مهمترین علائم سرطان خون در کودکان

لوسمی اصطلاحی پزشکی است که برای سرطان سلول های خون به کار برده می شود. سلول های خون و پلاکت ها در مغز استخوان تولید می شوند. در سرطان خون، برخی از سلول های سفید تازه خون (گلبولهای سفید) موفق نمی شوند که به درست به بلوغ برسند. این سلول های نابالغ به سرعت تولید مثل می کنند و تراکمشان بیشتر از سلول های سالم می شود. این فرایند علائمی را در بدن ایجاد می کند. متاسفانه لوسمی شایع ترین نوع سرطان در کودکان است. در حدود ۴۰۰۰ کودک در سال در ایالات متحده به این سرطان مبتلا می شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت علائم سرطان خون در کودکان را ذکر می کنیم.

علائم سرطان خون در کودکان

ایجاد لوسمی در دوران کودکی می تواند علل زیادی داشته باشد. نشانه های و علائم سرطان خون در کودکان  از یک کودک به کودک دیگر متفاوت است. علائم و نشانه های لوسمی مزمن به طور کلی به آرامی شکل می گیرد. اما کودکانی که سرطان خون حاد دارند، علائمشان به طور ناگهانی ظاهر می شود. برخی از علائم سرطان خون در کودکان به سادگی با بیماری های شایع دوران کودکی اشتباه گرفته می شود. داشتن برخی از علائم ذکر شده در پایین لزوما به معنای ابتلای فرزند شما به لوسمی نیست. برای تشخیص درست باید آزمایشات مختلفی انجام شود.

علائم سرطان خون در کودکان شامل موارد زیر است:

کبودی و خونریزی

کودک مبتلا به لوسمی ممکن است پس از یک آسیب جزئی سریع کبود شده و یا خون دماغ شود. این کبودی ممکن است شبیه اجتماعی از لکه های قرمز کوچکی بر روی پوست به نظر برسد. این لکه های قرمز از رگ های کوچک خونی ناشی می شود. در این کودکان توانایی لخته شدن خون بستگی به پلاکت های سالم خون دارد. در یک کودک مبتلا به سرطان خون، آزمایش خون می تواند تعداد پلاکت های که به صورت غیر طبیعی کم است را نشان دهد.

درد معده و بی اشتهایی

یک کودک مبتلا به لوسمی ممکن است به صورت مکرر از دل درد شکایت کند. دلیل این موضوع این است که سلول های سرطان خون می تواند در طحال، کبد، و کلیه تجمع یابند و باعث بزرگ شدن آن ها شوند. در برخی از موارد، پزشک ممکن است قادر به دیدن اندام های شکمی بزرگ شده باشد. این کودکان همچنین ممکن است بی اشتهایی داشته باشند و یا قادر به خوردن مقدار طبیعی مواد غذایی نباشند. کاهش وزن در این کودکان شایع است.

مشکلات تنفسی

سلولهای بدخیم می توانند در اطراف تیموس، که یک غده در قاعده گردن است تجمع کنند. تنگی نفس، یا مشکل تنفسی با این تجمع رخ می دهد. البته این کودکان می توانند از تورم غدد لنفاوی در قفسه سینه که به نای فشار وارد می کند، دچار مشکلات تنفسی شوند. کودک مبتلا به لوسمی ممکن است سرفه یا خس خس سینه نیز داشته باشد.

عفونت های مکرر

گلبول های سفید برای مبارزه با عفونت ضروری هستند. اما شکل گیری گلبولهای سفید نابالغ در سرطان خون موجب می شود که آن ها قادر نباشند که عملکرد طبیعی داشته باشند. به همین دلیل کودک مبتلا به لوسمی، حملات مکرر یا طولانی مدت عفونت های ویروسی یا باکتریایی را تجربه می کند. علائم بیماری شامل سرفه، تب و آبریزش بینی است. این عفونت ها، حتی با استفاده از آنتی بیوتیک یا درمان های دیگر بهبود پیدا نمی کنند.

ورم

وظیفه غدد لنفاوی فیلتر کردن خون است. اما سلول های سرطانی خون گاهی اوقات در غدد لنفاوی جمع می شوند. این می تواند باعث تورم در نواحی زیر شود:

  • زیر بغل
  • گردن
  • بالای استخوان ترقوه
  • کشاله ران

MRI و CT اسکن قادر است تورم غدد لنفاوی شکم و یا داخل قفسه سینه را نشان دهد.

اگر سلول های سرطانی در تیموس تجمع پیدا کنند، وریدی که خون را از بازوها و سر به قلب حمل می کند، تحت فشار قرار می گیرند. این فشار می تواند باعث شود خون در بدن تجمع پیدا کرده و منجر به تورم صورت و دست ها، سر، بازوها، و قسمت بالای قفسه سینه شود. با این وضعیت رنگ پوست مایل به آبی یا قرمز است. سایر علائم شامل سردرد و سرگیجه می باشد.

درد استخوان و مفاصل

خون در مغز استخوان تولید می شود. لوسمی باعث می شود تکثیر سلول های خون شتاب بیشتری داشته باشد. این موضوع منجر به ازدحام بیش از حد سلول های خون می شود. این تجمع سلول می تواند به درد استخوان ها و مفاصل منجر شود. برخی از کودکان مبتلا به سرطان خون ممکن است از درد کمر شکایت کنند. برخی نیز ممکن است به دلیل درد در پاها، هنگام راه رفتن لنگ بزنند.

کم خونی

سلول های قرمز خون (گلبولهای قرمز) برای توزیع اکسیژن در سراسر بدن طراحی شده اند. ازدحام بیش از حد آن ها باعث می شود تولید گلبول قرمز به اندازه کافی میسر نباشد. این امر منجر به یک بیماری به نام کم خونی می شود. علائم کم خونی عبارتند از:

  • خستگی
  • رنگ پریدگی پوست
  • تنفس سریع

برخی از کودکان نیز احساس ضعف و یا سبکی سر را گزارش می دهند. اگر جریان خون به مغز کودک کاهش پیدا کند، ممکن است گفتار او دچار مشکل شده و لکنت زبان بگیرد.