اگر زیاد در طول روز احساس استرس دارید، مصرف مواد غذایی آرامش بخش می تواند به آرام کردن اعصاب شما کمک کند. طعم و بوی مواد غذایی آرامش بخش خاص می تواند به طور طبیعی اعصاب و ذهن را آرام کند. از آنجایی که مرکز عاطفی و حافظه مغز نزدیک بخش کنترل بوی هاست، بو کردن برخی از مواد غذایی به شما کمک می کند تا آرامتر شوید. اگر عمیقا این مواد غذایی را بو کنید، ضربان قلب و فشار خونتان کم می شود. همه این تغییرات در آرامش بدن نقش مهمی را دارند. البته این اثر با خوردن این مواد غذایی نیز ایجاد می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد مواد غذایی آرامش بخش بیشتر صحبت می کنیم.

مواد غذایی آرامش بخش

ماهی

یکی از بهترین غذاها برای کمک به کاهش استرس، ماهی است. این ماده حاوی محتویاتی است که به کاهش اضطراب کمک می کنند و می توانند به راحتی در رژیم غذایی گنجانده شود. ماهی غنی از پروتئین، ویتامین B کمپلکس و اسیدهای چرب امگا ۳ است و برای درمان بیماری های مختلف مانند کاهش تنش، کاهش بیماری های قلبی عروقی و تنظیم قند خون کاربرد فراوانی دارد. ماهی همچنین نورون هایی را که در پیشگیری و درمان افسردگی نقش دارند، تغذیه می کند. منیزیم در ماهی به آرام کردن سیستم عصبی کمک کرده و آرامش را به همراه دارد. ماهی همچنین شامل تریپتوفان است که سطح هورمون استرس را کاهش می دهد و به اعصاب آرامش می بخشد.

آووکادو

یکی دیگر از مواد غذایی آرامش بخش آووکادو است که به عنوان میوه کره ای نیز شناخته می شود. این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین B می باشد. ویتامین های موجود در این گروه برای محافظت از اعصاب و سلول های مغزی مفید هستند و استرس را از بین می برند. مقدار MUFA و پتاسیم نیز در این میوه بالا است. بنابراین مصرف آووکادو در کاهش فشار خون نقش دارد. هر زمان که احساس استرس و تنش می کنید، آووکادو را در ترکیب با سایر مواد، مثلا به صورت سالاد، استفاده کنید. آوکادو، موز رسیده، شیر بادام و عصاره وانیل را در میکسر ریخته و خوب مخلوط کنید. سپس آن را منجمد کرده و به جای بستنی استفاده کنید.

انواع توت

انواع توت عبارتند از میوه هایی مانند زغال اخته، توت فرنگی، تمشک و توت سیاه و … . توت ها یک منبع بسیار غنی از ویتامین C و بسیاری از آنتی اکسیدان ها هستند. بدن هنگامی که تحت تأثیر استرس قرار می گیرد، یک هورمون کورتیزول تولید می کند. افزایش این هورمون زمانی که بدن تحت استرس است، باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و افزایش اضطراب می شود. هنگامی که این عارضه به کرات اتفاق می افتد، می تواند به ایجاد بیماری های قلبی، افسردگی و اختلالات خواب دامن بزند. ویتامین C موجود در انواع توت ها در تنظیم و کنترل سطح کورتیزول در بدن نقش دارد.

ماست یونانی

ماست یونانی دارای مزایای زیادی برای بدن است و یکی از مواد غذایی آرامش بخش فوق العاده محسوب می شود. ماست یونانی ساده و بدون چربی کم کالری است به طوری که تنها ۱۲۰ کالری در هر وعده از ۶ اونس آن وجود دارد. میزان پروتئین آن نیز در هر وعده ۲۲ گرم است. این نوع ماست با ویتامین B6 و B12 غنی شده است. برای کاهش اضطراب و کاهش فشار خون می توانید روی این ماده غذایی حساب کنید. سایر مواد مغذی مسئول کاهش اضطراب که در ماست یونانی یافت می شود عبارتند از:

  • منیزیم
  • کلسیم
  • پتاسیم

کافی است که کمی دارچین، عسل یا شیره انگور را به این ماست اضافه کرده و به عنوان میان وعده استفاده کنید.

آشنایی با مواد غذایی آرامش بخش
آشنایی با مواد غذایی آرامش بخش

مارچوبه

هنگامی که سطح اسید فولیک در بدن کاهش می یابد، افسردگی خود را بروز می دهد. با وجود اسید فولیک زیاد در مارچوبه، مصرف این ماده موجب بهبود و تقویت روحیه خواهد شد. دو سوم نیاز روزانه بدن به اسید فولیک فقط در یک فنجان مارچوبه نهفته است. شما می توانید مارچوبه را همراه با املت  بخورید یا کبابی کرده و همراه با گوشت، ماهی یا سبزیجات به عنوان دور چین مصرف کنید. مارچوبه بخار پز شده نیز یک ماده غذایی ایده آل برای مصرف به عنوان میان وعده است.

غلات سبوس دار

شما می توانید میزان فیبر در رژیم غذایی خود را با مصرف غلات و دانه های سبوس دار به راحتی افزایش دهید. فسیر برای قلب مفید است و همچنین عاملی برای ایجاد آرامش ذهنی است. سروتونین یک ماده شیمیایی است که در بدن تولید شده و باعث می شود احساس شادی داشته باشید. این ماده اضطراب را نیز کاهش می دهد. ترشح سروتونین با افزایش مصرف غلات کامل و محصولات تولید شده از آن، مانند نان گندم و ماکارونی سبوس دار افزایش می یابد. برای رسیدن به این اثر، می توانید برنج قهوه ای را نیز در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

شکلات تلخ

شکلات یکی از میان وعده های محبوب برای اکثر افراد است. این میان وعده خوشمزه به شدت بر روی روحیه شما تاثیر می گذارد. بهترین نوع شکلات، شکلات تلخ است. شکلات تلخ نسبت به شکلات شیری ​​در کاهش سطح کورتیزول در بدن بیشتر دخیل اس. اپی نفرین و نوراپی نفرین مواد شیمیایی تولید شده در بدن هستند که باعث استرس و اضطراب نیز می شوند. شکلات می تواند سطح این مواد شیمیایی را نیز کاهش دهد و به تولید مواد شیمیایی که احساس شادی ایجاد می کنند، کمک کند.

چای بابونه

تحقیقات اثبات کرده اند که چای بابونه در کاهش اضطراب و علائم مرتبط با آن در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب سودمند است. چای بابونه باعث می شود که خواب راحت تری نیز داشته باشید. می توان آن را شب ها قبل از خواب مصرف کرده و یا به صورت چای سرد همراه با غذا به عنوان نوشیدنی میل کنید. در هر صورت تحقیقات اعلام کرده اند که مصرف چای بابونه سرد نیز برای آرام کردن اعصاب مفید است.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب

استفاده از هیپنوتیزم جهت درمان اضطراب

بهبود خلق و خو به کمک مواد طبیعی و روش های ساده خانگی

[/quote]

جو

از جمله مواد مغذی ضروری برای کاهش اضطراب، ویتامین B کمپلکس، منیزیم و فیبر می باشند. همه این مواد مغذی را می توانید در جو دوسر پیدا کنید. جو همچنین یکی از بهترین مواد غذایی آرامش بخش است که به افزایش تولید سروتونین در بدن کمک می کند. مصرف جو دوسر و محصولات تهیه شده از آن باعث می شود که سطح سرتونیین کاهش یابد و در پی آن نیز اضطراب به حداقل برسد. بهتر است به جای بلغور جو دوسر، جو دوسر معمولی استفاده کنید. این ماده را در سوپ ها اضافه کرده و یا به صورت آرد برای پخت نان و کیک استفاده کنید.

گردو

همه ما می دانیم که گردو برای بهبود عملکرد شناختی در مغز بسیار مفید است. اثر مفید گردو بر روی مغز به دلیل وجود مواد مغذی مانند اسید آلفا لینولنیک است که نوعی اسید چرب امگا ۳ محسوب می شود. انواع پلی فنول ها در گردو نیز وضعیت حافظه را بهبود می بخشند. تحقیقات همچنین نشان داده اند که مصرف گردو سطح کورتیزول و آدرنالین را کاهش می دهد. بنابراین سطح استرس کم می شود. گردو را می توانید به پنیر و نان برای صبحانه استفاده کنید یا روی سالادهای خود بپاشید.

منابع:

Calming Foods