن سازد.

استاتین ها همچنین در کاهش سرعت پیشرفت بیماری عروق محیطی و تصلب شرائن، موثر هستند.

سیلوستازول (پلتال) در بیماری عروق محیطی

این دارو بیمار را قادر می سازد تا فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال بیمار می تواند فاصله بیشتری را بدون توقف راه برود. سیلوستازول با اتساع عروق و افزایش جریان خون و در نتیجه اکسیژن رسانی بهتر به دست و پا، موجب این عملکرد می شود.

این دارو برای برخی بیماران که تغییر در شیوه زندگی و ورزش در آن ها بی اثر است تجویز می شود. عوارض جانبی خفیف شامل سردرد، سرگیجه و اسهال، ممکن است توسط این دارو ایجاد شود.

در نهایت تجویز این دارو برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به دلیل ایجاد خطر مرگ، ممنوع است.

پنتوکسی فیلین (Pentoxyl، Trental) در بیماری عروق محیطی

این دارو با بهبود جریان خون به اندام ها با کاهش گرانروی (چسبندگی) خون، جریان خون را قادر می سازد تا با کارآمدی بیشتر حرکت کند. عوارض جانبی این دارو کمتر از سلوستازول است؛ اما مزایای آن ضعیف تر بوده و مزایای آن در مطالعات رسمی ثابت نشده است.

داروهای کنترل فشار خون در بیماری عروق محیطی

وظیفه این داروها کنترل فشار خون است. فشار خون می تواند خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را افزایش دهد. و این داروها با هدف دفع این خطر از طریق کنترل فشار خون تجویز و مصرف می شوند.