مهارت های حرکتی کودک دو ساله

مراحل رشد کودک بسیار پیچیده است زیرا نوزاد باید طی چند سال اول زندگی بسیاری از مهارت های مهم را بیاموزد. در ادامه این مطلب می خواهیم به مهمترین مهارت های حرکتی کودک دو ساله بپردازیم. در واقع به شما خواهیم گفت که از یک کودک دوساله توقع یادگیری چه کارهایی را باید داشت.

مهمترین مهارت های حرکتی کودک دو ساله

راه رفتن

یکی از نقاط عطف در زندگی کودک راه رفتن است. با شروع سال دوم زندگی کودک یاد خواهد گرفت که چگونه بدون کمک دیگران راه برود. بیشتر کودکان بین ۹ تا ۱۷ ماهگی شروع به راه رفتن می کنند اما متوسط این زمان سن ۱۴ ماهگی است.

مهارت های حرکتی کودک دو ساله
مهارت های حرکتی کودک دو ساله

جستجو در اطراف

مدت ها پس از یادگیری مهارت راه رفتن، کودک تنها مسیر مستقیم را برای حرکت انتخاب می کند اما تقریبا در پایان سال دوم زندگی و حدودا ۶ ماه پس از راه رفتن اولیه، جستجو در اطراف و حرکت به طرفین را می آموزد.

بالا رفتن

کودک پس از این که کامل یاد گرفت چطور راه برود خود را برای یک ماجرا جویی آماده کرده و از در و دیوار بالا می رود.

لگد زدن به توپ

لگد زدن به توپ یک گام بزرگ است. کودک نو پا در این زمان به هماهنگی بین پاها توجه کرده و می تواند علاوه بر احساس فاصله توپ با پا به آن لگد بزند. در این زمان درک کودک از توپ واقعی نیست، پس ممکن است لوازم دیگری مثل ظرف غذا، اسباب بازی و اشیاء دیگر را شوت کند.

خط خطی کردن و غذا خوردن

در سال دوم، بچه ها کنترل بیشتری بر ماهیچه های کوچک دست ها و انگشتان خود دارند. به همین خاطر مهارت هایی که به انگشتان نیاز دارد را به خوبی فرا می گیرند. به عنوان مثال آن ها می توانند مداد و یا قاشق را در دست بگیرند به همین خاطر، مهارت خط خطی کردن و غذا خوردن در آن ها تقویت می شود.

بازی های تخیلی

بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی مغز کودک آماده برای شروع بازی های تخیلی است. در این حالت ممکن است او را در حال صحبت با یک خرس اسباب بازی و یا موبایل ببینید. این نهایت تخیل کودک شماست و از جادوی این کار به شدت لذت می برد.

مهارت های حرکتی کودک دو ساله
مهارت های حرکتی کودک دو ساله

صحبت کردن

تا قبل از ۱۵ ماهگی ممکن است کودک سخنان نامفهوم به زبان آورد ولی حدودا از ۱۵ تا ۱۸ ماهگی می توانید از او انتظار کلمات واقعی را داشته باشید. بین ۱۸ تا ۲۴ ماه، بیشتر بچه ها شروع به استفاده از عبارات ساده می کنند و حتی گاهی در پایان دو سالگی می توانید یک جمله کوتاه و کامل از او بشنوید.

بازی با دوستان

در پایان سال دوم، کودک، بیشتر علاقه نشان می دهد که با سایر همسالان خود بازی کند و در جمع آن ها باشد. آن ها ممکن است برای به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های خود کاملا آماده باشند. اما چیزی که در این کار مهم است کسب مهارت ها اجتماعی است.