مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن را بشناسید

اکثر ما درباره بوی بدنمان بسیار حساس هستیم. مخصوصا وقتی که نیاز به حضور در یک رویداد مهم مانند مصاحبه، جشن و یا مهمانی داریم. گاه بوی بدن ما شبیه غذایی است که خورده ایم. در این شرایط مهم نیست که چقدر از عطر، دئودورانت یا ادکلن استفاده می کنید. زیرا به نظرتان هیچ چیز این بو را از بین نمی برد.

مواد غذایی که خودشان بود دارند می توانند منجر به ایجاد بوی ناخوشایند در بدن، دهان، ادرار و مدفوع شوند. ما به شما پیشنهاد می کنیم به جای تلاش برای مقابله با بوی بد بدن، به این مسئله توجه کنید چه مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن هستند؟

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ۱۰ نمونه از مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن صحبت خواهیم کرد.

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن

سیر

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن
مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن

سیر یک گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی است و دارای بسیاری از مزایای دیگر نیز می باشد. اما سیر می تواند بوی بدی در دهان و بدن ایجاد کند. در حقیقت، بوی قوی سیر می تواند تا ۷۲ ساعت در دهان بماند. این ماده حتی می تواند بو را از طریق ادرار نیز به بدن شما منتقل کند.

سیر حاوی آلیسین است. آلیسین یک ترکیب گوگردی است که وقتی سیر خرد می شود آزاد می شود. آلیسین به سرعت بعد از مصرف، باعث می شود که باکتری های بدن با عرق و بزاق مخلوط شده و آن ها را بو دار کند.

اگر در مورد بوی سیر نگران هستید، از خوردن آن در شکل خام خودداری کنید. همیشه سیر را به طور کامل پخته بخورید تا مقدار متیل مرکاپتان آن که بو ایجاد می کند را کاهش دهید. همچنین از خوردن غذای چینی و ایتالیایی اجتناب کنید زیرا در این غذاها از سیر استفاده می کنند.

پیاز

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن
مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن

درست مانند سیر، پیاز نیز بوی بد و دهان را تغییر می دهد. در واقع، بوی تند و زننده پیاز می تواند به مدت طولانی در دهان بماند. ترکیبات سولفوریک در این ماده مسئول این مشکل هستند. هنگامی که پیاز خام هضم می شود، مولکول های بو در آن از طریق جریان خون به ریه می رسند و زمانی که شما نفس می کشید این بو خارج می شود.

پیاز خام باعث بوی بد بدن می شود که تا ساعت ها باقی می ماند. اما خبر خوب این است که پیاز سرخ شده این مشکل را ایجاد نمی کند. از این رو، از خوردن بیش از حد پیاز خام اجتناب کنید.

گوشت قرمز

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن
مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن

افرادی که دوست دارند گوشت قرمز بخورند حتما به این نتیجه رسیده اند که پس از خوردن مقدار زیادی از آن بدنشان بو می گیرد. این بو عمدتا به این دلیل اتفاق می افتد که گوشت قرمز طول می کشد تا در دستگاه گوارش حرکت کرده و هضم شود. این روند باعث ایجاد بوی بد در دهان و بدن می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در Senses Chemical منتشر شد، اثر مصرف گوشت بر جذابیت بوی بدن تحلیل گردید. محققان دریافتند که بدن افرادی که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می کردند بوی بسیار جذاب تری از بدن گوشتخوار دارد.

بهتر است که گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. زیرا این ماده علاوه بر افزایش سطح کلسترول بدن، بوی بد نیز ایجاد می کند. اگر رژیم گیاهخواری برای شما بد نیست، سعی کنید گوشت را کاملا حذف کنید. حتی می توانید آن را با غذاهای دریایی جایگزین کنید.

مارچوبه

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن
مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن

مارچوبه غذای دیگری است که می تواند بوی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. این ماده شامل تیزیسترها و متانتیل که ترکیبات گوگرد هستند و به اجزای شیمیایی ایجاد کننده بوی بد تبدیل می شوند، می باشد. این ماده به خصوص موجب ایجاد بوی تند و زننده ای در ادرار می شود.

مطالعات سال ۲۰۱۱ منتشر شده در Chemical Senses گزارش می دهند که ادرار افرادی که اخیرا مارچوبه خورده اند دارای بوی سولفور است که مشخص بوده و شبیه به کلم پخته شده می باشد. اما افرادی که فاقد آنزیم گوارشی هستند که می تواند این سبزی را به ترکیبات بو دار تبدیل کند، ممکن است بعد از خوردن مارچوبه بوی بدی را احساس نکنند.

اگر پس از خوردن مارچوبه، ادرار یا دهانتان بوی بد گرفت، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. فلفل دلمه گزینه ای بهتر برای جایگزین کردن با مارچوبه است.

سبزیجات کریستالی

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن
مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن

اگر چه این سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم پتاسیم و آنتی اکسیدان های زیادی دارند، اما می توانند بوی بد را تغییر دهند. این سبزیجات حاوی گوگرد هستند. گوگرد یک ماده شیمیایی است که بعد از هضم باعث به وجود آمدن بوی بد در دهان می شود.

از آن جا که این سبزیجات فوق العاده برای ارتقاء سطح سلامت بدن بسیار عالی هستند، نیازی نیست آنها را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کنید. فقط کافی است که میزان مصرف آن را کاهش دهید. همچنین توصیه می شود سبزیجات را در آب نمک خیس کرده و سپس به صورت معمول بپزید و استفاده کنید.

الکل

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن
مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن

الکل زمانی که بیش از حد استفاده می شود، از طریق روزنه هایی که در پوست وجود دارد و مخصوص ترشح عرق است خود را آزاد کرده و بوی بد ایجاد می کند. علاوه بر این دهانتان نیز بوی بدی می گیرد. جالب است بدانید که پوشش دادن این بو نیز بسیار دشوار است. تنها راه کاهش بوی الکل در بدن، گذر زمان است.

در این مواقع سعی کنید زیاد آب بنوشید که بدن آبرسانی شود. علاوه بر این ادرار کردن موجب می شود که تمرکز اسید اوریک در بدن کمتر شود. پیشنهاد می کنیم که علاوه بر این که باید مصرف الکل را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، باید از وعده های غذایی سالم حاوی پروتئین زیاد نیز استفاده کنید.

مکمل روغن ماهی

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن
مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن

مکمل های روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به میزان زیادی به سلامت شما کمک می کنند. خواص ضد التهابی آنها به خصوص برای سلامت قلب بسیار مفید است.

اما ضعف اکثر مکمل های روغن ماهی، ناخالصی هایی است که باعث به وجود آمدن بوی ماهی در بدن می شوند. به علاوه  کپسول حاوی روغن ماهی به سرعت فاسد می شود و بوی محیط را به خود می گیرند.

علاوه بر این مشکل، مکمل های روغن ماهی می توانند عوارض جانبی مانند آروغ زدن، تهوع و ریفلاکس اسید را ایجاد کنند.

مصرف کپسول هایی که با بافتی پوشش داده شده اند، به جای استفاده از روغن مایع این ماده، می تواند به کاهش علائم گوارشی کمک کرده و تا حدی مشکل عوارض جانبی را کاهش دهد.

تخم شنبلیله

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن
مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن

یکی دیگر از گیاهان و ادویه هایی که می تواند اثر بسیار قابل توجهی بر روی بوی ادرار داشته باشد، تخم شنبلیله است.

شنبلیله ترکیب سولوتون زیادی دارد که پس از عبور از دستگاه ادراری، ادرار را بو دار می کند. نکته جالب توجه این است که سولوتون به صورت تجاری به عنوان یکی از مواد اصلی در شربت های مصنوعی افرا استفاده می شود.

اگر بعد از خوردن برگ یا تخم شنبلیله، ادرار شما بوی شنبلیله می دهد، بهتر است کمی مقدار مصرف خود را کاهش دهید. سعی کنید از گیاهان دیگر جایگزین شنبلیله بیشتر استفاده کنید.

قهوه

قهوه مانند الکل، اثر دیورتیک در بدن دارد و می تواند بوی ادرار را واقعا بد کند. انتخاب این نوشیدنی برای مصرف در صبح نیز باعث تقویت غده عرق شده و می تواند بوی بدن را افزایش دهد.

به علاوه، اسیدی بودن این ماده باعث می شود دهانتان خشک شده و با خشکی دهان بوی بد ایجاد شود. با گذشت زمان، مصرف بیش از حد قهوه می تواند رشد باکتری های بد در دهان را افزایش دهد و موجب هالیتوزیس شود.

روزانه بیش از ۳ فنجان قهوه مصرف نکنید. می توانید مقداری از مصرف قهوه خود را به استفاده از دیگر چای های گیاهی اختصاص دهید. این چای های گیاهی نه تنها انتخاب سالمی هستند، بلکه به طور فعال بوی دهان را از بین می برند.

زیره

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن
مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد در بدن

زیره سبز یک ادویه قوی است. به همین دلیل زمانی که بیش از حد مصرف شود می تواند از طریق منافذ پوست خود را آزاد کرده و بوی بد ایجاد کند. این ادویه از طریق کلیه مواد شیمیایی که دارد باعث ایجاد بو می شود.

اگر قصد شرکت در مراسمی را دارید و می خواهید بوی بدنتان بد نباشد، مطمئن شوید که از مواد غذایی حاوی زیره و پودر کاری استفاده نکرده اید.