مواد غذایی التهاب آور کدامند؟

هنگامی که شما به ورم مفاصل مبتلا هستید، بدنتان در یک حالت التهابی است. آنچه که می خورید ممکن است نه تنها باعث افزایش التهاب شود بلکه ممکن است بستر لازم برای بیماری هایی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت را فراهم آورد. در ادامه با ۸ مواد غذایی التهاب آور آشنا خواهید شد.

مواد غذایی التهاب آور

  • ممکن است مقاومت در برابر دسر، شیرینی، شکلات و حتی آب میوه سخت باشد. با این حال، مجله آمریکایی تغذیه بالینی هشدار می دهد که قند فرآوری شده باعث آزاد شدن مواد پیام آور التهابی به نام سیتوکین می شود. هر ماده ای که بر روی غذاهای بسته بندی شده با پسوند “OSE،” مثل فروکتوز ( fructose ) یا ساکاروز ( sucrose ) تمام شده باشد، شکر است و التهاب آور.
  • مطالعات متعدد نشان داده اند که چربی های اشباع باعث التهاب چربی (بافت چربی) می شود. این مواد نه تنها به عنوان یک شاخص برای بیماری های قلبی است بلکه می تواند التهاب و ورم مفاصل را بدتر کند. پیتزا، پنیر پیتزا، محصولات گوشتی (به خصوص گوشت قرمز)، محصولات لبنی پر چرب، پاستا و دسر ها غنی از چربی اشباع هستند.
  • محققان بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در مورد التهاب آور بودن چربی ترانس در اوایل سال ۱۹۹۰ زنگ خطر را به صدا درآوردند. چربی ترانس در فست فودها و سایر محصولات سرخ شده، کوکی ها، دونات، شیرینی و مارگارین جامد پیدا می شود. غذاهای حاوی چربی ترانس از روغن های هیدروژنه تهیه می شوند.
مواد غذایی التهاب آور کدامند؟
التهاب آور
  • امگا ۶ یک اسید چرب ضروری است که بدن برای رشد طبیعی به آن نیاز دارد. اما تعدا مورد نیاز بدن از اسیدهای امگا ۶ و امگا ۳ میزان معینی است. مصرف بیش از حد امگا ۶ می تواند باعث تولید مواد شیمیایی التهاب آور در بدن شود. این اسیدهای چرب در روغن هایی مانند ذرت، گل رنگ، آفتابگردان، هسته انگور، سویا، بادام زمینی، سس مایونز و بسیاری از سس های سالاد یافت می شود.
  • محصولات تهیه شده با آرد سفید، برنج سفید، سیب زمینی سفید و بسیاری از غلاتی که دارای کربوهیدرات های تصفیه شده می باشد می تواند التهاب آور باشند.
  • منو سدیم گلوتامات (MSG) یک افزودنی غذایی برای افزایش عطر و طعم است که اغلب در مواد غذایی و سس آماده آسیایی پیدا می شود. سوپ آماده، سس های سالاد و اغذیه های فرآوری شده و تهیه شده از گوشت نیز حاوی این ماده هستند. این ماده شیمیایی می تواند التهاب مزمن را آغاز کند و سلامت کبد را تحت تاثیر قرار دهد.
  • آلرژی شایع به گلوتن و کازئین (پروتئین موجود در لبنیات و گندم) ممکن است که التهاب را افزایش دهد. برای افرادی که با آرتریت زندگی می کنند و یا مبتلا به بیماری سلیاک (حساسیت به گلوتن) هستند و یا عدم تحمل به لبنیات دارند، اثر التهابی این مواد می تواند حتی بدتر از سایر افراد باشد. گلوتن در گندم، چاودار، جو و هر گونه مواد غذایی ساخته شده با این دانه ها یافت می شود.