مقایسه روغن نارگیل و روغن کانولا

روغن کانولا به عنوان یک منبع چربی غیر اشباع سالم پذیرفته شده است. در حالی که اثر بالقوه روغن نارگیل بر روی سلامت بدن نیز هنوز موضوع مورد بحثی است. در مقایسه روغن نارگیل و روغن کانولا می توان یک نکته مهم را اعلام کرد. تفاوت های این دو روغن بیشتر از شباهت های آن هاست. روغن کانولا حاوی مواد مغذی مفیدی است، اما روغن نارگیل ممکن است منبع خوبی از انرژی باشد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مقایسه روغن نارگیل و روغن کانولا پرداخته ایم.

مقایسه روغن نارگیل و روغن کانولا

مقایسه روغن نارگیل و روغن کانولا از نظر مبانی تغذیه ای

روغن نارگیل از نارگیل به دست می آید. روغن کانولا از گیاه کلزا حاصل می شود. اما کلزا وحشی حاوی اسید اوروکیک است که برای بدن سمی است. محققان کانادایی نوعی کلزا را با اسید اوروکیک پایین که برای مصرف انسان ایمن است کشت کرده و نوع جدیدی از روغن کانولا گیاهی را به بازار ارائه داده اند. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل دارای ۱۱۷ کالری است. در حالی که در همین مقدار روغن کلزا ۱۲۴ کالری یافت می شود. هیچ یک از آن ها پروتئین یا فیبر بدن را فراهم نمی کنند.

مقایسه روغن نارگیل و روغن کانولا از نظر مشخصات چربی

یکی از جالب ترین تفاوت ها بین روغن نارگیل و روغن کلزا، مشخصات چربی در آنهاست. مقدار چربی در هر دو روغن یکسان است. یعنی در هر یک قاشق غذا خوری از آن ها ۱۴ گرم چربی وجود دارد. اما نوع چربی آنها متفاوت است. روغن نارگیل در درجه اول از چربی اشباع تشکیل شده است، در حالی که اکثر چربی های موجود در روغن کلزا اشباع نشده هستند.

در روغن نارگیل مقدار اسید چرب امگا ۶ یافت می شود. پس از دانه های روغنی و گردو، روغن کلزا یکی از بهترین منابع تامین کننده اسید چرب امگا ۳، اسید آلفا لینولنیک می باشد. چربی های غیر اشباع، کلسترول پایین تر و اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن کلزا باعث کاهش التهاب در سراسر بدن می شود. چربی اشباع در روغن نارگیل کلسترول بد را افزایش می دهد، هر چند این روغن HDL، یا کلسترول خوب را نیز افزایش می دهد.

تری گلیسرید با ​​زنجیره متوسط

مولکول های چربی دارای زنجیره ای از اتم های کربن هستند و بسته به تعداد زنجیره، به سه دسته کوتاه، متوسط ​​یا طولانی دسته بندی می شوند. اندازه این زنجیره بر روی چگونگی هضم چربی ها تاثیر می گذارد. چربی های اشباع نشده در روغن کلزا از مزایای زیادی برخوردار هستند، اما از زنجیرهای بلند کربن ساخته شده اند. روغن نارگیل حاوی تری گلیسیرید های با زنجیره متوسط است که ممکن است سالم تر باشد. تری گلیسیرید های دارای زنجیره متوسط به راحتی قابل هضم هستند و منبع سریع انرژی را برای بدن فراهم می کنند.

بر طبق تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۴ در European Journal of Clinical Nutrition، تری گلیسیرید های دارای زنجیره متوسط نسبت به تری گلیسیرید های دارای زنجیره طولانی برای کنترل اشتها موثرتر هستند. آنها همچنین می توانند نقش مهمی در حفظ وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های خاص از جمله التهاب و سندرم متابولیک ایفا کنند.

مقایسه روغن نارگیل و روغن کانولا
مقایسه روغن نارگیل و روغن کانولا

مقایسه روغن نارگیل و روغن کانولا در میزان ویتامین E

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل حاوی مقدار کمی ویتامین E است، در حالی که همان مقدار روغن کانولا ۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی، چربی هایی که برای ساختار کلیه سلول های بدن ضروری هستند را حفظ می کنند. همچنین از آسیب به لیپوپروتئین ها جلوگیری کرده و باعث جلوگیری از انتقال چربی ها و کلسترول در جریان خون می شود.

مقایسه روغن نارگیل و روغن کانولا در میزان ویتامین K

اکثر روغن های گیاهی منبع خوبی از ویتامین K هستند. روغن کانولا تقریبا در بالای این لیست قرار دارند، اما روغن نارگیل حاوی ویتامین k زیادی نیست. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل دارای مقدار بسیار کمی ویتامین K است. در حالی که همین مقدار روغن کانولا حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برآورده می کند. این ویتامین علاوه بر نقشی که در روند لخته شدن خون دارد باعث تنظیم کانی سازی استخوان می شود.

نکات آشپزی

روغن نارگیل عطر نارگیل را دارد اما روغن کانولا خنثی است. در هنگام پخت و پز با هر روغنی، باید نقطه دود آن ها یا درجه حرارتی که روغن در آن شروع به دود کردن می کند را مد نظر قرار داد. هنگامی که روغن شروع به دود کردن می کند، مواد مضری را آزاد می کند. روغن نارگیل دارای نقطه دود متوسطی ​​است اما نقطه دود کانولا بالا ​​است. این به این معنی است که روغن کلزا برای پختن و سرخ کردن مناسب است، در حالی که روغن نارگیل باید به سس ها اضافه شود و با درجه حرارت کم پخته شود.