مواد افزودنی خطرناک برای کودکان

مواد افزودنی خطرناک زیادی وجود دارد که به چاقی کودکان و شکل گیری مشکلات سلامتی در آنها منجر می شود. این مواد افزودنی معمولا رایج هستند و والدین به طور ناخودآگاه ممکن است آنها را به دلیل قیمت ارزان و همچنین عدم شناخت در مورد خطرات مصرف این مواد، خریداری نمایند. والدین (و کودکان) نیز ممکن است تحت تاثیر بازاریابی هوشمندانه شرکت های مواد غذایی قرار گیرند. از جمله این محصولات که معمولا با عناوینی برای جلب نظر کودکان به بازار عرضه می شود: غلات و حبوبات شیرین، آب نبات و غذاهایی با بسته بندی سالم و…

راه حل این است که شروع به خواندن برچسب ها و بررسی مواد تشکیل دهنده مشکوک در محصولات غذایی که با آن فرزند خود را تغذیه می کنید، کنید.

در این مطلب پیام سلامت سه مواد افزودنی خطرناک برای کودکان را به شما معرفی می کنیم:

شربت ذرت با فروکتوز بالا High Fructose Corn Syrup

شربت ذرت با فروکتوز بالا، یک جایگزین اصلاح ژنتیکی شده برای شکر است. این ماده افزودنی در واقع یک راه حل ارزان برای تولید کنندگان مواد غذایی برای کاهش هزینه ها و افزایش حاشیه سود خود است. در سال ۱۹۸۲ این شیرین کننده مصنوعی به آمریکا معرفی شد. به گفته CDC، از سال ۱۹۸۰ میزان اضافه وزن در میان کودکان ایالات متحده دو برابر شده و در میان نوجوانان ایالات متحده سه برابر شده است. علاوه بر این، دیابت نوع ۲ که معمولا در بزرگسالان رخ می دهد؛ در حال حاضر در میان جوانان تشخیص داده می شود.

مطالعه دانشگاه پرینستون در سال ۲۰۱۰ روی موشهای صحرایی با دسترسی به شربت ذرت فروکتوز بالا و موش صحرایی با دسترسی به شکر معمولی، نشان داد که شربت ذرت با فروکتوز بالا باعث افزایش قابل توجه وزن آنها می شود.

البته برخی از مردم ادعا می کنند که اثر شربت ذرت با فروکتوز نسبت به شیرین کننده های دیگر در مورد افزایش وزن و چاقی، متفاوت نیست؛ اما نتایج بررسی دانشگاه پرینسون روشن می کند که این موضوع حداقل در شرایط آزمایشگاهی کاملا درست نیست. پروفسور بارت هوبل، استاد روانشناسی پرینستون، متخصص در علم اعصاب اشتها، می گوید هنگامی که موش ها شربت ذرت پر فروکتوز را در سطوح بسیار پایین تر از آنهایی که شکر معمولی مصرف می کنند هم دریافت می کنند، دچار اضافه وزن بیشتری می شوند. این موضوع حتی در مقایسه با موش هایی که رژیم پر چربی مصرف می کنند نیز بیشتر است.

روغن هیدروژنه جامد و چربی ترانس Partially Hydrogenated Oil and Trans Fat

همه چربی ها برای شما بد نیستند، اما دانشمندان بر این باورند که چربی ترانس می تواند یک قاتل باشد. استفاده از روغن هیدروژنه یا چربی ترانس یک راه برای تقویت مواد غذایی با هزینه پایین در صنایع غذایی است. البته این افزایش سود، شما و فرزندتان رد در معرض خطر بیماری های مختلفی قرار می دهد. اگر فرزند شما چربی ترانس را مصرف کند، ممکن است سطوح کلسترول بد (LDL) خود را بالا ببرد و سطوح HDL “خوب” خود را کاهش دهد. این مسئله نیز به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و انواع بیماری های دیگر، از جمله سکته مغزی و دیابت منجر می شود.

سویای فراوری شده و ایزوله سویا Soy and Soy Isolate

سویای فراوری شده یکی از کشف های نابالغ صنایع غذایی است؛ که صنایع غذایی برای دستکاری در عادات مصرف کننده از آن استفاده می کنند. سویای فراوری شده یک ماده غذایی سالم نیست و توسط صنایع غذایی برای کاهش هزینه ها استفاده می شود.

البته مشکل از خود سویا نیست؛ بلکه مشکل پروسه ای است که از لحاظ شیمیایی برای مقاومت در برابر دوز سنگین علف کش بدون از بین رفتن گیاه طراحی شده است. این پروسه باعث می شود که کودک شما نیز در خوردن علف کش ها، سهیم شود.

همچنین سویای ایزوله یا پروتئین سویا، یکی از مواد افزودنی خطرناک برای کودکان است که والدین باید مراقب آن باشند. طبق گزارش انجمن صنایع غذایی آمریکا، پروتئین سویا یک ماده غذایی به شکل پودر خشک است؛ که از سایر اجزای سویا جدا شده است.

همچنین در این زمینه تنها به علامت هایی مثل “مواد غذایی سالم” توجه نکنید. چیزی که باعث نگرانی در خصوص سوء تغذیه است این است که در واقع بخشی از بزک کردن محصولات غذایی به طور موفقیت آمیز مصرف کنندگان را متقاعد ساخته است که آنها سالم هستند. در حالی که چنین نیست. موادی مانند پروتئین ها، مکمل های تغذیه ای و برخی مکمل های غذایی، از جمله یان مواد است که مصرف آنها باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.

نکته مهم اینکه فراموش نکنید که سویای ارگانیک شامل موارد گفته شه نیست و مزایای زیادی برای بدن دارد.