مواد شیمیایی سمی در الکل صنعتی

مردم معمولا از الکل صنعتی به عنوان یک ضدعفونی کننده برای خراش و بریدگی های جزئی استفاده می کنند. دو نوع رایج الکل از اتیل الکل و ایزوپروپیل الکل هستند؛ که هر دو نوع در اشکال متمرکز بسیار سمی اند. از آنجا که اکثر نوشیدنی های الکلی حاوی اتانول است؛ الکل صنعتی ساخته شده از اتانول را معمولا با افزودنی هایی مانند ساکاروز اکتاستات و بنزوات دناتونیم برای جلوگیری از مصرف الکل برای لذت بردن، غیر قابل شرب می کنند. در این مطلب پیام سلامت می خواهیم درباره مواد شیمیایی سمی در الکل صنعتی صحبت کنیم.

مسمومیت با ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل، که ایزوپروپانول نیز نامیده می شود؛ خطرات بسیاری را برای انسان ایجاد می کند. بخارات ناشی از این ماده می تواند باعث تحریک تنفسی در غلظت های پایین شود. در غلظت های بالاتر، این بخارات می توانند مانند مواد مخدر، باعث خواب آلودگی، سرگیجه، از دست دادن تعادل، سردرد، ناآگاهی به محیط و حتی مرگ شوند. همچنین خوردن ایزوپروپانول می تواند منجر به بی هوشی و مرگ شود.

مقدار تقریبی لازم برای مرگ ۹۰ تا ۱۰۰ درصد بزرگسالان با ایزوپروپیل الکل فقط ۲۵۰ میلی لیتر یا حدود ۸ اونس است. در حالی مصرف مقادیر کوچکتر می تواند مشکلات دستگاه گوارش، از جمله گرفتگی، درد، استفراغ و اسهال ایجاد کند؛ و کشنده نباشد. علاوه بر این، بخارات ایزوپروپانول می تواند چشم ها را تحریک کند و به آنها آسیب برساند.

جالب است بدانید حتی اگر شما به مالش ایزوپروپیل الکل بر روی پوست خود عادت داشته باشید؛ مقدار بیش از حد آن می تواند باعث تحریک و قرمزی پوست شود. بنابراین مهم است که از الکل صنعتی فقط با دستورالعمل روی بطری آن استفاده شود.

مسمومیت با اتیل الکل

اتیل الکل، که به نام اتانول نیز شناخته می شود؛ در بسیاری از جهات مشابه ایزوپروپیل الکل بوده و سمی است. اتانول باعث ایجاد حساسیت شدید چشم به همراه حساسیت شدید به نور می شود. اگر از اتانول بیش از حد به عنوان الکل مالشی استفاده شود؛ می تواند باعث التهاب و قرمزی پوست شود. این ماده ممکن است حتی باعث ایجاد سیانوز شود؛ که وضعیتی است که در آن رنگ پوست و خاط به رنگ آبی و کبود متمایل می شود.

مصرف خوراکی اتانول موجب تهوع، اسهال و استفراغ می شود. مسموم شدن در نتیجه مصرف نوشیدنی دارای اتانول، سبب ایجاد اسیدوز خون و اختلال سیستم عصبی مرکزی می شود؛ که موجب هیجان و سرگیجه، خواب آلودگی و حالت تهوع می گردد.

مصرف مقادیر زیادی اتانول در نهایت باعث بی هوشی، کما و احتمالا مرگ ناشی از نارسایی تنفسی می شود. مصرف مزمن اتانول باعث نقص جنین و آسیب کبدی می شود. در نهایت، استنشاق بخارات اتانول متمرکز نیز باعث عوارض سیستم عصبی مرکزی می شود. تحریک تنفسی می تواند به دنبال خود تهوع، سرگیجه، سردرد، بی هوشی و کما ایجاد کند.

افزودنی ها الکل صنعتی

افراد معمولا الکل را مصرف می کنند تا مست شوند. اما برای جلوگیری از نوشیدن الکل اتانول، تولید کنندگان مواد شیمیایی ای را به  آن اضافه می کنند؛ تا عصاره الکل بسیار تلخ و غیر قابل نوشیدن شوند. این افزودنی ها عبارتند از ساکاروز اکتاستات و بنزوات دناتونیم. البته هیچ کدام از ماده های شیمیایی سمی نیستند. در واقع، مقادیر کمی از بنونوات دوناتونیوم را می توان بر روی یک انگشت کودک قرار داد تا مانع از مکیدن انگشت شود.