معرفی داروی تیبولون Tibolone یا لیویال

تیبولون یک داروی زنانه است که نقش هورمون های جنسی زنانه را در بدن بازی می کند. این دارو که معمولا به شکل قرص ارائه می شود؛ بیشتر در جهت جلوگیری از مشکلات یائسگی، بخصوص پوکی استخوان ناشی از یائسگی مصرف می شود. همچنین تیبولون می توان تعریق بیش از حد و گرگرفتگی ناشی از یائسگی را نیز کاهش دهد.

از آنجا که تیبولون اثر مثبتی بر دانسیته استخوان و مارکرها دارد می تواند جایگزین مناسبی برای HRT در زنانه یائسه باشد. در مطالعه ای که در دانشکده مامایی دانشگاه تربیت مدرس تهران انجام شد. ۱۲۹ زن در سه گروه و به مدت ۶ ماه مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت نتیجه بر مفید و موثر بودن درمان پوکی استخوان ناشی از یائسگی با تیبولون صحه گذاشت.

مزیت تیپولون بر سایر داروهای مشابه این است که این دارو بر خلاف غالب درمان های جایگزین، نیازمند مصرف دوز مشخصی از هورمون جنسی زنانه یا همان پروژسترون نیست. و در نتیجه عوارض بسیار کمتری داشته و بعد زا قطع مصرف دارو فرد را دچار خونریزی نمی کند.

این دارو در بزرگسالان به طور متوسط روزانه یک وعده و هر وعده ۲٫۵ میلی گرم مصرف می شود. اثر تیبولون پس از چند هفته با بهبود علائم مشکل زا، خود را نشان می دهد. و چند روز پس از صمرف نیز علائم آن در بدن باقی می ماند.

از نظر علمی تیبولون نوعی استروئید سنتتیک است که می تواند نقش هورمون های زنانه را در بدن تقلید کند.

نکات مصرف تیبولون

تیبولون را در ظرف در بسته و در جای خشک و خنک و دور از نور نگهداری نمایید.

مصرف این دارو خطر خاصی ندارد و اگر تعداد زیادی از آن با هم بلعیده شود ممکن است شما را دچار درد معده کند.

البته اگر دچار بیماری های صرع، بیماری های کبد و کلیه و بیماری قلبی و میگرن هستید؛ بهتر است پیش زا مصرف مووضع را با پزشک در میان بگذارید.

و نکته مهم اینکه مصرف تیبولون را بدون تجویز پزشک متوقف نکنید و در صورت مصرف بلند مدت بهتر است به طور منظم و دوره ای مورد بررسی و معاینه پزشک قرار بگیرید.

مصرف منظم این دارو از اهمیتی خصای برخوردار است. سعی کنید همیهش و در ساعت مشخصی آن را مصرف کنید. همچنین اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید؛ بهتر است فورا آن را مصرف کنید. مگر اینکه زمان باقی مانده تا دوز بعدی از زمان فراموش کردن دوز قبلی، کمتر باشد. به زبان ساده شما نباید به دلیل فراموش کردن هر دوز، دوز بعدی را دو برابر کنید.

مصرف تیبولن بهتر است حداقل ۱۲ ماه پس از آخرین دوره قاعدگی ماهیانه آغاز شود. چراکه مصرف زودتر از این هنگام می تواند تشدید خونریزی شود.

عوارض تیبولون

رشد بیشتر مو، سردرد، سرگیجه، ناراحتی معده، جوش، یرقان، تورم مچ پا و افزایش وزن شایع ترین عوارض جانبی احتمالی این دارو هستند. هرچند تمامی این موارد به ندرت رخ می دهند. اما چنانچه دچار این عوارض به صورت حاد شدید؛ بهتر است با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

این دارو برای زنان شیرده و باردار و نیز کودکان تجویز نمی شود.

تداخل دارویی تیبولون

این دارو با برخی داروهای ضد تشنج، از جمله کاربامازپین، پریمیدون، فنی توئین و فنوباربیتون، تداخل دارد؛ و مصرف هم زمان آن می تواند موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و با پایین آورن مقدار دارو در خون، اثرگذاری آن را کاهش دهد. ریفامپسین نیز دقیقا به همین شکل با تیبولون تداخل دارد.

همچنین وارفارین که یک داروی ضد انعقاد است؛ در صورت مصرف همزمان با این دارو، اثراتش تشدید می گردد.