مهمترین علت نوسان در قند خون

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بدون داشتن بیماری خاصی در طول روز دچار نوسانات قند خون شوید. ما در ادامه به علت نوسان در قند خون اشاره خواهیم کرد.

علت نوسان در قند خون

کافئین

قند خون می تواند پس از خوردن چایی، قهوه، حتی قهوه سیاه و سفید بدون کالری، چای سیاه، چای سبز، و نوشیدنی های انرژی زا بالا رود عامل مشترک این نوسان کافئین موجود در این مواد است.

شکر اضافه

طبیعی است که کربوهیدرات و نشاسته قند خون را افزایش می دهند اما باید مراقب قند الکل ها مانند سوربیتول و زایلیتول نیز باشید. شیرینی ها با کربوهیدرات کمتر از قند مثل ساکارز نیز در نوسان قند خون موثرند.

سرماخوردگی سخت

قند خون برای مبارزه با بیماری در بدن افزایش می یابد. نوشیدن آب و مایعات دیگر که همان هیدراته کردن است می تواند در کاهش قند خون موثر باشد. آگاه باشید که برخی از داروها، مانند آنتی بیوتیک ها و ضد احتقان ها که می توانند سینوس های را تمیز کنند بر قند خون شما تاثیر می گذارند.

استرس شغلی

هنگامی که شما تحت استرس هستید، بدنتان هورمون هایی ترشح می کنند که می تواند قند خون را افزایش دهند. باید یاد بگیرید در طول کار استراحت کنید و در این زمان نفس عمیق بکشید.

استروئیدها

گاها کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزولون، برای درمان جوش و تاول، ورم مفاصل، آسم و بسیاری از بیماری های دیگر تجویز می شود. اما این داروها می توانند قند خون را افزایش دهند، و حتی ممکن است باعث ابتلا به دیابت در برخی از افراد شود. دیورتیک که یک داروی فشار خون است و برخی از داروهای ضد افسردگی نیز می توانند همین عوارض را داشته باشند.

قرص های جلوگیری از بارداری

انواع آن ها که حاوی استروژن اند می تواند بر روی انسولین تاثیر بگذارد. با این حال، قرصهای ضد بارداری برای زنان مبتلا به دیابت بی خطر هستند.

کارهای خانه

انجام منظم برخی از فعالیت ها مثل تمیز کاری و رسیدگی به باغچه ها می توانند به پایین آمدن قند خون منجر شود.

مهمترین علت نوسان در قند خون
علت نوسان در قند خون

ماست

غذاهایی که حاوی باکتری های سالم هستند، مانند بسیاری از انواع ماست که به مواد پروبیوتیک معروفند و می توانند هضم را بهبود بخشند راهی مناسب برای کنترل قند خون هستند. دقت کنید برخی از ماست ها حاوی میوه هستند و در آن ها قند وجود دارد بهترین نوع ماست، ماست ساده یا بدون قند اضافی است.

رژیم غذایی گیاهخواری

یک مطالعه نشان داد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که گیاهخوار هستند قند خون را بهتر در خود کنترل کرده و انسولین کمتری نیاز دارند. استفاده از غذاهای حاوی فیبر مانند غلات و حبوبات می تواند با کند کردن عمل هضم کربوهیدرات نقش مهمی در کنترل قند خون داشته باشند.