معرفی قرص سیلدنافیل Sildenafil

سیلدنافیل قرصی است آبی رنگ که در درمان اختلالات نعوظ در مردان کاربرد دارد. این قرص که معمولا در اندازه های ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرمی تجویز می شود؛ می تواند به طور موقت در یک رابطه جنسی مسئله اختلال نعوظ را در مردان حل کند. در حال حاضر سیلدنافیل داروی استاندارد اختلال نعوظ شناخته می شود.

البته این دراو در ردمان فشار خون بالای شریانی نیز گاها مورد تجویز قرار می گیرد. و جالب است که بدانید در ابتدا هدف از ساخت آن درمان این بیماری بود؛ و سفت شدن آلت تناسلی از عوارض ناشناخته آن محسوب می شد.

این دارو اولین بار در سال ۱۹۹۸ ارائه شد و خیلی زود به برترین و پر مصرف ترین داروی حل این مشکل تبدیل شد. به طوری که با وجود عوارض جانبی گوناگون، حتی به عنوان یک افزایش دهنده توان جنسی در افراد سالم نیز مورد استفاده قرار گرفت. هرچند این کار را به شما توصیه نمی کنیم.

در واقع سیلدنافیل نام علمی قرصی است که در بازار به نام ویاگرا شناخته شده است. این قرص را باید ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت قبل از ارتباط جنسی مصرف کرد و اثار آن تا ۴ ساعت و گاهی بیشتر در بدن فرد باقی می ماند.

این دارو به سرعت و از طریق دستگاه گوارش جذب می شود. و از طریق کبد و کلیه دفع می گردد.

به زبان ساده سیلدنافیل به افزایش جریان خون به سمت آلت تناسلی مردانه کمک می کند و از این طریق عمل شق پذیری و ارکشن آلت تناسلی مردانه راحت تر صورت می پزیرد.

نکات مصرف سیلدنافیل

  • مصرف این دارو تنها با تجویز پزشک معالج مجاز است. هرچند که در برخی داروخانه ها بدون نسخه پزشک نیز به فروش می رسد.
  • اثر این دارو در صورت مصرف با غذاهای چرب کاهش می یابد.
  • برای اثر گذاری بهتر و سریع تر قرص سیلدنافیل را با یک لیوان آب سرد و با معده خالی میل کنید.
  • از آنجا که مصرف این دارو انتخابی و قبل از انجام عمل جنسی است. در هر زمان که بخواهید می توانید مصرف آن را متوقف کنید.
  • در اولین مرتبه های مصرف این دارو، بهتر است از انجام کارهای حساس مثل رانندگی پرهیز کنید. تا بتوانید اثر دقیق آن را روی خود بسنجید.
  • افرادی که دچار بیماری های قلبی، سابقه سکته قلبی و مغزی، کم خونی، مالتیپل میلوما، مشکلات کبد و کلیه، مشکلات بینایی، ناهنجاری های آلت تناسلی مردانه و لوسمی هستند؛ بهتر است این دارو را با احتیاط بسیار زیاد و تنها با مجوز پزشک معالج مصرف کنند.
  • این دارو برای درمان مشکل نعوظ در مردان است و مصرف آن در زنان توصیه نمی شود.
  • این دارو موجب افزایش میل جنسی نمی گردد و تنها فرآیند شق پذیری آلت تناسلی مردانه را ساده تر می سازد. بنابراین فرد باید دارای میل جنسی باشد تا این دارو اثرگذاری خود را نشان دهد.
  • مصرف سیلدنافیل در افراد مبتلا به زخم معده و دوازدهه، باید با احتیاط بالا انجام شود.
  • مصرف این دارو در سالماندان باید با دوز کم آغاز شود و کمترین دوز اثر گذار را باید انتخاب کرد.
  • مصرف بیش از یک قرص در روز توصیه نمی شود. و رد صورت مصرف بیشتر احتمال بروز عوراض جانبی بیشتر است.

عوارض جانبی سیلدنافیل

  1. سردرد، سرگیجه، گرفتگی بینی، گرگرفتگی و تاری دید، از شایع ترین آثار مصرف این دارو است که پس از قطع مصرف از بین می رود.
  2. همچنین ایجاد حاله آبی رنگ در بینایی، کاهش ناگهانی شنوایی، سکته قلبی، کاهش دید فشار خون، نبض نامنظم، سکته مغزی، فشار چشم و سفت شدن طولانی مدت آلت تناسلی، از عوارض جانبی بسیار نادرتر و البته خطرناک سیلدنافیل است. در صورت رخ دادن این موارد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  3. تاکنون عوارضی ناشی از مصرف بلند مدت این دارو بدست نیامده است.

تداخل دارویی سیلدنافیل

  • مصرف هم زمان این دارو با داروهای دارای نیترات توصیه نمی شود. چراکه اثرات آن ها را تشدید می کند.
  • همینطور مصرف همزمان با کتوکونازول، اریترومایسین و سایمتیدین، غلظت سیلدنافیل در خون و خواص سمی بودنش را افزایش می دهد.
  • مصرف هم زمان این دارو با سایر داروهای مشابه برای درمان اختلالات نعوظ، از جمله تادالافیل، واردنافیل و… ممنوع است.

نکته: در نهایت فراموش نکنید که سیلدنافیل درمان کننده نیست و راه حلی موقتی برای حل مشکل نعوظ است. از این رو بهتر است برای درمان کامل مشکل خود به پزشک اورولوژی مراجعه کنید.