معرفی داروی ترازودون Trazodone

ترازودون از مجموعه داروهای ضد افسردگی است؛ که به صورت قرص، شربت و کپسول، مصرف می شود. ترازودون را به طور معمول و بسته به وضعیت بیمار ۱ الی ۳ وعده در روز، به همراه غذا مصرف می کنند. در واقع دوز شروع مصرف ترازودون ۱۵۰ میلی گرم است؛ که در بزرگسالان تا ۶۰۰ میلی گرم قابل افزایش می باشد.

معمولا قرص های ترازودون در وزن های ۵۰، ۱۰۰، ۱۵۰ و ۳۰۰ میلی گرمی عرضه می شود.

این دارو همچنین در درمان رفتارهای پرخاشگرانه، فوبیا و ترس از مکان های شلوغ، حملات هراس و ترک اعتیاد به کوکائین نیز مصرف می شود.

آثار این دارو طی چند روز پس از مرف نمایان می شود و طی چند هفته مصرف منظم آثار مفید آن کامل می گردد. همچنین مهم است که بدانید در صورت قطع مصرف ناگهانی این دارو آثار جانبی آن طی ۲۴ ساعت پس از توقف مصرف نمایان است. و اگر طول دوره مصرف زیاد بوده باشد آثار جانبی آن می تواند تا ۶ هفته پس از قطع مصرف نیز ادامه داشته باشد.

ترازودون را باید در جای خشک و خنک (دمای محیط) و در ظرفی دربسته نگهداری کرد.

این دارو بر روی انتقال دهنده های عصبلی از جمله نوراپی نفرین، دوپامین، سرتونین و استیل کولین، اثر می گذاردغ و فعالیت آن ها را در پایانه های عصبی مهار می کند.

نکات مهم مصرف ترازودون

مصرف این دارو را بدون اجازه پزشک و به دلیل عوارض جانبی ان متوقف نکنید. مگر اینکه دچار دانه های پوستی شدید. که در این صورت بهتر است مصرف دارو را متوقف کرده و مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

همچنین با توجه به نوع دارو و شرایط شما، تا زمانی که از عمکلکرد داروی روی بدن تان مطمئن نشده اید؛ از انجام کارهای حساس مثل رانندگی پرهیز کنید. چراکه ترازودون می تواند باعث خواب آلودگی شود.

همچنین در صورت ابتلا به صرع و نیز بیماری های کلیه، کبد و قلب (همینطور اگر به تازگی دچار حمله قلبی شده اید.) بهتر است موضوع را پیش از آغاز مصرف با پزشک خود در میان بگذارید.

در نهایت این دارو را بهتر است همراه با وعده های غذایی مصرف کنید.

عوارض جانبی ترازودون

شایع ترین عارضه ترازودون خواب آلودگی است. همچنین تاری دید، اختلال حافظه، اسهال، یبوست، سردرد، سرگیجه، تشنج و خشکی دهان نیز در مواردی از مصرف این دارو دیده شده است. و در نهایت در موارد نادر نعوذ (راست شدن) طولانی مدت و دردناک آلت تناسلی مردان نیز در این زمینه مشاهده شده است.

در موارد بسیار نادرتر، تضعیف سیستم ایمنی بدن، تب، لرزش بدن، توهم، درد بازو و شانه، درد در قفسه سینه، گرفتگی عضلانی، لکنت زبان و نیز آریتمی قلبی، می تواند از عوارض ترازودون باشد.

تداخل دارویی ترازودون

ترازودون اثر داروهای ضد تشنج را کاهش می دهد.

همچنین مصرف همزمان این دارو با داروهای دارای مهار کننده مونو آمینو اکسیداز (MAOIs) می تواند عوارض جدی ای داشته باشد.

و در نهایت مصرف این دارو با داروهای آرام بخش می تواند اثرات آرام بخش ها را تشدید نماید.