مقابله با حسادت با ۸ گام موثر و کاربردی

احساس حسادت در روابط بسیار شایع است. با این حال، همه افراد مهارت های مقابله با حسادت را ندارند. داشتن تجربه بد در مورد خیانت همسر سابقتان باعث می شود که حسادت نکردن به همسر فعلی برایتان غیر ممکن باشد. بنابراین چک کردن تلفن، ایمیل و سابقه صفحات وب استفاده شده در مرور گر اینترنت اولین کاری است که وقتی به همسرتان بی اعتماد هستید و حسادت می کنید، انجام می دهید.

با این وجود به نظرتان وقت آن نرسیده است که با حسادت خود مبارزه کنید؟ حسادت باعث ایجاد مشکلات زیادی در روابط ما می شود و گاهی اوقات حتی منجر به شکست خواهد شد. مقابله با حسادت دشوار است، اما در نهایت اگر بتوانید مهارت های آن را یاد بگیرید زندگی شادتری خواهید داشت.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ۸ گام مهم، ساده و موثر برای مقابله با حسادت صحبت خواهیم کرد.

البته، نوعی از حسادت سالم نیز وجود دارد. حسادتی که بیش از حد نباشد و به همسر یا شریک زندگیتان این حس را القا کند که هنوز برای شما مهم است، حسادت سازنده ای است. این حسادت در واقع نوعی کنجکاوی است. اما بین حسادت سالم و ناسالم خط نازک وجود دارد. حسادت ناسالم تقریبا مثل یک ویروس، بدون این که مطلع باشید افکار، احساسات و رفتار شما را به یک حالت غم انگیز تبدیل می کند. مانند برخورد با ویروس، مقابله با حسادت از داخل آغاز می شود. حسادت احساس شما است، نه چیزی که شریک زندگی تان به شما می دهد. بنابراین شما باید با آن مبارزه کنید، و از همسرتان بخواهید در این راه کمکتان کند.

چرا افراد به دیگران حسادت می کنند؟

در ادامه به چند دلیل برای ایجاد حسادت در افراد اشاره می کنیم:

  • گذشته: تجربیات ایجاد شده در روابط گذشته ممکن است مشکلات مربوط به اعتماد را ایجاد کند. در این حالت شما مدام فکر می کنید که همسرتان می خواهد به شما خیانت کرده و شما را فریب دهد.
  • دوستان: دیدن کسانی که فریب خورده اند، ممکن است افراد را بیشتر مشکوک کند و این می تواند باعث حسادت شود.
  • خانواده: اگر یکی از والدین به دیگری خیانت کند، می تواند بر روی حس اعتماد شما به دیگران تأثیر مهمی داشته باشد. در این حالت از خودتان می پرسید اگر پدر و مادرم همدیگر را فریب می دهند پس دیگران نیز می توانند این کار را در مقابل من انجام دهند.
  • شک و تردید: بعضی از شرایط موجب می شود در دل شما شک ایجاد شود. به عنوان مثال اگر شریک زندگیتان گوشی خود را شما مخفی کند یا حس کنید به صحبت کردن با شخص خاصی علاقه بیشتری دارد، حسادت در شما ایجاد می شود.
  • رقابت: حس رقابت نیز نوعی از حسادت را به وجود می آورد. به عنوان مثال اگر یکی از دوستان خودتان صورت جذابی داشته باشد و از نظر شما مشکلی در زندگی اش وجود نداشته باشد، حس حسادت در شما برانگیخته می شود.

۸ راه مقابله با حسادت

مرحله ۱ – درک احساس حسادت

حسادت در مورد کوچکترین مسائل، نشانه ای از احساس ناامنی اجتماعی یا عزت نفس پایین است. ترس از دست دادن کسی می تواند شما را مجاب کند که برای داشتن او، اطمینان بیشتری در خود ایجاد کنید. بنابراین یکی از راه های مقابله با حسادت را عشق و توجه بیشتر می دانید. اگر این عشق را دریافت نکنید، ممکن است ترس از دست دادن شریک زندگی خود را داشته باشید و این می تواند منجر به مشکلات اعتماد به نفس، ناامیدی، خشم و ناراحتی شود. با کاهش ترس از دست دادن همسرتان می توانید حسادت را کاهش دهید. این راه احتمالا مؤثرترین راه برای مقابله با حسادت است.

مرحله ۲ – گوش دادن به حرف های طرف مقابل

اگر همسرتان اذعان دارد که به خاطر کار دیر آمده به او اعتماد کنید. اما گاهی پیش می آید که در ابتدا نمی توانید به این حرف او اعتماد کنید و احساس بی قرار خواهید کرد. اما بعد از مدتی متوجه خواهید شد که با اعتماد به شریک زندگی تان، حسادت به آرامی از بین می رود.

چه اتفاقی می افتد اگر به شریک زندگی خود اعتماد نکنید؟

در این شرایط شروع به کاوش در وسایل شخصی او می کنید و تا مدرکی پیدا نکنید راضی نخواهید شد. چون هر وقت همسرتان خانه نیست، باید گرگ حسادت را درون خود تغذیه کنید. اگر نتوانید این گرگ را تغذیه کنید، گرسنه تر می شود و حسادت شما بدتر خواهد شد. با بررسی اینکه آیا همسرتان حقیقت را به شما می گوید یا خیر، حقیقتا در حال تغذیه گرگ هستید و او را زنده نگه می دارید.

بنابراین اساسا مقابله با حسادت به این معنی است که کنکاش در لوازم شخصی همسرتان را متوقف کرده و به او اعتماد کنید. یکی دیگر از نکاتی که می توانید رعایت کنید، نوشتن یا فکر کردن به تمام دلایلی است که ممکن است همسرتان به آن دلیل دیر به خانه بیاید یا مرموز باشد. افکار خود را با بیشترین حس حسادت بنویسید. سپس به آن ها درصد وقوع بدهید و بدترین حالت را در نظر بگیرید. حال می توانید هر بار که همسرتان مرموز شد به دنبال دلیل باشید. کشف دلیل پس از مدتی شما را متقاعد می کنند که در برگه ای که یادداشت کرده اید بی انصافی به خرج داده اید.

مرحله ۳ – ارتباطات

روشن بودن ارتباطات در روابط بسیار مهم است. این کار مشکلات مربوط به اعتماد را کاهش می دهد. لحظه ای که احساس حسادت می کنید و قبل از اینکه افکار منفی به سراغتان بیاید، بیش از هر چیز در مورد آن با همسرتان صحبت کنید. روشن کردن احساسات می تواند هنگامی که با حسادت برخورد می کنید به شما کمک کند. زیرا در این شرایط همسرتان شما را بهتر درک می کند. همسرتان می فهمد که چرا شما نیازمند خرید هدیه هستید. اگر در گذشته تجربه های بدی دارید آن را با همسرتان در میان بگذارید. دانستن مشکلاتی که در مورد اعتماد به دیگران برایتان پیش آمده می تواند به شما کمک کند به عنوان یک زن و شوهر رشد کنید.

مقابله با حسادت با ۸ گام موثر
مقابله با حسادت با ۸ گام موثر

مرحله ۴ – گذاشتن خود به جای دیگران

اعتماد سنگ بنای هر رابطه است. بدون اعتماد، مقابله با حسادت تقریبا غیر ممکن است. اگر به شریک زندگی خود اعتماد نکنید، هیچ پایه ای برای رابطه ندارید. مطمئن باشید انتقال این پیام به همسرتان رفتارهای او را بهتر نمی کند. این فرایند می تواند همسرتان را خسته کند. زیرا در این شرایط او مجبور است مدام عشقش را به شما ثابت کند. پس سعی کنید خودتان را لحظه ای به جای همسرتان قرار دهید. برای این کار چشم های خود را ببندید، لحظه ای روی همسرتان تمرکز کنید و هرگز مهارت ها و ظاهر خود را با رقبای فرضی مقایسه نکنید.

فقط به آن ویژگی هایی که باعث شده همسرتان شما را دوست داشته باشد فکر کنید. همه این عوامل را بر روی کاغذ بنویسید. نکاتی که به آن ها اطمینان ندارید را نیز بنویسید. اگر این کار برای شما دشوار است از همسرتان کمک بگیرید. هر زمان که احساس حسادت کردید این لیست را بخوانید. یادتان نرود مقابله با حسادت با اعتماد به همسرتان آغاز می شود.

مرحله ۵ – بازی نکنید

معمولا، افراد حسود احساس ناامنی و خشم را تجربه می کنند. ترکیبی از این احساسات می تواند باعث شود سعی کنید از همسرتان انتقام بگیرید. به منظور دستیابی به این هدف، برخی سعی می کنند خود را مرموز نشان دهند. به عنوان مثال الکی با گوشی یواشکی پچ پچ می کنند. اما این رفتار مناسب نیست. اگر چه انتقام در کوتاه مدت باعث می شود شما احساس بهتری داشته باشید، اما در نهایت حسادت را از بین نمی برد. با وجود این شرایط ممکن است حسادت همسرتان را برانگیزید و شرایط را بدتر کنید. شاید شما از ابتدا اشتباه کرده باشید و همسرتان نیازی به مجازات نداشته باشد. پس بازی انتقام را شروع نکنید.

مرحله ۶ – توقف مقایسه خودتان با دیگران

مقابله با حسادت زمانی دشوار می شود که همیشه سعی می کنید خودتان را با دیگران مقایسه کنید. معمولا افراد حسود دارای اعتماد به نفس پایینی هستند و هر زمان که خودشان را با رقبا مقایسه می کنند، رقبای خود را بسیار بالاتر از خودشان می بینند. اما چرا این اتفاق رخ می دهد؟ از آنجا که افراد مبتلا به اعتماد به نفس کم تصور می کنند مورد توجه دیگران نیستند و به دنبال شواهدی برای اثبات این افکار هستند، سعی می کنند دیگران را به حسادت تا حد خود پایین بیاورند.

به عنوان مثال فکر کنید که فردی به نام A تصور می کند که از دوست صمیمی اش به نام B کمتر جذاب، کمتر شوخ طبع و کمتر با هوش است. بنابراین فرد A حسود است. این در حالی است که فرد A در مورد ویژگی های فردی خود چیزی نمی داند. بهتر است معیارهای مقایسه را بنویسید. هوش، طنز و خلاقیت معیارهای مقایسه ای مثال ما هستند. این در حالی است که فرد A ویژگی ها شخصی خودش مانند انعطاف پذیری یا لطیف بودن را نادیده گرفته است.

این فرد باید در مورد ویژگی هایی که در او هست و همسرش آن ها را دوست دارد با او صحبت کند. به این ترتیب او متوجه خواهد شد که حتی ۲۵ درصد از آن چه که روی کاغذ نوشته است را به صورت انفرادی ندارد. اما چیزی که باعث شده همسرش او را برای زندگی انتخاب کند، مجموعه و ترکیبی از رفتارها، عادت ها، باورها و ویژگی های ظاهری است. شاید بهترین دوست شما دارای ویژگی هایی باشد که به تنهایی بسیار تحسین برانگیز باشند. اما ترکیبی از ویژگی هایی که در شما است، شما را نسبت به او بسیار منحصر به فرد تر می کند.

مرحله ۷ – خیال پردازی

تصورات یک پدیده شگفت انگیز است و ما می توانیم زمان زیادی از روزمان را به خیال پردازی سپری کنیم. مقابله با حسادت اغلب به دلیل تخیلات ما غیرممکن می شود. به عنوان مثال وقتی همسرتان وارد اتاق می شود و تلفنش را دورتر از شما قرار می دهد، تخیلات به سراغتان می آید. با وجود ایجاد چنین تصوراتی احتمالا عصبانی، ناراحت و استرسی می شوید. این درحالی است که شاید هیچ چیزی وجود ندارد که بخواهید به آن حسادت کنید و تمام این موارد تخیلات شماست. اما متاسفانه افراد حسود سعی می کنند که تخیل داشته باشند و واقعیت ها را نادیده بگیرند. در عوض، آنها اجازه می دهند تصورات بر روی احساساتشان تاثیر بگذارند. عقلانی بودن بسیار معقول است. به این فکر کنید که چقدر احمقانه است که تخیلاتتان بتواند افسار رفتارهای شما را به دست گرفته و حسادت را در شما ایجاد کند.

ساده ترین کاری که می توانید برای مقابله با حسادت انجام دهید این است که به واقعیت اعتقاد داشته باشید و از تخیل خود فقط برای چیزهای سرگرم کننده استفاده کنید. اما این کار برای کسانی که به آن عادت دارند ساده نیست. راه موثر این است که هر زمان تخیل کردید به خود بگویید که این تنها تصور من است.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

علت حسادت در زنان چیست؟

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن (نقش این احساسات در بروز بیماری های جسمی و روحی)

[/quote]

مرحله ۸ – برای همسرتان محدودیت ایجاد نکنید

معمولا شنیده ایم کسی که عاشق است دوست دارد طرف مقابلش را محدود کند. این افراد در واقع با این کارشان می خواهند حسادت خود را پنهان کند. برای حل این مشکل به شیوه زیر عمل کنید.

انجام کارهای هیجان انگیز مانند سوار شدن به ترن هوایی برای بار اول موجب می شود آدرنالین بدنتان بالا برود و احساس هیجان کنید. برای دفعات بعدی هم حتی فکر کردن به آن فعالیت می تواند احساس هیجان ایجاد کند. اما در رابطه زناشویی داستان کمی فرق می کند. زمانی که شما زیاد با همسرتان رابطه دارید، کم کم حس هیجانتان کم می شود. اما این موضوع با حسادت چه ارتباطی دارد؟

خوب، فکر کردن به این موضوع که همسرتان با رقیب قبلی شما چطور رفتار می کرده ممکن است مانند پریدن از باجی جامپینگ شما را هیجان زده کند و حسادت را به وجود آورد. به این ترتیب سعی می کنید از صحبت کردن در مورد فرد قبلی که در زندگی همسرتان بوده جلوگیری کنید. اما دقیقا مثل مثال بالا اگر محدودیت را بردارید و اجازه دهید همسرتان در مورد مسائل گذشته صحبت کند، این حس کم کم در شما فروکش می کند. البته این به معنی آن نیست که اجازه بدهید همسرتان شما را با او مقایسه کرده یا به او فکر کند. بلکه منظور این است که محدودیت بیش از حد ایجاد نکنید.

اجتناب از محدود کردن همسرتان در ابتدا ترسناک است، اما یک راه بسیار موثر برای مقابله با حسادت در دراز مدت می باشد.

منابع:

Dealing with Jealousy